Toegang tot elektriciteit/gas/water meters

martijnvdh
Topic Starter
Berichten: 5

Toegang tot elektriciteit/gas/water meters

#1 , 01 okt 2009 08:27

Situatie:
Gebouw met 2 appartementen A1 en A2.
Op begane grond heeft ieder appartement zijn eigen garage (afzonderlijke poort).
Elektriciteit/gas/water meters voor zowel A1 als A2 staan gemonteerd in de garage behorend bij A2.
Elektriciteit voor gemeenschappelijke delen wordt geleverd via teller van appartement A2, voor verdeling van de kosten is er een overeenkomst tussen beide eigenaren.

Appartement A1 wordt verhuurd, A2 wordt bewoond door de eigenaar (dat ben ik).

In de basisakte staat geen expliciete vermelding van de locatie van de tellers, en worden de garages omschreven als zijnde in privatieve en uitsluitende eigendom.

Vraag
Dien ik, als eigenaar van de garage A2, toegang te verlenen aan de huurder of eigenaar van A1 tot de tellers in mijn garage ? Zo ja, aan wie van de twee? Moet hij onbeperkt toegang hebben, dwz moet ik hem een sleutel geven, of zou hij telkens een afspraak moeten maken zodat ik de deur moet gaan open doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 01 okt 2009 10:54

U dient beiden zowiezo toegang te verlenen tot de tellers als ze erom verzoeken.

Het tweede deel van uw vraag zoek ik vanavond terug eens op, de regelgeving ontsnapt me op dit ogenblik.

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 02 okt 2009 18:11

De eigenaar/huurder van app 1 moet ten allen tijde zijn meters kunnen afzetten. Lijkt mij logisch.

Kunnen deze meters niet worden - verlegd naar zijn garage?

Reclame

martijnvdh
Topic Starter
Berichten: 5

#4 , 12 okt 2009 10:26

Omleggen van elektriciteitsmeter is misschien nog te regelen, voor gas en water is dit wat minder voor de hand liggend. Gezien het maar een klein gebouw betreft heb ik er ook geen probleem mee om toegang tot mijn garage te verschaffen. De kosten zijn de baten niet waard.

Wat ik wel wil doen is het aantal toegangswegen beperken. Dit betekent dat de eigenaar/huurder van App 1 enkel via de achterdeur van de garage toegang krijgen. Hetgeen op zijn beurt weer betekent dat ze niet via de straat rechtstreeks binnen kunnen, maar wel via hun appartement. Voor de huurder geen probleem, voor de eigenaar betekent dit dat hij toegang via zijn huurder moet regelen.

Reden: ik heb geen idee hoeveel mensen er een sleutel hebben van mijn garage, aangezien een aantal buren vroeger hun fiets daar stalden (met toestemming van toenmalige eigenaar). Ik wil dus het slot van de garage vernieuwen om risico op inbraak te beperken.

Zou geen probleem moeten zijn toch?


Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 12 okt 2009 18:32

U mag dat doen.
U kan aan de eigenaar ( huurder) een sleutel geven van het NIEUWE slot van de achterdeur van uw garage in een TYVEK omslag- Deze kan enkel worden geopend door hem stuk te snijden. Plaats uw handtekening langs de kanten dan kan je ook nog altijd zien dat ze een andere hebben genomen.

Zo heb ik weet van de eigenaar van een winkel die zo'n omslag heeft met sleutel EN alarmcode en alle verdere nuttige gegevens van de onderliggende winkel.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”