opgehoogde tuin

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

opgehoogde tuin

#1 , 15 sep 2009 00:09

Drie jaar geleden heeft mijn buur zijn tuin opgehoogd. Op de scheidingslijn met mijn perceel is zijn tuin nu ongeveer 70 cm hoger dan het niveau van mijn grondperceel. Oorspronkelijk lagen beide percelen op gelijke hoogte. Op 30 cm van de scheidingslijn heeft hij een houten beplanking opgericht die er moet voor zorgen dat de grond uit zijn tuin niet in mijn tuin terecht komt.

De eerste jaren was de wateroverlast beperkt, maar nu na drie jaar blijkt de opvulgrond verzadigd te zijn met water met als gevolg dat bij hevige of langdurige regenbuien er een waterval in mijn tuin terecht komt en dit over een lengte van 28 meter. Ik vrees dat bij een wolkbreuk het wtr tot in onze woning zal stromen.

Ik weet niet hoe dit opgelost kan worden aangezien mijn buur een huis heeft gebouwd met onderaan grages en kelders die half onder de grond zitten en voor de andere helft erboven. Zijn 'gelijkvloers" bevindt zich ongeveer 1,20 meter boven het oorspronkelijke grondniveau en de tuin werd om die reden aan het huis ook met 1,20 meter grond opgehoogd, aflopend tot de bovenvermelde 70 cm aan de scheiding tuissen de twee percelen.

De enige oplossing is afbraak van buurmans huis, dat geeft hij zelf toe maar is daartoe niet bereid. En inderdaad hij blijkt een geldige bouwvergunning in zijn bezit te hebben.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Efjoma
Berichten: 232

#2 , 15 sep 2009 09:26

M.i. moet uw gebuur zijn water dragen en zou hij eventueel op zijn perceel een afwateringsgeul moeten aanleggen. Er bestaan betonnen prefabgeulen.

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 15 sep 2009 09:43

Klopt uw buur dien een afwateringsgeul aan te brengen. Bovendien kan van hem geëist worden dat de afscheiding die nu de verhoogde grond tegenhoudt waterdicht wordt gemaakt zodat lekkage op uw terrein vermeden wordt.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”