Omheining

sylvia52
Topic Starter
Berichten: 179
Locatie: Antwerpen

Omheining

#1 , 07 okt 2009 13:23

Hoe hoog mag een haag (plastiek) max. zijn langs de straatkant ? Mijn moeder haar uitzicht (hoekhuis) wordt gehinderd door die haag en vraagt zich af of zij kan eisen om die te verlagen.
Graag uw antwoord (met eventueel verwijziging naar wettekst).
Met dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanfrancus van Pavia
Berichten: 46

#2 , 07 okt 2009 19:42

Geachte,

U kunt de snoei van de haag vorderen op basis van art.544 Burgerlijk Wetboek, mbt het eigendomsrecht.
“Eigendom is het recht om op de meest volstrekte wijze van een zaak het genot te hebben en daarover te beschikken, mits men er geen gebruik van maakt dat strijdig is met de wetten of met de verordeningen” [art.544 BW]

Sinds 1960 heeft het Hof van Cassatie hieruit de theorie van de burenhinder uitgewerkt + de evenwichtsleer.
Buren genieten immers in gelijke mate van hun eigendomsrecht en mogen bij het uitoefenen daarvan geen onredelijke last opleggen aan elkaar.

Voor de toepassing van de theorie van de burenhinder aan de hand van de evenwichtsleer worden 4 voorwaarden opgelegd:

1° nabuurschap
2° aanwezigheid van overlast of hinder door een daad of een nalatigheid
3° een oorzakelijk verband tussen nabuurschap en overlast of hinder.
4° de overlast of de hinder dient voldoende ernstig te zijn

Het Hof van Cassatie interpreteerde dit ruim: ook tot het belemmeren van licht, lucht of uitzicht door oa beplantingen of bouwwerken.

Met vriendelijke groeten,

sylvia52
Topic Starter
Berichten: 179
Locatie: Antwerpen

#3 , 08 okt 2009 08:01

Hartelijk dank voor uw antwoord.
Dus als ik het goed begrijp is er in feite geen maximum toegelaten hoogte voor een haag (al dan niet levend) bepaald.
Ik zal dit zo overbrengen aan mijn moeder.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 09 okt 2009 10:41

“Art.3.Een stedenbouwkundige vergunning is niet nodig voor de volgende werken, handelingen en wijzigingen, die uitgevoerd mogen worden voorzover ze niet strijdig zijn met...:9° de plaatsing van de volgende afsluitingen :...b) afsluitingen met een maximumhoogte van twee meter, die bestaan uit palen en draad of draadgaas, uit één betonplaat met een maximumhoogte van 40 centimeter en draad of draadgaas, opgericht ter afsluiting van een goed. Op die afsluitingen mogen in de onmiddellijke omgeving van een vergund woongebouw constructies worden aangebracht ter bescherming van de privacy, zoals zeildoek, gevlochten kunststofstrips of rieten matten...”(14 APRIL 2000. - Besluit van de Vlaamse regering tot bepaling van de vergunningsplichtige functiewijzigingen en van de werken, handelingen en wijzigingen waarvoor geen stedenbouwkundige vergunning nodig is).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 09 okt 2009 16:43

2 meter hoogte van een voorhof??
in nogal wat gemeenten is in voorhoven de hoogte beperkt
Doe daar ook eens navraag

Lanfrancus van Pavia
Berichten: 46

#6 , 09 okt 2009 22:07

Inderdaad, de gemeenten kunnen eigen normen bepalen.
mijn voorgaande info is betreffende een vordering indien nodig

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”