Huishoudelijk reglement

Swatje
Topic Starter
Berichten: 265
Locatie: In de kempen

Huishoudelijk reglement

#1 , 13 sep 2009 11:31

Beste mensen, een goede middag,
- Vorig jaar hebben er bij ons veel perikelen geweest door een mede-eigenaar, en heeft de vrederechter zelf een syndicus aangesteld.
Wij hebben die dan, begin van dit jaar, op de AV weggestemd in het bijzijn van de advokaat en een voorlopige aangesteld, die kort nadien op een nieuwe AV definitief werd gestemd.
Nu is het Huish.regl. aangepast aan de nieuwe (wettelijke) situatie, tot dusver geen probleem.
Dit huishoudelijk reglement wordt op de volgende AV op de agenda gezet, en moet nog gestemd worden. Hoe zit dat met het aantal stemmen voor of tegen ? is daar iets voor voorzien ?

- Stel dat het wordt goedgekeurd, moeten we dan via de notaris of is registratie op het kantoor der hypotheken voldoende ?

Alvast mijn dank voor jullie (zoals steeds) goede raad en tips
vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 13 sep 2009 12:24

- maakt het originele huishoudelijk reglement deel uit van de basisakte?

- Stemmen van punten van het huishoudelijk reglement gebeurt met volstrekte meerderheid (50% +1) tenzij de basisakte strengere normen oplegt.

- een reglement van orde kan in een onderhandse akte worden opgesteld. Geen notaris nodig. (art 577-4 §2 BW)

Belangrijk hierbij is dat alle bewoners (Eigenaars EN huurders) na het wijzigen van de akte door de AV aangetekend een kopie van alle gewijzigde punten ontvangen. Zolang dit niet is gebeurd zijn de eigenaars niet aanwezig op de vergadering en de huurders niet gebonden door dit nieuwe reglement. (vermijdt geanimeerde discussies en laat de syndicus aan iedereen een as met het volledige nieuwe reglement sturen, hier zit wel een prijskaartje aan maar minder dan eventuele latere gedingen.)

Hou er rekening mee dat iedereen die een belang heeft in het gebouw en bijgevolg ook in het reglement tot 3 maanden na ontvangst van het nieuwe reglement bezwaar kan aantekenen tegen de nieuwe regels.

Hopelijk helpt dit je verder?

Swatje
Topic Starter
Berichten: 265
Locatie: In de kempen

#3 , 13 sep 2009 13:51

Vandebos bedankt voor de raad/tips.

Onze privé-wijk is geen blok, MAAR een woonwijk (ik noem dat een omgevallen blok), DOCH onderworpen aan de appartementswetgeving.

Oorspronkelijk (+/- 1982) hoorde het huishoudelijk reglement bij de basisakte.
In de loop van 1994 is dat reglement (dus niet de basisakte) volledig herschreven aan de toen geldende regelgeving en tijd, en wordt dan appart bij de verkoopsovereenkomst via de notaris meebezorgd met de oorspronkelijke basisakte. Toendertijd werd dit voor akkoord ondertekend door "alle' mede-eigenaars.
Wij hadden tot vorig jaar een "comité" ipv een syndicus, en dat is nu door tussenkomst van de vrederechter rechtgezet.

Het al dan niet registreren, is dat niet beter naar de toekomst toe, want anders zijn de toekomstige mede-eigenaars niet gebonden aan dit gewijzigde reglement?

Mijn dank voor je hulp.

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 13 sep 2009 14:21

Het registreren brengt verscheidene handicaps met zich mee:

- Het is een dure procedure

- Iedere keer dat er een wijziging dient te gebeuren of dat het reglement wordt aangepast dient de gehele procedure opnieuw doorlopen te worden.

Hou het eenvoudig en hou het reglement buiten de basisakte. Jullie kunnen voortbouwen op de beslissingen in 94-95.

Swatje
Topic Starter
Berichten: 265
Locatie: In de kempen

#5 , 13 sep 2009 19:46

Van harte dank
Nog 1 vraagje, dit reglement moet dat bij eventuele nieuwe mede-eigenaar door deze getekend worden ? of blijft dit regl. na de AV (goedkeuring van de huidige eigenaars - 50%+1) gewoon bestaan?
vriendelijke groeten

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 13 sep 2009 22:31

Het zal de taak van de syndicus zijn iedere nieuwe eigenaar het goedgekeurde reglement te laten geworden. Normaal gezien gebeurd dit voor de aankoop samen met een kopie van de basisakte. (tenminste als die nieuwe eigenaar weet wat hij doet bij het kopen van een mede-eigendom)

De nieuwe eigenaar erft de beslissingen van het verleden, zinnen deze hem niet dan kan hij drie mogelijke acties ondernemen:

- indien mogelijk nog afzien van de aankoop.
- Een alternatief voorstel doen voor het aanvangen van de AV zodat dit op de agenda komt en voldoende steun verzamelen om het te laten stemmen.
- Indien het punt van betwisting echt sommige grondbeginselen schendt trachten via rechtswege het punt te laten veranderen.

Swatje
Topic Starter
Berichten: 265
Locatie: In de kempen

#7 , 13 sep 2009 22:51

tof, bedankt

j.demoor
Berichten: 10360

#8 , 15 sep 2009 10:22

‘Een huishoudelijk reglement (kortweg HR) is een set van regels bij (onder meer) verenigingen. Deze regels ondersteunen doorgaans de statuten. In tegenstelling tot de statuten is er echter geen gang naar de notaris nodig voor het wijzigen van het huishoudelijk reglement. Het huishoudelijk reglement is ondergeschikt aan de statuten. Dit wil zeggen dat de statuten gehanteerd worden, zodra het huishoudelijk reglement daarmee in tegenspraak is. Veelal wordt in de statuten ruimte gelaten voor verdere invulling van details in een huishoudelijk reglement.’(http://nl.wikipedia.org/wiki/Huishoudelijk_reglement).

Het Burgerlijk Wetboek en meer in het bijzonder de bepalingen inzake medeëigendom kennen geen ’huishoudelijk reglement’.

Ik ga ervan uit dat u met ‘huishoudelijk reglement’ bedoelt ‘reglement van medeëigendom’ uit “Art.577-4.§ 1. De basisakte en het reglement van medeëigendom, die de statuten van het gebouw of van de groep van gebouwen vormen, alsook iedere wijziging die daarin wordt aangebracht, moeten het voorwerp zijn van een authentieke akte...Het reglement van medeëigendom moet bevatten :...”(B.W.= Burgerlijk Wetboek).

“Art.577-7.§ 1. Behoudens strengere bepalingen in het reglement van medeëigendom, beslist de algemene vergadering :1° bij meerderheid van drie vierden van de stemmen :a) over iedere wijziging van de statuten voor zover zij slechts het genot, het gebruik of het beheer van de gemeenschappelijke gedeelten betreft...2° bij meerderheid van vier vijfden van de stemmen :a) over iedere andere wijziging van de statuten, daarin begrepen de wijziging van de verdeling van de lasten van de medeëigendom...”(B.W.).

Onderzoek dus vooraf over welke categorie van wijzigingen van de statuten het gaat.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Swatje
Topic Starter
Berichten: 265
Locatie: In de kempen

#9 , 15 sep 2009 12:27

Beste Demoor, bedankt voor je goede raad,
zal het best goed uitpluizen !

Swatje
Topic Starter
Berichten: 265
Locatie: In de kempen

#10 , 16 sep 2009 14:34

Hallo beste mensen,
ik zit een beetje in de ....
wat is eigenlijk het verschil tussen "het huishoudelijke reglement" en "het reglement van mede-eigendom" ??
Kan dat een beetje verduidelijkt worden aub
mijn dank en groetjes

Vandebos
Berichten: 16087

#11 , 16 sep 2009 21:32

Burgerlijk Wetboek:
Art. 577-4. <Ingevoegd>
§ 1. De basisakte en het reglement van medeëigendom, die de statuten van het gebouw of van de groep van gebouwen vormen, alsook iedere wijziging die daarin wordt aangebracht, moeten het voorwerp zijn van een authentieke akte.
De basisakte moet de beschrijving bevatten van het onroerend geheel, van de privatieve en de gemeenschappelijke gedeelten en de bepaling van het aandeel van de gemeenschappelijke gedeelten dat aan ieder privatief deel is verbonden, daarbij rekening houdend met de respectieve waarde ervan.
Het reglement van medeëigendom moet bevatten :
1° de beschrijving van de rechten en plichten van iedere medeëigenaar betreffende de privatieve en de gemeenschappelijke gedeelten;
2° de criteria en de berekeningswijze van de verdeling van de lasten;
3° de regels betreffende de wijze van bijeenroeping, de werkwijze en de bevoegdheid van de algemene vergadering;
4° de wijze van benoeming van een syndicus, de omvang van diens bevoegdheid en de duur van zijn mandaat.
§ 2. Indien beslist werd een reglement van orde op te stellen, dan kan dat reglement bij onderhandse akte worden opgemaakt.
§ 3. Ieder beding van de statuten dat het recht beperkt van de medeëigenaar om het beheer van zijn kavel toe te vertrouwen aan een persoon van zijn keuze, wordt voor niet geschreven gehouden.
De wetgever voorziet dus wel de mogelijkheid een reglement van orde via onderhandse akte op te stellen.

Ik citeer uit Appartementsmede-eigendom, uitgeverij auxis p49 en volgende:

Wat is een reglement van orde?

De wet van 30 juni 1994 geeft geen omschrijving van wat onder "een reglement van orde" wordt verstaan. Reeds voor de inwerkingtreding van de wet van 30 juni 1994 was het een algemene gewoonte om de rechten en de verplichtingen van de bewoners van het gebouw binden vast te leggen in een zogenaamd "reglement van inwendige orde" (of "huishoudelijk reglement")
Het reglement van orde bevat geen bepalingen tot het zogenaamde "zakelijk statuut" van het gebouw of van de afzonderlijke appartementen. Met "zakelijk statuut" wordt hier bedoeld: de afbakening van de rechten die elke mede-eigenaar als eigenaar heeft met betrekking tot zijn kavel en tot de gemeenschappelijke gedeelten en die elke mede-eigenaar tegenover om het even wie kan inroepen.

In het reglement van orde worden enkel de persoonlijke betrekkingen geregeld tussen de bewoners van het gebouw (en hun bezoekers, voor wie zij instaan), met als doelstelling de veiligheid, de rust en de netheid binnen het gebouw zoveel mogelijk te bevorderen.

Wie stelt het reglement van orde op?

Ofwel wordt het reglement van orde opgesteld door de persoon die de basisakte en het reglement van mede-eigendom opstelt.

Ofwel wordt het reglement van orde opgesteld door de algemene vergadering; deze beslist bij volstrekte meerderheid (tenzij het reglement van mede-eigendom een bijzondere meerderheid voorschrijft).
In elk geval is het de algemene vergadering die de wijzigingen aan het reglement van orde aanbrengt.

Art 577-10 §2 2de lid
Art. 577-10. <Ingevoegd> § 1. De bepalingen van de statuten kunnen rechtstreeks worden tegengesteld door degenen aan wie ze kunnen worden tegengesteld en die houder zijn van een zakelijk of persoonlijk recht op het gebouw in medeëigendom.
§ 2. Het reglement van orde wordt, binnen een maand na de opstelling ervan, op de zetel van de vereniging van medeëigenaars neergelegd, op initiatief van de syndicus of, wanneer deze nog niet benoemd is, op initiatief van de opsteller ervan.
De syndicus werkt zonder verwijl het reglement van orde bij, telkens wanneer de algemene vergadering tot een wijziging besluit.
Het reglement van orde kan ter plaatse en zonder kosten door iedere belanghebbende geraadpleegd worden.
Moet het reglement van orde bij notariële akte worden opgesteld?

In tegenstelling tot de basisakte en het reglement van Mede-eigendom, is geen tussenkomst van een notaris vereist bij het opstellen van een reglement van orde; een onderhandse akte volstaat. (zie artikel 577-4, §2 aan het begin van deze post)
Mede-eigendom in de praktijk, Testaankoop, p11
Hoe worden de rechten en plichten binnen een vereniging van mede-eigenaars geregeld?

... door de statuten (basisakte en reglement van mede-eigendom, al dan niet aangevuld met een reglement van inwendige orde)...
De mening van meester Timmermans volgt na een enigszins laat avondeten wegens de kat die met een gescheurd voetkussen een bloederige en dringende afspraak had met de veearts...

Swatje
Topic Starter
Berichten: 265
Locatie: In de kempen

#12 , 16 sep 2009 21:39

vandebos, dat is nu een duidelijk (voor mij) antwoord,
BEDANKT

Vandebos
Berichten: 16087

#13 , 16 sep 2009 22:46

Handboek Appartementsrecht, uitgeverij Kluwer, p 234-238 ( De bijbel van Timmermans, als het je niet lukt een syndicus met argumenten hieruit te overtuigen kan je hem er nog steeds mee doodslaan...)
De nrs. verwijzen naar punten, niet naar pagina's

299. Naast de juridische regels die in het reglement van mede-eigendom neergelegd zijn, kan een reglement van orde opgesteld worden.
Dit reglement bevat huiselijke of huishoudelijke regels.
Deze regels worden ook wel aangeduid als leefregels, woonregels of orderegels bevatten bepalingen over het feitelijk gebruik van de privé en de gemeenschappelijke delen van een appartementsgebouw.

300. Overeenkomstig artikel 577-4 §2 B.W. is het niet verplicht een reglement van orde op te stellen.
Niets belet derhalve van een reglement van orde af te zien.

302. Onder de oude appartementswet vormde het reglement van inwendige orde doorgaans één werkstuk met het reglement van mede-eigendom.
In het nieuwe artikels 577-4 §2 B.W. is bepaald dat 'indien beslist werd een reglement van orde op te stellen dat reglement bij onderhandse akte kan worden opgemaakt.
Niets belet dat het reglement van orde in de authentieke akte , die de statuten van het gebouw bevat, wordt opgenomen, maar dit is niet gewenst.

303. Indien het reglement van orde in de statuten geïncorporeerd is, dan is de auteur uiteraard de opsteller van de statuten.
Door de band is het echter de algemene vergadering van de vereniging van mede-eigenaars die het reglement van orde opstelt.
Juist omdat de eigenaars bij het gebruik van het gebouw op elkaar zijn aangewezen, is het begrijpelijk dat zij inspraak hebben bij het tot stand komen van het reglement.
De beslissing om het reglement van orde aan te nemen en in werking te doen treden, wordt genomen met de volstrekte meerderheid van de stemmen van de op de algemene vergadering aanwezige en vertegenwoordigde mede-eigenaars.

306. Een reglement van orde kan door de algemene vergadering worden aangevuld of gewijzigd.
....
Tegenover huurders/gebruikers is een kennisgeving vereist door de syndicus, welke bij een ter post aangetekende brief dient te worden afgegeven.

Wanneer het reglement van orde geïncorporeerd is in de statuten, is niet duidelijk of de aanpassing van het reglement van orde als een statutenwijziging moet worden beschouwd en een aanvullende authentieke akte opgesteld; artikel 577-4 §1 eerste lid BW heeft het enkel en alleen over "de basisakte en het reglement van mede-eigendom", maar niet over "het reglement van orde".
Aanbevolen wordt in voorkomend geval een geheel nieuw reglement van orde op te stellen en dit buiten de statuten te houden.


308 De uitwerking van het reglement van orde wordt niet nader geregeld in de wet.
De algemene vergadering van de vereniging van mede-eigenaars kan derhalve in beginsel naar eigen goeddunken er de inhoud van bepalen en de regels uitschrijven.
Toch geldt er één beperking: het reglement van orde dient niet ter omzeiling van het reglement van mede-eigendom.
Het is van een lager allooi dan dit laatste reglement en mag derhalve niet in strijd zijn met de splitsingsakte.

Wanneer bv. in het reglement van mede-eigendom bepaald is dat een flat dient gebruikt te worden voor bewoning, dan kan in het reglement van orde niet worden bedongen dat de flat als kantoorruimte in gebruik genomen mag worden.
In het reglement van orde mogen daarentegen wel regels voorkomen die een aanvulling of een uitvoering geven aan het reglement van mede-eigendom.
...

309. Aan het reglement van orde is het grote voordeel verbonden dat de regels betrekkelijk eenvoudig gewijzigd kunnen worden door een gewone meerderheidsbeslissing van de algemene vergadering.
Voor de wijziging van het reglement van mede-eigendom gelden daarentegen de strenge stemquota, bepaald in artikel 577-7 B.W., namelijk 3/4 of 4/5 van de stemmen van de op de algemene vergadering aanwezige en vertegenwoordigde mede-eigenaars.

Iucundi acti labores.

Swatje
Topic Starter
Berichten: 265
Locatie: In de kempen

#14 , 16 sep 2009 23:06

dank je wel hoor

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”