Dagvaarden Notaris

Mercury
Topic Starter
Berichten: 107

Dagvaarden Notaris

#1 , 18 sep 2009 12:11

Onze VME wenst de notaris, die een foutieve basisakte heeft opgesteld met o.a. een verkeerd aantal parkeerplaatsen (zie vroeger onderwerp: "Aansprakelijkheid notaris") te dagvaarden, samen met de aannemer-promotor die de plans heeft "aangepast" NADAT een bouwvergunning was uitgereikt voor minder plaatsen.

De notaris gaat binnenkort met pensioen.

Moet de dagvaarding uitgebracht worden voor zijn oppensioenstelling of kan dit ook nog later (vermits hij toch nog 10 jaar? aansprakelijk blijft)?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 18 sep 2009 14:47

Aansprakelijkheid van de notaris?

Let daar maar mee op...diegene die een ap. gekocht hebben hebben de basisakte toch aanvaard zoals ze is...als koper zou je toch moeten weten wat je en onder welke condities je koopt...een notaris is ook maar mens van vlees en bloed en die kan ook fouten maken...

Pedro
Berichten: 735

#3 , 18 sep 2009 17:18

Aansprakelijkheid van de notaris?

Let daar maar mee op...diegene die een ap. gekocht hebben hebben de basisakte toch aanvaard zoals ze is...als koper zou je toch moeten weten wat je en onder welke condities je koopt...een notaris is ook maar mens van vlees en bloed en die kan ook fouten maken...
Ik ben het niet met u eens. Een notaris heeft een informatie- opzoekings- en waarschuwingsplicht.
Hij kan wel degelijk contractueel dan wel buitencontractueel aansprakelijk worden gesteld wanneer hij hiermee niet zorgvuldig omgaat.
Het is niet omdat je bij aankoop een splitingsakte krijgt dat dit wil zeggen dat je daarom zonder meer aansprakelijk bent voor de inhoud ervan dan wel aansprakelijk bent voor een andere uitvoering die in weerwil met de beschrijving in de statuten door de bouwheer werd doorgevoerd.
Overigens wanneer je een app. op plan koopt en je verkoopakte verlijdt vooraleer alle gemeenschappelijke delen zijn afgewerkt, dan kan je uiteraard ook niet op voorhand weten of de bouwheer deze uiteindelijk conform de beschrijving in de statuten zal uitvoeren. Het probleem dat zich met notarissen stelt is dat zij veel te dikwijls en te gemakkelijk voortgaan op en met de info die ze van de opdrachtgever krijgen. Ik ken maar zeer weinig notarissen die vooraleer dat ze de statuten verlijden, ter plaatse zijn geweest om na te kijken of hetgeen ze in de statuten hebben neergeschreven, ook effectief klopt met de verkregen informatie, enz... Gelukkig ligt er meer en meer rechtspraak voor die de notaris aansprakelijk stelt omwille van het niet naleven van hun zorgvuldigheidsplicht,... Dit geldt ook voor de inhoud van statuten.

Reclame

Pedro
Berichten: 735

#4 , 18 sep 2009 19:26

Onze VME wenst de notaris, die een foutieve basisakte heeft opgesteld met o.a. een verkeerd aantal parkeerplaatsen (zie vroeger onderwerp: "Aansprakelijkheid notaris") te dagvaarden, samen met de aannemer-promotor die de plans heeft "aangepast" NADAT een bouwvergunning was uitgereikt voor minder plaatsen.

De notaris gaat binnenkort met pensioen.

Moet de dagvaarding uitgebracht worden voor zijn oppensioenstelling of kan dit ook nog later (vermits hij toch nog 10 jaar? aansprakelijk blijft)?
Volgens info van een bevriend notaris blijft een notaris die zijn ambt overdraagt nog 30 jaar aansprakelijk. Het moment van dagvaarding stuit ook deze termijn.

jean.valmont
Berichten: 99
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 03 feb 2018 21:23

Ik heb dit ook gehoord van een notaris, doch ik kan enkel maar de 10 jarige aansprakelijkheid terugvinden. Waar kan je de 30 jarige aansprakelijkheid terugvinden?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 04 feb 2018 09:22

Als regelmatig lezer hier ( al 28 berichtten zelf geplaatst) zou je moeten weten dat het niet zo vriendelijk is een ander zijn topic in te pikken, en dan nog van 8 jaar oud: FOEI.
Waarom begin je geen eigen topic?

jean.valmont
Berichten: 99
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 04 feb 2018 12:06

ik antwoord gewoon, ik zie niet in 'hoe da een ander zijn topic in pikken' is. djeezes, nog niet nuchter ofzo?

bosprocureur
Berichten: 6853

#8 , 04 feb 2018 12:33

Oei, lange teentjes?

Begin toch een nieuwe topic, dat is veel eenvoudiger voor iedereen. En een antwoord na 8 jaar, wie zit daar nog op te wachten?

jean.valmont
Berichten: 99
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 04 feb 2018 12:53

waarom een nieuw topic als er al een was? mss nieuw leven inblazen.

begin maar een nieuw topic van mij met als titel 'dagvaarden notaris'.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”