terugvorderen advokatenkosten

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

terugvorderen advokatenkosten

#1 , 18 okt 2009 11:36

Sedert enige tijd is het onder bepaalde omstandigheden mogelijk om van de verliezende partij betaling (van een deel) van de gemaakte advokatenkosten terug te vorderen. Dit kwam gisteren ter sprake tijdens een vergadering van mede-eigenaars. De gemeenschap heeft een rechtszaak gewonnen ivm een schadegeval. Maar de syndicus beweert dat het onmogelijk is om de advokatenkosten terug te vorderen van de verliezende partij omdat het een civielrechtelijke procedure was. Hij zegt dat het terugvorderen alleen kan in strafrechtelijke aangelegenheden.
Ik meende dat het juist het omgekeerde is. Kan iemand bevestigen wat de juiste versie is? Als het kan ook referentie van de wetgeving in kwestie, ik vind ze niet meer terug.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 okt 2009 12:56

21 APRIL 2007. - Wet betreffende de verhaalbaarheid van de erelonen en de kosten verbonden aan de bijstand van een advocaat.

26 OKTOBER 2007. - Koninklijk besluit tot vaststelling van het tarief van de rechtsplegingsvergoeding bedoeld in artikel 1022 van het Gerechtelijk Wetboek en tot vaststelling van de datum van inwerkingtreding van de artikelen 1 tot 13 van de wet van 21 april 2007 betreffende de verhaalbaarheid van de erelonen en de kosten verbonden aan de bijstand van de advocaat.

U vindt de wetteksten op: http://www.cass.be/wet/wet.htm

U zegt "De gemeenschap heeft een rechtszaak gewonnen ivm een schadegeval". Er is dus een vonnis? Wat zegt het vonnis over de rechtsplegingsvergoeding?

scorpioen

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 18 okt 2009 13:59

Ja er is een vonnis. Maar ik heb er als mede-eigenaar nog geen kopie van.
Het was een procedure ingeleid door het openbaar ministerie met burgerlijke partijstelling. Zaak werd behandeld door politierechtbank in eerste aanleg, daarna was er nog hoger beroep. In tegenstelling tot wat de syndicus gezegd heeft was het dus geen civielrechtelijke procedure.
Dit verklaart m.i. waarom er is rechtplegingvergoeding kan worden bekomen.

Reclame

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 18 okt 2009 14:02

oei, laatste zin vorig bericht moet zijn:

"Dit verklaart m.i. waarom er GEEN rechtplegingvergoeding kan worden bekomen."

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 okt 2009 15:15

In het Wetboek van strafvordering wordt een artikel 162bis ingevoegd, luidende :
" Art. 162bis. Ieder veroordelend vonnis, uitgesproken tegen de beklaagde en tegen de personen die voor het misdrijf burgerrechtelijk aansprakelijk zijn, veroordeelt hen tot het betalen aan de burgerlijke partij van de rechtsplegingsvergoeding bedoeld in artikel 1022 van het Gerechtelijk Wetboek.[...]"

Ook in de strafprocedure wordt dus een rechtsplegingsvergoeding toegekend.

scorpioen

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 18 okt 2009 16:22

In het Wetboek van strafvordering wordt een artikel 162bis ingevoegd, luidende :
" Art. 162bis. Ieder veroordelend vonnis, uitgesproken tegen de beklaagde en tegen de personen die voor het misdrijf burgerrechtelijk aansprakelijk zijn, veroordeelt hen tot het betalen aan de burgerlijke partij van de rechtsplegingsvergoeding bedoeld in artikel 1022 van het Gerechtelijk Wetboek.[...]"

Ook in de strafprocedure wordt dus een rechtsplegingsvergoeding toegekend.

scorpioen
Dat is duidelijk....Moet de rechtsplegingsvergoeding expliciet gevraagd worden of wordt die automatisch door de rechter vastgesteld in zijn vonnis over de zaak?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 okt 2009 18:54

Kijk wat de rechter gedaan heeft.

scorpioen

Vandebos
Berichten: 16087

#8 , 18 okt 2009 23:06

De nieuwe wet op mede-eigendom die binnenkort wordt gestemd gaat zelfs zover hierin letterlijk te bepalen dat de mede-eigenaar die succesvol de VME dagvaardt niet hoeft bij te dragen in de kosten van de VME veroorzaakt door het geding en de boetes en vergoedingen die worden gevonnist.

Heb het voorstel hier niet liggen maar ik dacht dat er zelfs letterlijk de rechtsplegingsvergoeding in wordt genoemd.

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#9 , 19 okt 2009 11:25

In het Wetboek van strafvordering wordt een artikel 162bis ingevoegd, luidende :
" Art. 162bis. Ieder veroordelend vonnis, uitgesproken tegen de beklaagde en tegen de personen die voor het misdrijf burgerrechtelijk aansprakelijk zijn, veroordeelt hen tot het betalen aan de burgerlijke partij van de rechtsplegingsvergoeding bedoeld in artikel 1022 van het Gerechtelijk Wetboek.[...]"

Ook in de strafprocedure wordt dus een rechtsplegingsvergoeding toegekend.

scorpioen
De advokaat die ons (=VME) verdedigd heeft zegt me dat een verzoek tot rechtsplegingsvergoeding in ons geval onmogelijk is omdat, ik citeer hem
"de zaak werd ingeleid door het openbaar ministerie".

Ik vermoed echter dat hij vergeten is een eis tot rechtsplegingsvergoeding in te dienen......op mijn verwijzing naar art.162bis geft hij geen duidelijk antwoord.

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#10 , 19 okt 2009 11:31

Aanvullend op mijn vorig bericht: de rechter heeft de VME wel eenschadevergoeding toegekend van 5 000 EUR voor materiële schade.

(Het ging over schade aan de garagepoort van het gebouw veroorzaakt door een voertuig dat er was op ingereden en daarna vluchtmisdrijf had gepleegd. Aan de hand van verklaringen van getuigen heeft de politie de dader gevonden en ie is nu ndus veroordeeld tot het vergoeden van de hertstellingskosten).

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”