Opnieuw inbraak in mijn tuin

westhoek
Topic Starter
Berichten: 395

Opnieuw inbraak in mijn tuin

#1 , 01 sep 2009 18:52

Zie ook mijn vorig bericht.
Het gaat van kwaad naar erger.
Buur heeft nu mijn composthoop (takken van oude haag enzo) over mijn tuin uitgegooid. Blijkbaar omdat het te kort lag tegen 'zijn' afsluiting.
En ik zou daarmee moeten gaan praten ?

Wat staat me nu te doen ? Die gast is niet meer normaal. Moet ik mijn tuin aan straatkant werkelijk afsluiten ? Mag ik geen composthoop maken in mijn eigen tuin ? Waar heeft ie last van eigenlijk, je kan dat niet zien vanuit zijn tuin.

Volgens mij is dit zuivere inbraak en vernieling.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 01 sep 2009 19:33

klacht neerleggen bij politie. Huisvredebreuk, wederrechtelijke betreding domein...
Wel tegen onbekenden tenzij u onweerlegbaar bewijs heeft dat het uw buurman is geweest.
Effectief een poortje of afsluiting plaatsen.

Wat zegt het lokale politiereglement over composthopen? (klinkt misschien grappig maar is het niet... meestal wordt er wel wat bepaald aangaande tuinafval ed..)
Laatst gewijzigd door Vandebos op 01 sep 2009 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus
Berichten: 38599

#3 , 01 sep 2009 19:35

Als ik goed leest heeft een onbekende uw composthoop vernield en verspreid over uw tuin.
Allezins toebrengen van schade eventueel met inklimming ...
Diefstal is het niet en huisvredebreuk misschien - hoe is hij binnengekomen.
Inbraak op zich is niets iets dat strafbaar is.
Aangeraden is elke conversatie met buur nu op een vb dicteerapparaat op te nemen is volledig wettig

Klacht tegen onbekenden bij de politie - zeker als die al weet hebben van problemen.
uw eigen hof filmen met een webcam is ook toegelaten niet daarbuiten.
Als je terug een composthoop heb gemaakt deze onder camerabewaking zetten.

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 01 sep 2009 19:39

Leg de huidige toestand van uw tuin op foto vast...

Er staat er nog eentje met een ordelijke composthoop op het internet die u eventueel als referentie kan gebruiken.

westhoek
Topic Starter
Berichten: 395

#5 , 01 sep 2009 22:09

Bedankt beide heren.
Dat van de cam had ik al in gedachten. Ik wacht nog op een antwoordje van een winkel, en ik ga deze plaatsen.
Foto's heb ik voldoende. Hoe komt ie binnen ? Tja, omdat het gewoon open is, er staat deels een kleine afsluiting van een halve meter hoog, maar daar kruipt ie gewoon over. Maar is dat een reden dat je bij iedereen zomaar binnen mag ? Bij hem is het ook open hoor.
Mijn geduld is alleszins op, heb trouwens de woning (half afgewerkt) al te koop gezet. (ook om andere beroepsredenen, maar nu wat versneld) We zien wel.
Ik moei me niet met dat soort van marginalen.
Weet je wat dit is ? (denk ik). Dat hij die woning nooit heeft kunnen kopen voor een appel en een ei. Zijn ouders wonen aan de andere kant, en als ik hen zo bezig hoor,..kan ik dat daaruit opmaken.

Ik vind dit een jammerlijke zaak hoor. Wat stoort ie zich aan ? Het is bij hem een keer of 10 groter.

Ik ben bang als ik die stappen ga zetten, dat het gaat escaleren, met vernielingen aan de woning zelf, en dan ben ik nog verder van huis.

En ik hoop dat elke West-Vlaming niet zo is, maar de eerste indrukken zijn bij mij niet zo denderend. Lijkt me meer het wilde westen dan de westhoek. Ook in het verkeer is dat zo.
Ma goed, we wijken af, 'k moet ook ergens mijn hart eens luchten, want dit gaat echt boven mijn gezond verstand.

westhoek
Topic Starter
Berichten: 395

#6 , 02 sep 2009 15:54

klacht neerleggen bij politie. Huisvredebreuk, wederrechtelijke betreding domein...
Wel tegen onbekenden tenzij u onweerlegbaar bewijs heeft dat het uw buurman is geweest.
Effectief een poortje of afsluiting plaatsen.

Wat zegt het lokale politiereglement over composthopen? (klinkt misschien grappig maar is het niet... meestal wordt er wel wat bepaald aangaande tuinafval ed..)
Wat ik hierbij nog wil vragen.
Is dit dan de correctionele rechtbank ?

Intussen is de draadafsluitinng van 2 meter hoog besteld, en zal ik de tuin onder camera-bewaking plaatsen.
Ik ga nog geen verdere stappen ondernemen, dit eerder uit vrees dat ie geen schade begint toe te brengen aan de woning zelf.
Dit geeft me wel meer motivatie om de woning in een sneller tempo af te werken voor verkoop.
Hij zal dan nieuwe buren krijgen, en of die zo kalm zullen blijven als ik, is maar de vraag maar daar trek ik me niets meer van aan.

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 02 sep 2009 16:00

Afhankelijk van de feiten die hem ten laste gelegd kunnen worden door het politieonderzoek zal daar over beslist worden door de procureur. Hoogstwaarschijnlijk echter enkel politierechtbank.
Men zal me wel verbeteren als ik verkeerd ben.

Mag je in de regio draad tot 2m hoog plaatsen zonder vergunning?

westhoek
Topic Starter
Berichten: 395

#8 , 02 sep 2009 16:51

Afhankelijk van de feiten die hem ten laste gelegd kunnen worden door het politieonderzoek zal daar over beslist worden door de procureur. Hoogstwaarschijnlijk echter enkel politierechtbank.
Men zal me wel verbeteren als ik verkeerd ben.

Mag je in de regio draad tot 2m hoog plaatsen zonder vergunning?
Volgens mij wel, ik ga verder op www.ruimtelijkeordening.be
En als ik het niet mag, mag het de ganse buurt al niet, en ook de buur niet, die daar onlangs iets heeft geplaatst van 3 meter hoog, is te zien op de foto die ik hier gepost heb in de vorige draad.

westhoek
Topic Starter
Berichten: 395

#9 , 02 sep 2009 16:55

Afhankelijk van de feiten die hem ten laste gelegd kunnen worden door het politieonderzoek zal daar over beslist worden door de procureur. Hoogstwaarschijnlijk echter enkel politierechtbank.
Men zal me wel verbeteren als ik verkeerd ben.

Mag je in de regio draad tot 2m hoog plaatsen zonder vergunning?
Volgens mij wel, ik ga verder op www.ruimtelijkeordening.be
En als ik het niet mag, mag het de ganse buurt al niet, en ook de buur niet, die daar onlangs iets heeft geplaatst van 3 meter hoog, is te zien op de foto die ik hier gepost heb in de vorige draad.
Om het concreet aan te vullen :

1.8. normale tuininrichting
Deze zaken zijn vrijgesteld van stedenbouwkundige vergunning als ze worden opgericht binnen dertig meter van een vergund woongebouw. De vrijstelling geldt niet binnen de 5 meter van waterlopen. De eerste
vier zaken mogen niet zonder vergunning worden opgericht in ruimtelijk kwetsbare gebieden, zoals bijvoorbeeld natuurgebied.


3. afsluitingen
In principe is voor de plaatsing van afsluitingen een stedenbouwkundige vergunning nodig, behalve voor de volgende afsluitingen:

a) afsluitingen die bestaan uit palen met prikkel- of schrikdraad;
b) afsluitingen met een maximumhoogte van twee meter, die bestaan uit palen en draad of draadgaas, uit één betonplaat met een maximumhoogte van 40 centimeter en draad of draadgaas, opgericht ter afsluiting van een goed. Op die afsluitingen mogen in de onmiddellijke omgeving van een vergund woongebouw constructies worden aangebracht ter bescherming van de privacy, zoals zeildoek, gevlochten kunststofstrips of rieten matten;
----

Wees maar gerust dat ik daar niets zal doen wat ik niet mag. War niet kan gezegd worden van de rest van de straat, en zeker van die buur niet.
Ik trek me dat niet aan, behalve als ze mij beginnen aan te vallen.

Franciscus
Berichten: 38599

#10 , 02 sep 2009 20:22

Correctionele vervolging.
Standaard PV met document klachtneerlegging waarbij je je bij de griffie laat inschrijven als slachtoffer. Op die wijze kan je vragen stellen en onderzoeksdaden vragen - opsporingen EN (moet) men je op de hoogte houden van het verloop van de zaak.
Opgelet dat is niet de politie die u op de hoogte zal houden maar de pdK


ART. 439
Met gevangenisstraf van vijftien dagen tot twee jaar en met geldboete van zesentwintig frank tot driehonderd frank wordt gestraft hij die, zonder een bevel van de overheid en buiten de gevallen waarin de wet toelaat in de woning van bijzondere personen tegen hun wil binnen te treden, in een door een ander bewoond huis, appartement, kamer of verblijf, of in de aanhorigheden ervan binnendringt, hetzij met behulp van bedreiging of geweld tegen personen, hetzij door middel van braak, inklimming of valse sleutels.

ART. 440
De gevangenisstraf is zes maanden tot vijf jaar en de geldboete honderd frank tot vijfhonderd frank, indien het feit gepleegd wordt, hetzij op een vals bevel van het openbaar gezag, hetzij in de kledij, hetzij onder de naam van een van haar agenten, hetzij met vereniging van de volgende drie omstandigheden:

Dat het feit wordt gepleegd bij nacht;

Dat het wordt gepleegd door twee of meer personen;

Dat de schuldigen of een van hen wapens bij zich hebben.

De schuldigen kunnen bovendien worden veroordeeld tot ontzetting van rechten overeenkomstig artikel 33 [ ... ].



(W. 9.4.1930 - art. 31 - B.S. 11.5.1930)

ART. 441
Poging tot het in het vorige artikel omschreven wanbedrijf wordt gestraft met gevangenisstraf van een maand tot een jaar en met geldboete van vijftig frank tot driehonderd frank.

ART. 442
Met gevangenisstraf van vijftien dagen tot twee jaar en met geldboete van zesentwintig frank tot driehonderd frank wordt gestraft hij die, zonder toestemming van de eigenaar of van de huurder, in de bij artikel 439 aangewezen plaatsen binnendringt en daar bij nacht wordt .aangetroffen

westhoek
Topic Starter
Berichten: 395

#11 , 03 sep 2009 01:51

Bedankt Franciscus.
Net wat ik dacht. Een correctionele rechtbank lacht er niet mee, ook al is het een banale composthoop. Er zijn grenzen.
Bedankt voor de info.
Ik ga het proberen zo ver niet te laten komen, is ook voor mij een last.
Wat ik eerst ga doen is de tuin onder camerabewaking plaatsen, dat ik die bewijzen al heb. Foto's heb ik genoeg, maar die bewijzen niets natuurlijk, ikzelf zou dat kunnen gedaan hebben.
Verder komt er een afsluiting, ik was niet van plan die te plaatsen, enkel een kleurrijke haag. Ma goed.
Als ie er dan nog over kruipt om, zonder te vragen die haag te snoeien, of om weeral die composthoop om te gooien, tja dan kan ik niets anders van verdere stappen te ondernemen.

Ik begrijp die man niet goed. Vroeger stonden daar gebouwtjes en kippekoten. Ik doe daar alles weg, en hij was daar zo enthousiast over. Meer licht en zon, in de tuin zei ie. En nu maakt ie problemen over dat hoopje takken die hij onmogelijk kan zien.
Ik heb daar zwaar moeten voor betalen voor dat oud kot. Ik steek daar geld in, maak het proper, terwijl vroeger de muizen en de ratten vrij spel hadden.
Voor sommige mensen is het nooit niet goed.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”