syndicus en RO

Swatje
Topic Starter
Berichten: 265
Locatie: In de kempen

syndicus en RO

#1 , 26 sep 2009 16:35

Goede middag beste mensen,
wij wonen in een privé-wijk (een zogenaamde omgevallen blok) en zijn gebonden aan de appartementswetgeving (mede-eigendom).
Is de syndicus ook (mede)verantwoordelijk als er iemand een (flagrante) bouwovertreding maakt ? of enkel de overtreder (bv een supergroot tuinhuis bouwen of zelfs meer).
Volgens onze syndicus is dat privé en heeft hij daar niets mee te maken,
wat ik sterk betwijfel, maar ja ik weet het niet, en daarom deze vraag.
dank en groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 26 sep 2009 18:14

Wat er in jullie basisakte aangaande het bewaren van het uniforme karakter van de wijk?

Swatje
Topic Starter
Berichten: 265
Locatie: In de kempen

#3 , 27 sep 2009 09:33

Wel er is een artikel met als titel 'uitzicht' nl :
a) Het uitzicht van de gebouwen mag niet worden gewijzigd. Geen aanbouw of uiterlijke verbouwing is toegelaten. Bergplaatsen mogen slechts worden geplaatst na schriftelijke instemming van de beheerder, die over de strikte eenvormigheid zal waken en niet toegelaten constructies onmiddellijk zal laten verwijderen of afbreken.
b) Het grootste deel van het perceel wordt als grasveld behouden. Kappen van bomen en bijplanten kan alleen gebeuren na goedkeuring door de AV.

Persoonlijk is het eigenlijk vor mij duidelijk, maar ik had tot graag de mening van mensen die er veel meer van afweten.
Dank en groeten

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 27 sep 2009 10:39

Wel er is een artikel met als titel 'uitzicht' nl :
a) Het uitzicht van de gebouwen mag niet worden gewijzigd. Geen aanbouw of uiterlijke verbouwing is toegelaten. Bergplaatsen mogen slechts worden geplaatst na schriftelijke instemming van de beheerder, die over de strikte eenvormigheid zal waken en niet toegelaten constructies onmiddellijk zal laten verwijderen of afbreken.
b) Het grootste deel van het perceel wordt als grasveld behouden. Kappen van bomen en bijplanten kan alleen gebeuren na goedkeuring door de AV.

Persoonlijk is het eigenlijk voor mij duidelijk, maar ik had tot graag de mening van mensen die er veel meer van afweten.
Dank en groeten
Ik denk dat dit duidelijk genoeg is... Wijs de beheerder/syndicus aangetekend op dit deel van zijn werk, verzoek om een copie van de schriftelijke gedateerde toestemming die hij heeft verleend die dat gebouw heeft toegelaten. Geef hem een vaste termijn om u dit te bezorgen of te laten inkijken.

Als je 20% gelijkgestemden vindt kan je de beheerder verzoeken een BAV te organiseren met daarop als punten :

- Bespreking verantwoordelijkheid beheerder in functie van bewaren uniformiteit wooncomplex.

- Stemmen van besluit bespreking

- Beheerder toestemming verlenen overtreders met alle wettelijk beschikbare middelen te vervolgen om overtredingen ongedaan te maken.

Swatje
Topic Starter
Berichten: 265
Locatie: In de kempen

#5 , 27 sep 2009 10:43

OK bedankt, lijkt me 'duidelijk'
Toch nog even een vraagje (weet niet of het hier moet staan) nl :
bestaan er ergens regeltjes waarin vermeld wordt dat de aannemer mede-verantwoordelijk is voor (zware) bouwovertredingen ??
Beste, als dit ergens anders moet gevraagd worden aub waar dan ?
Nogmaals dank voor je raad en groeten

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”