vraagje ivm al dan niet gemeenschappelijke delen en kosten

Likkiethong
Topic Starter
Berichten: 1

vraagje ivm al dan niet gemeenschappelijke delen en kosten

#1 , 20 sep 2009 14:49

Hallo,

Ik ben medeeigenaar van een appartementsblok en zou u graag eens kort mijn probleem schetsen :

Ik zelf heb een dakappertement zonder terras (gekocht in 1999, toen nieuwbouw).

De bouwheer heeft destijds heel wat bouwfouten gemaakt en werd hiervoor ook in gebreke gesteld, echter tot nog toe zonder gevolg (geruchten deden de ronde dat bvba failliet was gegaan maar dit blijkt niet te kloppen).
inmiddels (sinds 2007) hebben we ook een rechtsbijstandsverzekering onderschreven, die makelaar beweerde alles te zullen doen om de bouwheer in gebreke te stellen maar tot op heden zitten we nog steeds zonder nieuws hierover.

Nu werd er een tijdje geleden op de algemene vergadering (waar ik niet aanwezig was) beslist om de meest dringende werken reeds te laten uitvoeren.
Wat uiteraard geen probleem is voor mij.

de terrassen van mijn buren op 1ste en 2e verdiep hadden geen afwatering waardoor er ook vochtproblemen zijn aan de gevels.
Een firma heeft de herstellingen intussen uitgevoerd en onlangs kregen we hiervoor allen een factuur in de bus, te betalen binnen de 14 dagen.
Op deze factuur staan oa volgende uitgevoerde werken :

* waterdicht maken van terras aan appartementen
* wegbreken van vloer en blauwe dorpelsteen
* leveren en plaatsen van Derbigum
* leveren en plaatsen van blauwe dorpelsteen
* leveren en plaatsen van afloop en solains in lood
* aluminium terrasranden

Mijn vraag nu : ben ik verplicht om hiervoor mee te betalen ?
ik begrijp eventueel dat ik mee moet betalen voor kosten aan gevel en misschien ook voor waterdicht maken terras (alhoewel ik geen medeeigenaar ben van die terrassen zelf daar dit privéterrassen zijn van de andere medeeigenaars) maar kan men mij de heraanleg van die terrassen ook aanrekenen ?

Kunnen jullie mij hier enige duidelijkheid in scheppen of mij eventueel meedelen wie mij hier raad zou kunnen in geven ?

Alvast bedankt !

Met vriendelijke groeten,

L.L.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 20 sep 2009 16:36

Terrassen zijn steeds een heikel probleem. Onlangs in een blok te horen gekregen dat de werken die raken aan de structuur van het terras, niet de vloerbedekking niet privatief zijn doch gemeenschappelijk. Dat de betegeling wel privatief te verrekenen valt. (dit gaat hier over een gebouw waar de betegeling van buitenaf onzichtbaar is dmv betonnen afsluitingen)

Als de blauwe steen en vloer zichtbaar zijn van buitenaf dan kan eventueel aangehaald worden dat de werken gemeenschappelijk zijn om de harmonie van het gebouw te behouden? Idem voor aluminium afwerking balustrades?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 20 sep 2009 23:54

In de eerste plaats eens kijken of de statuten van het gebouw hierover expliciet zijn. Er zijn variaties mogelijk. Heb er een paar statuten op nagelezen:

gebouw 1: statuten vermelden expliciet dat het gebruik van de balkons en terrassen privatief is maar dat ze toch onder de gemene delen vallen voor onderhoud en herstellingen (zowel de volledige structuur van het balkon als de borstweringen).

gebouw 2: statuten vermelden dat balkons en terrassen tot de gemene delen behoren met uitzondering van de betegelingen; waterdichtheid van de terrassen wordt ook expliciet vermeld als ressorterrende onder gemeenschappelijke kosten.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”