De wetgever voorziet dus wel de mogelijkheid een reglement van orde via onderhandse akte op te stellen.Art. 577-4. <Ingevoegd>
§ 1. De basisakte en het reglement van medeëigendom, die de statuten van het gebouw of van de groep van gebouwen vormen, alsook iedere wijziging die daarin wordt aangebracht, moeten het voorwerp zijn van een authentieke akte.
De basisakte moet de beschrijving bevatten van het onroerend geheel, van de privatieve en de gemeenschappelijke gedeelten en de bepaling van het aandeel van de gemeenschappelijke gedeelten dat aan ieder privatief deel is verbonden, daarbij rekening houdend met de respectieve waarde ervan.
Het reglement van medeëigendom moet bevatten :
1° de beschrijving van de rechten en plichten van iedere medeëigenaar betreffende de privatieve en de gemeenschappelijke gedeelten;
2° de criteria en de berekeningswijze van de verdeling van de lasten;
3° de regels betreffende de wijze van bijeenroeping, de werkwijze en de bevoegdheid van de algemene vergadering;
4° de wijze van benoeming van een syndicus, de omvang van diens bevoegdheid en de duur van zijn mandaat.
§ 2. Indien beslist werd een reglement van orde op te stellen, dan kan dat reglement bij onderhandse akte worden opgemaakt.
§ 3. Ieder beding van de statuten dat het recht beperkt van de medeëigenaar om het beheer van zijn kavel toe te vertrouwen aan een persoon van zijn keuze, wordt voor niet geschreven gehouden.
Mede-eigendom in de praktijk, Testaankoop, p11
Wat is een reglement van orde?
De wet van 30 juni 1994 geeft geen omschrijving van wat onder "een reglement van orde" wordt verstaan. Reeds voor de inwerkingtreding van de wet van 30 juni 1994 was het een algemene gewoonte om de rechten en de verplichtingen van de bewoners van het gebouw binden vast te leggen in een zogenaamd "reglement van inwendige orde" (of "huishoudelijk reglement")
Het reglement van orde bevat geen bepalingen tot het zogenaamde "zakelijk statuut" van het gebouw of van de afzonderlijke appartementen. Met "zakelijk statuut" wordt hier bedoeld: de afbakening van de rechten die elke mede-eigenaar als eigenaar heeft met betrekking tot zijn kavel en tot de gemeenschappelijke gedeelten en die elke mede-eigenaar tegenover om het even wie kan inroepen.
In het reglement van orde worden enkel de persoonlijke betrekkingen geregeld tussen de bewoners van het gebouw (en hun bezoekers, voor wie zij instaan), met als doelstelling de veiligheid, de rust en de netheid binnen het gebouw zoveel mogelijk te bevorderen.
Wie stelt het reglement van orde op?
Ofwel wordt het reglement van orde opgesteld door de persoon die de basisakte en het reglement van mede-eigendom opstelt.
Ofwel wordt het reglement van orde opgesteld door de algemene vergadering; deze beslist bij volstrekte meerderheid (tenzij het reglement van mede-eigendom een bijzondere meerderheid voorschrijft).
In elk geval is het de algemene vergadering die de wijzigingen aan het reglement van orde aanbrengt.
Art 577-10 §2 2de lidMoet het reglement van orde bij notariële akte worden opgesteld?Art. 577-10. <Ingevoegd> § 1. De bepalingen van de statuten kunnen rechtstreeks worden tegengesteld door degenen aan wie ze kunnen worden tegengesteld en die houder zijn van een zakelijk of persoonlijk recht op het gebouw in medeëigendom.
§ 2. Het reglement van orde wordt, binnen een maand na de opstelling ervan, op de zetel van de vereniging van medeëigenaars neergelegd, op initiatief van de syndicus of, wanneer deze nog niet benoemd is, op initiatief van de opsteller ervan.
De syndicus werkt zonder verwijl het reglement van orde bij, telkens wanneer de algemene vergadering tot een wijziging besluit.
Het reglement van orde kan ter plaatse en zonder kosten door iedere belanghebbende geraadpleegd worden.
In tegenstelling tot de basisakte en het reglement van Mede-eigendom, is geen tussenkomst van een notaris vereist bij het opstellen van een reglement van orde; een onderhandse akte volstaat. (zie artikel 577-4, §2 aan het begin van deze post)
De mening van meester Timmermans volgt na een enigszins laat avondeten wegens de kat die met een gescheurd voetkussen een bloederige en dringende afspraak had met de veearts...Hoe worden de rechten en plichten binnen een vereniging van mede-eigenaars geregeld?
... door de statuten (basisakte en reglement van mede-eigendom, al dan niet aangevuld met een reglement van inwendige orde)...
Iucundi acti labores.
299. Naast de juridische regels die in het reglement van mede-eigendom neergelegd zijn, kan een reglement van orde opgesteld worden.
Dit reglement bevat huiselijke of huishoudelijke regels.
Deze regels worden ook wel aangeduid als leefregels, woonregels of orderegels bevatten bepalingen over het feitelijk gebruik van de privé en de gemeenschappelijke delen van een appartementsgebouw.
300. Overeenkomstig artikel 577-4 §2 B.W. is het niet verplicht een reglement van orde op te stellen.
Niets belet derhalve van een reglement van orde af te zien.
302. Onder de oude appartementswet vormde het reglement van inwendige orde doorgaans één werkstuk met het reglement van mede-eigendom.
In het nieuwe artikels 577-4 §2 B.W. is bepaald dat 'indien beslist werd een reglement van orde op te stellen dat reglement bij onderhandse akte kan worden opgemaakt.
Niets belet dat het reglement van orde in de authentieke akte , die de statuten van het gebouw bevat, wordt opgenomen, maar dit is niet gewenst.
303. Indien het reglement van orde in de statuten geïncorporeerd is, dan is de auteur uiteraard de opsteller van de statuten.
Door de band is het echter de algemene vergadering van de vereniging van mede-eigenaars die het reglement van orde opstelt.
Juist omdat de eigenaars bij het gebruik van het gebouw op elkaar zijn aangewezen, is het begrijpelijk dat zij inspraak hebben bij het tot stand komen van het reglement.
De beslissing om het reglement van orde aan te nemen en in werking te doen treden, wordt genomen met de volstrekte meerderheid van de stemmen van de op de algemene vergadering aanwezige en vertegenwoordigde mede-eigenaars.
306. Een reglement van orde kan door de algemene vergadering worden aangevuld of gewijzigd.
....
Tegenover huurders/gebruikers is een kennisgeving vereist door de syndicus, welke bij een ter post aangetekende brief dient te worden afgegeven.
Wanneer het reglement van orde geïncorporeerd is in de statuten, is niet duidelijk of de aanpassing van het reglement van orde als een statutenwijziging moet worden beschouwd en een aanvullende authentieke akte opgesteld; artikel 577-4 §1 eerste lid BW heeft het enkel en alleen over "de basisakte en het reglement van mede-eigendom", maar niet over "het reglement van orde".
Aanbevolen wordt in voorkomend geval een geheel nieuw reglement van orde op te stellen en dit buiten de statuten te houden.
308 De uitwerking van het reglement van orde wordt niet nader geregeld in de wet.
De algemene vergadering van de vereniging van mede-eigenaars kan derhalve in beginsel naar eigen goeddunken er de inhoud van bepalen en de regels uitschrijven.
Toch geldt er één beperking: het reglement van orde dient niet ter omzeiling van het reglement van mede-eigendom.
Het is van een lager allooi dan dit laatste reglement en mag derhalve niet in strijd zijn met de splitsingsakte.
Wanneer bv. in het reglement van mede-eigendom bepaald is dat een flat dient gebruikt te worden voor bewoning, dan kan in het reglement van orde niet worden bedongen dat de flat als kantoorruimte in gebruik genomen mag worden.
In het reglement van orde mogen daarentegen wel regels voorkomen die een aanvulling of een uitvoering geven aan het reglement van mede-eigendom.
...
309. Aan het reglement van orde is het grote voordeel verbonden dat de regels betrekkelijk eenvoudig gewijzigd kunnen worden door een gewone meerderheidsbeslissing van de algemene vergadering.
Voor de wijziging van het reglement van mede-eigendom gelden daarentegen de strenge stemquota, bepaald in artikel 577-7 B.W., namelijk 3/4 of 4/5 van de stemmen van de op de algemene vergadering aanwezige en vertegenwoordigde mede-eigenaars.