vergoeding syndicus voor niet verkochte appartementen

ceveke
Topic Starter
Berichten: 28

vergoeding syndicus voor niet verkochte appartementen

#1 , 06 okt 2009 13:54

Wij hebben een appartement gekocht in een complex waarvan niet alle
appartementen zijn verkocht. De syndicus rekent voor de niet verkochte appartementen evengoed zijn aandeel aan.
Is dit wettelijk ? Wij hebben een andere syndicus gekontakteeerd en deze zegt dat hij geen vergoeding vraagt voor de niet verkochte kavels.

Bestaat er een algemene regel voor de berekening van de vergoeding aub ?

Bedankt alvast.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 06 okt 2009 14:04

Als de syndicus een deel rekent voor de niet verkochte appartementen dient hij deze kosten door te rekenen aan de eigenaar van de niet verkochte appartementen, namelijk de bouwheer... maar ik veronderstel dat het een syndicus is die is aangesteld op aanraden van de bouwheer?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 06 okt 2009 15:15

Ik maak hetzelfde mee maar wel zeer extreem. 2 appartementen verkocht van de twintig. De twee eigenaars van de verkochte appartementen (waarvan ik er één ben) worden ongeveer ieder 12500 EUR jaarlijke kosten aangesmeerd. De bruto huuropbrengst van mijn appartement bedraagt 50 % van mijn jaarlijkse kosten.
Ik betaal dus netto veel meer dan 12500 EUR om een appartement te mogen verhuren!!!

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 06 okt 2009 15:17

Correctie vorig posting: veel meer dan 6250 EUR ... zo al erg genoeg...

Pedro
Berichten: 735

#5 , 06 okt 2009 16:29

Wij hebben een appartement gekocht in een complex waarvan niet alle
appartementen zijn verkocht. De syndicus rekent voor de niet verkochte appartementen evengoed zijn aandeel aan.
Is dit wettelijk ? Wij hebben een andere syndicus gekontakteeerd en deze zegt dat hij geen vergoeding vraagt voor de niet verkochte kavels.

Bestaat er een algemene regel voor de berekening van de vergoeding aub ?

Bedankt alvast.
Het is niet meer dan logisch dat een syndicus voor niet verkochte kavels in een nieuwbouwproject ereloon aanrekent. De opstart van een dossier in een nieuwbouwproject is voor een syndicus die dit ter harte neemt een belangrijke en uitgebreide opdracht. Uiteraard dient het opstarten van een basisdossier, opmaak codes verdeelsleutels enz... niet enkel en alleen voor de verkochte kavels maar voor gans de mede-eigendom. Voor de niet verkochte kavels dienen deze kosten aan de bouwheer te worden aangerekend. Deze is tot aan de verkoop immers mede-eigenaar van de niet verkochte panden.

Zie hierover tevens mijn reactie enkele dagen geleden.

ceveke
Topic Starter
Berichten: 28

#6 , 06 okt 2009 16:45

In onze basisakte staat vermeld dat de bouwheer vrij is van betaling voor de niet verkochte appartementen.
Dus moeten wij als eigenaars maar betalen voor de bouwheer.
Bestaat er geen handleiding of iets waar we ons kunnen
informeren?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 06 okt 2009 16:57

Staat ook in onzenieuw appartement in gebruik genomen basisakte maar is in strijd met de wet. Zie onderwerp "nieuw appartement in gebruik genomen" in de rubriek "Andere".
Blaam voor de notarissen die dergelijke clausule in de door hen voorbereide basisakten opnemen. Vraag me af of klacht tegen die notarissen mogelijk is?

Vandebos
Berichten: 16087

#8 , 06 okt 2009 17:26

Roharro, al enige vooruitgang in jouw geval?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#9 , 06 okt 2009 17:53

Op de eerste vergadering van mede-eigenaars heb ik het probleem naar voren gebracht. Waren slechts met drie aanwezig, de andere eigenaar, ikzelf en de syndicus die tevens optrad als gevolmachtigde voor de bouwfirma en dus de 18 andere appartementen vertegenwoordigde.
Qua stemverhouding stond ik dus alleszins nergens.

De andere eigenaar voelt zich "veilig" want hij heeft het appartment verhuurd met kosten te betalen door huurder (dus niks forfaitair of inclusief in huur). Hij gaat zijn huurder dus na afloop van het eerste jaar "verrassen" met een kostennota ongeveer even hoog als de jaarlijkse huurprijs van het appartement (ben benieuwd...). Gezien de situatie wil ik geen enkle huurder zoiets geniept in de schoenen schuiven en heb ik een vaste all-in huurpijs gevraagd.

De syndicus wilde het niet verder bespreken omdat het punt niet op de agenda stond. Als er niet snel meer appartementen, worden verkocht (waarop ik in de eerste plaats hoop) dan sta ik alleen. Nog ver verwijderd van eerste jaarafrekening, kan dus nog overwegen wat me te doen staat. Vermoedelijk naar gerecht of alleszins daar mee dreigen.

Ik ben ook ontgoocheld in mijn notaris dat hij de illegale clausule niet heeft angeklaagd bij de notaris van de verkoper. Eigenlijk ontgoocheld in de notarissengilde want de afgelopen jaren heb ik in andere zaken die ze mismeesterd hadden tweemaal zelf (gelukkig nog bijtijds) corrigerende acties moeten ondernemen.

Vandebos
Berichten: 16087

#10 , 06 okt 2009 17:59

De wetgeving is op dit punt van dwingend recht (hetgeen een dergelijke clausule nietig maakt) en er zijn talrijke vonnissen die ook in deze zin concluderen. Geen reden tot paniek dus. Er is echter niets dat u tegenhoudt om nu nog uw syndicus en bouwheer in gebreke te stellen wegens die clausule. Idem om nu reeds te verzoeken op de volgende vergadering dit punt op de agenda te plaatsen.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#11 , 06 okt 2009 18:11

vandebos:

Volgens mij was die eerste vergadering niet-legaal. Mag een syndicus zomaar eigenaar(s) vertegenwoordigen? In dit geval ruwweg 80 % van de totaliteit van de duizendsten?

Pedro
Berichten: 735

#12 , 06 okt 2009 18:21

vandebos:

Volgens mij was die eerste vergadering niet-legaal. Mag een syndicus zomaar eigenaar(s) vertegenwoordigen? In dit geval ruwweg 80 % van de totaliteit van de duizendsten?
Klopt wat Roharro zegt. Natuurlijk mag hij dat niet in zijn hoedanigheid als syndicus. Ik neem tevens aan dat de syndicus door de bouwheer in de statuten werd aangesteld. Wanneer dit zo is en het betreft hier de eerste vergadering, dan diende hij tevens conform de dwingende wet zijn ontslag op de agenda te plaatsen. Een statutair aangestelde syndicus is immers van rechtswege tijdens de allereerste vergadering ontslagnemend.

Vandebos
Berichten: 16087

#13 , 06 okt 2009 21:20

vandebos:

Volgens mij was die eerste vergadering niet-legaal. Mag een syndicus zomaar eigenaar(s) vertegenwoordigen? In dit geval ruwweg 80 % van de totaliteit van de duizendsten?
Syndicus is juist de enige persoon die bij wet als volmachtdrager wordt uitgesloten.

art 577-6 §5
§ 5. Iedere medeëigenaar kan zich laten vertegenwoordigen door een lasthebber, al dan niet lid van de algemene vergadering.
Niemand kan aan de stemming deelnemen, zelfs niet als lasthebber, voor een groter aantal stemmen dan het totaal van de stemmen waarover de andere aanwezige of vertegenwoordigde medeëigenaars beschikken.
De syndicus kan niet als lasthebber van een medeëigenaar tussenkomen op een algemene vergadering, niettegenstaande zijn recht, wanneer hij medeëigenaar is, om in die hoedanigheid deel te nemen aan de beraadslagingen van de vergadering.
Meer dan voldoende reden om de vergadering nietig te laten verklaren voor de vrederechter.
Dit feit samen met de andere redenen is voldoende om in hetzelfde verzoekschrift de vrederechter te verzoeken een voorlopige syndicus aan te stellen. Het wijst immers duidelijk op de klassieke bouwheer/syndicus caroussel die als enig doel heeft de bouwheer van zijn 10 jaar aansprakelijkheid te verlossen.
Punt aan de lijn.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#14 , 06 okt 2009 22:17

vandebos:

Volgens mij was die eerste vergadering niet-legaal. Mag een syndicus zomaar eigenaar(s) vertegenwoordigen? In dit geval ruwweg 80 % van de totaliteit van de duizendsten?
Klopt wat Roharro zegt. Natuurlijk mag hij dat niet in zijn hoedanigheid als syndicus. Ik neem tevens aan dat de syndicus door de bouwheer in de statuten werd aangesteld. Wanneer dit zo is en het betreft hier de eerste vergadering, dan diende hij tevens conform de dwingende wet zijn ontslag op de agenda te plaatsen. Een statutair aangestelde syndicus is immers van rechtswege tijdens de allereerste vergadering ontslagnemend.
Deze syndicus is niet degene die in de statuten werd aangesteld maar reeds de opvolger. Weet niet wie voor hem gekozen heeft als opvolger. Weet alleen dat hij de uitnodigingen voor de vergadering heeft verstuurd.
Dus waarschijnlijk ook gekozen door de bouwheer. Hij is aangesteld voor de duur van één jaar. Dat is goedgekeurd tijdens de vergadering van medeeigenaars, maar aangezien die vergadering in feite niet rechtsgeldig was is ook die aanstelling niet rechtsgeldig vermoed ik.

Vandebos
Berichten: 16087

#15 , 06 okt 2009 23:03

yup, redenen voldoende om reeds in te grijpen lijkt me.

Standaard referentie in het geval een syndicus die middels volmachten meestemt is het vonnis van het vredegerecht te Luik 29 april 1997, gepubliceerd in T. App. 1998 nr 78.

Zijdelings, alhoewel dit hier in het geheel niet van toepassing aangezien de volmachten toegekend werden aan een niet toegelaten volmachtdrager, kan je het niet toepasseng van stemreductie aanhalen. Klassieke referentie hier is het vonnis van het hof van Parijs 18 mei 1994, gepubliceerd in loyers et copropiété 1994 nr 448.

Eveneens zijdelings zou je misbruik van de macht van de meerderheid kunnen aanhalen.

Voor het verdelen van de gemeenschappelijke kosten kan je artikel 577-2 §9 BW aanhalen
§ 9. (Onverdeelde onroerende goederen die bestemd zijn tot het gemeenschappelijk gebruik van twee of meer onderscheiden en aan verschillende eigenaars toebehorende erven, zijn echter niet vatbaar voor verdeling.
Het aandeel in de onverdeelde onroerende goederen kan niet overgedragen, met zakelijke rechten bezwaard of in beslag genomen worden dan samen met het erf waarvan het onafscheidbaar is.
De aan deze medeëigendom verbonden lasten, met name de kosten van onderhoud, herstelling en vernieuwing, moeten worden omgeslagen naar evenredigheid van de respectieve waarde van elk privatief deel, tenzij wanneer de partijen beslissen die kosten om te slaan naar evenredigheid van het nut dat de gemeenschappelijke delen en diensten die deze kosten teweegbrengen, voor elk van de privatieve delen hebben. De partijen kunnen de waarde en het nut als criteria ook combineren.
De bepalingen van deze paragraaf zijn van dwingend recht.) <W>

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”