Camera aan de inkom.

papaecho
Topic Starter
Berichten: 19

Camera aan de inkom.

#1 , 19 sep 2009 18:41

Mijn bovenbuur en ik hebben een gemeenschappelijke inkomhal. Ik ben eigenaar van mijn appartement, hij huurt. Nu is het zo dat mijn bovenbuur een camera heeft gehangen buiten bij de gemeenschappelijke inkomdeur zonder toestemming te vragen aan de huisbaas of mezelf. Kan dit zomaar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 19 sep 2009 19:56

Nope. Aangetekend de huurder verzoeken binnen de 72 uur na kennisname aangetekend schrijven de camera te verwijderen aangezien deze zonder toestemming is van de eigenaars is geplaatst, zonder toestemming van de toezichtcommissie op privacy. Dat indien deze camera niet is verwijderd binnen de gestipuleerde periode er klacht zal ingediend worden wegens schending privacy en er een geding voor het vredegerecht zal gedeponeerd worden.

Er zijn een aantal wetten die dienen gevolgd te worden bij het plaatsen van camera's die de openbare weg, gemeenschappelijke ruimtes of gemeenschappelijke toegangsdeuren filmen. Eentje ervan is dat elke passant die in het veld van de camera komt duidelijk verwittigt dient te worden dat hij gefilmd wordt. Zal me maandag eens informeren bij de toezichtsdienst op het werk (80tal camera's...) en deze dan gedetailleerd posten.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 20 sep 2009 00:08

Ik vraag me af waar heden ten dage de grens ligt tussen wat mag en wat niet mag. Zoals meer en meer voorkomt heb ik voor de beveiliging van mijn huis aan het begin van de oprit een poort laten installeren met ernaast een videoparlefoon. Als er wordt aangebeld wordt er in het huis een videoschermpje geactiveerd zodat ik kan wie wie er heeft aangebeld.
Op de installatie zit evenwel ook een aparte knop waarmee ik de camera kan activeren en dus op ieder ogenblik de straat observeren. Voor zover ik weet beschikt de meerderheid van dergelijke installaties over deze mogelijkheid.

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 20 sep 2009 09:42

grijze zone...

Opzettelijk een camera installeren die continue surveilleert is een geheel ander verhaal...

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#5 , 20 sep 2009 09:57

Mijn bovenbuur en ik hebben een gemeenschappelijke inkomhal. Ik ben eigenaar van mijn appartement, hij huurt. Nu is het zo dat mijn bovenbuur een camera heeft gehangen buiten bij de gemeenschappelijke inkomdeur zonder toestemming te vragen aan de huisbaas of mezelf. Kan dit zomaar?
Zie wat J. Demoor schreef op 4 aug. 2008.
http://www.juridischforum.be/forum/view ... hp?t=10848

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”