Wie mag deelnemen aan algemene vergadering mede-eigenaars?

Kirjiava
Topic Starter
Berichten: 3

Wie mag deelnemen aan algemene vergadering mede-eigenaars?

#1 , 26 okt 2009 09:55

Ik had graag geweten wie precies op de algemene vergadering van de eigenaars aanwezig mag zijn (behalve eigenaars en syndicus). In het burgerlijk wetboek staat enkel dat de mede-eigenaars en personen met een volmacht stemrecht hebben. Wat indien een familielid van een eigenaar zich uitnodigt en zijn/haar zegje wil doen. Mag dit zomaar? Ik geloof van niet, want deze persoon is geen eigenaar. Kan iemand mij hier mee helpen? Is er misschien ook een juridische bron die hierover een duidelijk standpunt inneemt? Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 26 okt 2009 10:27

Mogen aanwezig zijn op de vergadering:

- syndicus
- eigenaars
- Gevolmachtigden
- personen uitgenodigd door de syndicus op de vergadering om bepaalde punten gedetailleerd toe te lichten ( denk aan technicus, installateur, architect, verzekeringsagent, advocaat, ingenieur, brandweercommandant of burgemeester)

Soms betwistbare personen:

Derden die door eigenaars worden meegebracht om hen te adviseren (advocaat, deurwaarder, familielid) Wettelijk heeft iedereen het recht om zich tijdens vergaderingen te laten adviseren, de discussie binnen jaarlijkse vergaderingen draait rond het punt wie dan het woord mag nemen naar de vergadering toe, de eigenaar of diens adviseur. De parlementaire discussies hieromtrent in het verleden waren eveneens niet duidelijk.

Iedereen die niet werd uitgenodigd, die geen volmacht kan voorleggen of die niet iemand vergezeld kan door de syndicus of de rvb gevraagd de vergadering te verlaten. Bij wegering kan de politie ingeschakeld worden die moet komen om de persoon te verwijderen.

Binnenkort is er een nieuwe wetgeving voor mede-eigendom. Ga eens nakijken of deze wat verandert aan deze punten.

Kirjiava
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 26 okt 2009 17:11

Bedankt.

Maw ik kan de aanwezigheid van een familielid niet weigeren indien deze persoon in de functie van adviseur komt. Jammer, want deze persoon heeft mij gisteren zonder reden uitgescholden...

De nieuwe wet is interessant, maar is nu nog in behandeling bij de Senaat, en onze AV heeft binnenkort plaats.

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 26 okt 2009 17:53

Het is de taak van de voorzitter van de vergadering de orde in de vergadering te bewaren. Als één van de aanwezigen de orde verstoort en weigert te luisteren naar oproepen tot orde door de voorzitter behoort het tot uw rechten de overtreder te verzoeken de vergadering te verlaten en indien deze dat weigert de vergadering te schorsen tot de politie de onruststoker is komen oppikken.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”