Vergoeding Raad van Beheer

Barth
Topic Starter
Berichten: 6

Vergoeding Raad van Beheer

#1 , 11 okt 2009 10:54

Hallo,

Uren opzoekwerk en nergens vind ik concrete informatie over een vergoeding van de leden van de Raad van Beheer. Ikzelf (app. nieuwbouw gekocht) zou mij graag kandidaat stellen als lid van de Raad van Beheer en heb de intentie daar op een constructieve wijze aan mee te werken, vooral omdat ik professioneel ervaring heb in het beheer van gebouwen. Laat ons een kat een kat noemen: voor niets gaat de zon op. Wat zijn de gebruikelijke vergoedingen, die leden van de Raad van Beheer ontvangen?
Durft iemand hier eerlijk op antwoorden en concrete bedragen noemen?

Vriendelijke groeten

Bart

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 11 okt 2009 11:29

Allereerst oppassen met vergoedingen. Er zijn in het verleden reeds vonnissen uitgesproken waar de RVB's die vergoedingen ontvingen mee aansprakelijk werden gesteld juist omdat door het onvangen van vergoedingen van hen meer werd verwacht dan enkel het bijstaan van de syndicus zoals omschreven in de wet.

Persoonlijk heb ik het reeds meegemaakt dat aan de leden van de rvb een maandelijkse onkostenvergoeding wordt uitgereikt. Deze varieerde dan van € 40 - € 65. Ook weet ik een gebouw waar de RVB eenmaal jaarlijks uit gaat eten. (GEEN "Karmeliet" toestanden...)

Leden van een rvb doen dit meestal ofwel uit enthousiasme ofwel om een nieuwe syndicus van nabij te volgen na slechte ervaringen met de vorige of om hun eigen agenda te trachten meer op het voorplan te krijgen (laten we een kat een kat noemen).

Nu eerlijk gezegd zou ik me in een nieuwbouw niet snel kandidaat stellen.

De syndicus is hoogstwaarschijnlijk een goede kennis van de bouwheer, aangetreden op zijn voorspraak (hetgeen wel eens een stilzwijgende samenwerking gedurende de eerste 10 jaar kan betekenen om de burgerlijke aansprakelijkheid te "minimaliseren" zullen we maar zeggen). Bij ernstige problemen in een nieuwbouw, en de meesten hebben wel een aantal punten die dienen in orde gebracht te worden, zal in realiteit niet de syndicus doch de RVB gaan dienen als aanspreekpunt voor de bewoners hetgeen deze bijna steeds in een lose-lose situatie plaatst als de bouwheer en syndicus inderdaad samenwerken.
Er zijn tal van eerste eigenaars die nog nooit een flat gehad hebben, die denken dat ze er alles mee mogen en zich niets van anderen dienen aan te trekken en die gegarandeerd samen gaan werken met enkel dit doel voor ogen.
Aan de andere kant heb je er een aantal die vinden dat als ze een nieuw appartement in een nieuw gebouw kopen vinden dat alles beter dan perfect dient te zijn en aan je deurbel zullen hangen voor elk streepje kalk, elke ongelijke voeg en elke bubbel in het gewapend beton.
Als deze twee categorieën bot vangen bij de syndicus (als ze daar al naartoe gaan) zullen ze gegarandeerd naar dat lid van de RVB komen die in het gebouw woont...

En ja ik ben lid van meerdere RVB's, heb reeds enige veldslagen met syndici achter de kiezen en heb reeds situaties met mede-eigenaars tegengekomen die je niet wil geloven en die ik zeker zal vermelden mocht ik ooit overwegen mijn memoires te schrijven...

Barth
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 11 okt 2009 13:31

Beste,

Bedankt voor uw reactie, al moet ik zeggen dat het mij verbaast dat u eerder aanraadt geen kandidatuur te stellen ingeval nieuwbouw. Rol je op deze manier niet de rode loper uit voor bouwheer-syndicus? Op die manier zullen ze onder één hoedje spelen om alle onderhoudscontracten vast te leggen. Ik vind het net in die fase belangrijk dat er een toeziend oog is.

Ik heb reeds geïnformeerd bij de aankoop en er wordt inderdaad door de bouwheer pro forma een syndicus aangesteld, maar dat kan toch nooit meteen met een vast contract voor x jaren? Volgens mij moet in dit geval op de eerste algemene vergadering beslist worden of er al dan niet wordt overgegaan tot marktonderzoek naar een nieuwe syndicus. Of zegt de wet hierover iets anders? En een syndicus al bij voorbaat veroordelen, lijkt me ook niet meteen de beste ingesteldheid.

Bovendien besef ik maar al te goed dat je als lid van de RvB veel "zeurende" (al dan niet terecht) mede-eigenaars zal moeten aanhoren. Maar ook net daarom mijn vraag of er een vergoeding voor voorzien is? Ik zou dit zeker niet doen voor dat beetje geld, maar zoals ik al zei voor niets gaat de zon op.

Reclame

Pedro
Berichten: 735

#4 , 11 okt 2009 13:56

Beste,

Bedankt voor uw reactie, al moet ik zeggen dat het mij verbaast dat u eerder aanraadt geen kandidatuur te stellen ingeval nieuwbouw. Rol je op deze manier niet de rode loper uit voor bouwheer-syndicus? Op die manier zullen ze onder één hoedje spelen om alle onderhoudscontracten vast te leggen. Ik vind het net in die fase belangrijk dat er een toeziend oog is.

Ik heb reeds geïnformeerd bij de aankoop en er wordt inderdaad door de bouwheer pro forma een syndicus aangesteld, maar dat kan toch nooit meteen met een vast contract voor x jaren? Volgens mij moet in dit geval op de eerste algemene vergadering beslist worden of er al dan niet wordt overgegaan tot marktonderzoek naar een nieuwe syndicus. Of zegt de wet hierover iets anders? En een syndicus al bij voorbaat veroordelen, lijkt me ook niet meteen de beste ingesteldheid.

Bovendien besef ik maar al te goed dat je als lid van de RvB veel "zeurende" (al dan niet terecht) mede-eigenaars zal moeten aanhoren. Maar ook net daarom mijn vraag of er een vitenergoeding voor voorzien is? Ik zou dit zeker niet doen voor dat beetje geld, maar zoals ik al zei voor niets gaat de zon op.
Zie mijn eerdere antwoorden. De eerste (in de statuten ) door de bouwheer aangestelde syndicus is conform de dwingende bepalingen in de wet tijdens de eerste algemene vergadering van rechtswege ontslagnemend.
Op dat ogenblik beslist de AV over zijn verderzetting van het mandaat of wordt een andere syndicus gekozen.
Het is niet ongebruikelijk dat leden van een raad van beheer een onkostenvergoeding ontvangen. Er zijn geen vastliggende bedragen. Het bedrag dat uzelf voorstelt en het bedrag dat de vergadering aanvaardt is uw vergoeding. Houd er wel rekening mee dat u hierdoor inkomsten verwerft die u in principe in uw personenbelasting dient aan te geven.

En niettegenstaande de syndicus als enige aansprakelijk is voor zijn beheer is het niet uitgesloten dat een lid of leden binnen een raad van beheer persoonlijk aansprakelijk worden gehouden bij fouten, schade,... Dit geldt zeker wanneer ze zonder mandaat en zonder medeweten/delegatie van de syndicus (rechts) handelingen, daden van beheer,... in naam en voor rekening van de VME stellen of wanneer ze hun bevoegdheden te buiten gaan.

Thans omschrijft de wet de bevoegdheid van een raad van beheer als " controle en toezicht houden op de syndicus".

14 oktober wordt een door de Kamer aangenomen wetswijziging besproken en gestemd in de Senaat. Een van de wijzigingen is onder andere het uitbreiden van de bevoegdheden van een raad van beheer.

Ook nog even wijzen op het feit dat het mandaat van een syndicus momenteel nooit langer dan 5 jaar achtereenvolgens mag bedragen. In het wetsontwerp wordt dit teruggebracht tot max. 3 jaar.

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 11 okt 2009 15:32

Daarom ook dat de meeste rvb leden dit uit vrije wil doen. Een vergoeding zit er in de meeste gebouwen niet in.

Het is niet mijn bedoeling iemand te ontmoedigen deel te willen uitmaken van een RVB. (want, geloof me, je kan een verschil maken) Besef wel waar je aan begint.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”