Beste,
Bedankt voor uw reactie, al moet ik zeggen dat het mij verbaast dat u eerder aanraadt geen kandidatuur te stellen ingeval nieuwbouw. Rol je op deze manier niet de rode loper uit voor bouwheer-syndicus? Op die manier zullen ze onder één hoedje spelen om alle onderhoudscontracten vast te leggen. Ik vind het net in die fase belangrijk dat er een toeziend oog is.
Ik heb reeds geïnformeerd bij de aankoop en er wordt inderdaad door de bouwheer pro forma een syndicus aangesteld, maar dat kan toch nooit meteen met een vast contract voor x jaren? Volgens mij moet in dit geval op de eerste algemene vergadering beslist worden of er al dan niet wordt overgegaan tot marktonderzoek naar een nieuwe syndicus. Of zegt de wet hierover iets anders? En een syndicus al bij voorbaat veroordelen, lijkt me ook niet meteen de beste ingesteldheid.
Bovendien besef ik maar al te goed dat je als lid van de RvB veel "zeurende" (al dan niet terecht) mede-eigenaars zal moeten aanhoren. Maar ook net daarom mijn vraag of er een vitenergoeding voor voorzien is? Ik zou dit zeker niet doen voor dat beetje geld, maar zoals ik al zei voor niets gaat de zon op.
Zie mijn eerdere antwoorden. De eerste (in de statuten ) door de bouwheer aangestelde syndicus is conform de dwingende bepalingen in de wet tijdens de eerste algemene vergadering van rechtswege ontslagnemend.
Op dat ogenblik beslist de AV over zijn verderzetting van het mandaat of wordt een andere syndicus gekozen.
Het is niet ongebruikelijk dat leden van een raad van beheer een onkostenvergoeding ontvangen. Er zijn geen vastliggende bedragen. Het bedrag dat uzelf voorstelt en het bedrag dat de vergadering aanvaardt is uw vergoeding. Houd er wel rekening mee dat u hierdoor inkomsten verwerft die u in principe in uw personenbelasting dient aan te geven.
En niettegenstaande de syndicus als enige aansprakelijk is voor zijn beheer is het niet uitgesloten dat een lid of leden binnen een raad van beheer persoonlijk aansprakelijk worden gehouden bij fouten, schade,... Dit geldt zeker wanneer ze zonder mandaat en zonder medeweten/delegatie van de syndicus (rechts) handelingen, daden van beheer,... in naam en voor rekening van de VME stellen of wanneer ze hun bevoegdheden te buiten gaan.
Thans omschrijft de wet de bevoegdheid van een raad van beheer als " controle en toezicht houden op de syndicus".
14 oktober wordt een door de Kamer aangenomen wetswijziging besproken en gestemd in de Senaat. Een van de wijzigingen is onder andere het uitbreiden van de bevoegdheden van een raad van beheer.
Ook nog even wijzen op het feit dat het mandaat van een syndicus momenteel nooit langer dan 5 jaar achtereenvolgens mag bedragen. In het wetsontwerp wordt dit teruggebracht tot max. 3 jaar.