Overname beheer syndicus

WAKER
Topic Starter
Berichten: 40
Locatie: hasselt

Overname beheer syndicus

#1 , 19 okt 2009 07:04

Beste,
Onze syndicus kreeg een tijdelijke verlenging van mandaat tot 30/09/09.
Op deze datum verzuimde hij om een AV bijeen te roepen. Op basis van 20% der gem. aandeelhouders wordt er nu een BAV gehouden op 21/10/09.
Agenda : verkiezen van nieuwe syndicus en kiezing van RvBeh. D Raad van Beheer had op de vorige AV collectief ontslag genomen.
MIJN VRAGEN
1- Welke procedure dienen we te volgen voor de overdracht van de boekhouding en de administratie naar de nieuwe syndicus ?
2.Moeten de beheers daden van de zittende syndicus voor de periode 30/09-21/10/ nog goedgekeurd worden door de AV ?
3.heeft de zittende syndicus nog recht op een vergoeding voor deze periode 30/09-21/10/ ?

Graag spoedig antworrd
VRGr
Waker

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 19 okt 2009 10:20

1: tot de nieuwe wetgeving wordt goedgekeurd zal het de nieuwe syndicus zijn die bij zijn aanstelling onmiddellijk de de boekhouding, dokumenten en rekeningen van de VME dient op te vragen.

2: De syndicus zijn contract is vervallen op 30/09/09 en hij heeft nagelaten een BV samen te roepen om eventueel zijn mandaat te verlengen. Jullie hebben op dit ogenblik geen syndicus, geen beheerder. Het enige wat de ex-syndicus mag doen is de toebehoren van de VME in zijn bezit in exact dezelfde toestand bewaren als deze waren op 30/09/09.

3: De syndicus is niet meer in functie en mag geen opdrachten meer uitvoeren. Een verloning is dus uit den boze.

WAKER
Topic Starter
Berichten: 40
Locatie: hasselt

#3 , 21 okt 2009 09:26

Bedank voor uw antwoord .doch ik wens het iets duidelijker te stellen.
Door omstandigheden,onenigheid met de syndicus gaan we nu deze maand over tot het organiseren van een BAV voor het kiezen van een nieuwe syndicus..Dit betekent dat de overdracht van het beheer en de boekhouding deze maand zal plaats vinden Het lopende jaar is nog niet afgesloten
Mijn vraag ;

Wanneer dienen we decharge te geven aan de uittredende syndicus ?.
Dient de boekhouding voor overdracht gecontroleerd te worden door de een of meerdere leden van de Raad van Beheer ?
Wanneer kunnen we de eventuele onrechtmatige afgenomen bedragen terug vorderen ?
Welke sancties kunnen we toepassen wanneer we bemerkten dat uittredend syndicus nagelaten heeft bepaalde bedragen te innen bij de leden van VME zoals bepaald werd in het verslag van de AV;
VrGt
Waker

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 21 okt 2009 13:06

- ik zou de vertrekkende syndicus gewoon geen décharge geven totdat de boekhouding is nagekeken door de nieuwe en eventueel met de hulp van de nieuwe raad van beheer.

- Natuurlijk boekhouding controleren, eerst de huidige staat zodat er met de rekeningen en eventuele nodige opvragingen gewerkt kan worden.

- indien er gebreken in de boekhouding worden vastgesteld en er zijn bedragen terug te vragen, alle informatie verzamelen, een nieuwe BAV samenroepen en de goedkeuring van de andere mede-eigenaars vragen om met alle middelen achter de schuldige sommen aan te aan. Realiteit dient me hier echter te zeggen dat tenzij de bedragen de € 10.000 overstijgen het de VME vaak meer aan rechtsplegingskosten zal kosten dan opleveren.

- Je kan een dossier bij het biv starten, dat is echter een lang en vaak nutteloos gevecht. Gewoon hem schriftelijk in gebreke stellen en het recht reserveren deze fouten in een later geding te mogen gebruiken zou prima moeten werken als muilkorf. De sommen die hij had moeten innen en die niet geïnd werden (ik veronderstel achterstallen van "bevriende" mede-eigenaars?)
Per AS een laatste mogelijkheid geven om de sommen binnen de maand te betalen of met de syndicus contact op te nemen om een afbetalingsplan af te spreken. Op de vergadering waar de nieuwe syndicus wordt gekozen ook een punt plaatsen waarbij deze onmiddellijk de volmacht krijgt om niet respondenten op dat laatste AS voor het vredegerecht te dagen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”