Overlast

Darliiing
Topic Starter
Berichten: 83
Juridisch actief: Nee

Overlast

#1 , 31 mei 2024 08:19

Beste,

Al 3 jaar wonen zowel wij als onze buren in onze nieuwe woningen. Echter hebben wij ook al 3 jaar lang overlast in de tuin dankzij hen.

Onze buren hebben geen groene vingers en hebben hun tuin helaas al 3 jaar lang laten onderkomen. Zij hebben een Haag tegen de erfgrens opstaan, maar die Haag woekert enorm en er komt allerlei onkruid en andere vuiligheid doorheen gegroeid. Elk jaar rond half, tot einde mei vragen we vriendelijk de Haag te scheren en elk jaar moeten we erop wachten tot begin juli, soms zelfs wel eind juli. En dan wordt het nog maar ´provisoir´ gedaan, want dan ligt alle snoeiafval in mijn tuin of tussen de haag en het hekwerk. En het onkruid pakken ze sowieso niet aan, enkel de haag...
Hierdoor kan ik in de zomer amper gebruik maken van mijn tuin. Want door de haag komen takken met grote doornen, jacobskruid, brandnetels, klimop,... noem maar op. Nu heb ik een kindje dat deze zomer 1 jaar wordt en een hondje die graag de tuin in willen, dus ik wil het nu eindelijk voor eens en voor altijd opgelost!
Want inmiddels begint mijn eigen hekwerk, dat tegen de erfgrens staat, het volledig te begeven door het vele onkruid dat er aan en door groeit! Het onkruid wieden is onbegonnen werk, want vandaag doe ik alles weg en binnen een week staat het weer vol!!

We gaan vandaag weer vriendelijk vragen (via sms) om de haag te onderhouden, maar moeten/mogen we hen een termijn geven die wij schappelijk vinden? Want als het dit jaar niet tijdig gebeurd wil ik hier eigenlijk mee verder gaan...
De wijkagent is ook al paar x komen kijken, zowel vorig jaar als dit jaar, en raadde ook aan om foto´s te maken en eventueel via vredegerecht te gaan, want dit kan echt niet meer...

Dus hoe nu verder? Ik vraag eerst om te onderhouden, geef ik een termijn of niet? Wanneer begin ik een procedure bij het vredegerecht en hoe lang kan dit dan duren en wat kan ik daarvan verwachten?

lukasi
Berichten: 1289

#2 , 31 mei 2024 08:41

Niet leuk, alle begrip voor je ergernis.
Enkele aandachtspunten:
Welke haagsoort?
Handig om te weten want dan kan je bepalen wanneer het beste moment is om te snoeien en hoeveel keer per jaar deze minimum moet gesnoeid worden.
Er zijn hagen die in het voorjaar worden gesnoeid, midzomer of najaar. Dus je frustratie dat dit niet begin juli maar eind juli pas gebeurt, daar kan je niet mee verder als je niet welke haag dit is !

Door draad groeien, als de haag op de perceelgrens staat of vlak tegen de afsluiting dan wordt deze aanzien als gemeenschappelijk. Je mag /moet dan de haag aan jouw kant onderhouden en snoeien. Staat ze met de stam op minimum 50 cm van de grens dan is het onderhoud aan de buur.

Doorkomende onkruiden over de perceelgrens , mag jij zonder enige verwittiging of overleg afknippen en verwijderen. Echter je kan je buur niet verplichten om alle kruiden te verwijderen ( je hebt de robinson tuinen, verwilderde tuinen, biodiversetuinen, voedseltuinen en de Lazy gardens) Niet iedereen wil een strak gazonneke .
Wilde kruiden komen niet alleen van je buur, maar kunnen ook aangebracht worden door vogels, egels , muizen en de wind.

Agent kan geen oordeel vellen over het onderhouden van een tuin en wat aanvaard kan worden als ' normaal'
Moet de eerste agent nog tegenkomen die het onderscheid kent tussen een haagbeuk en een beukenhaag.

Sowieso als je verdere stappen wil nemen naar je buur toe, doe dit eerst mondeling en dan eventueel per mail. Sms of zo is minder ' dwingend' In het uiterste geval zou ik via het vredegerecht gaan maar dan zou ik zeker eerst aanraden om een onafhankelijk tuinexpert te laten komen om je te adviseren en dan zijn verslag via aangetekend schrijven naar je buur te sturen.

Darliiing
Topic Starter
Berichten: 83
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 mei 2024 22:08

Niet leuk, alle begrip voor je ergernis.
Enkele aandachtspunten:
Welke haagsoort?
Handig om te weten want dan kan je bepalen wanneer het beste moment is om te snoeien en hoeveel keer per jaar deze minimum moet gesnoeid worden.
Er zijn hagen die in het voorjaar worden gesnoeid, midzomer of najaar. Dus je frustratie dat dit niet begin juli maar eind juli pas gebeurt, daar kan je niet mee verder als je niet welke haag dit is !

Door draad groeien, als de haag op de perceelgrens staat of vlak tegen de afsluiting dan wordt deze aanzien als gemeenschappelijk. Je mag /moet dan de haag aan jouw kant onderhouden en snoeien. Staat ze met de stam op minimum 50 cm van de grens dan is het onderhoud aan de buur.

Doorkomende onkruiden over de perceelgrens , mag jij zonder enige verwittiging of overleg afknippen en verwijderen. Echter je kan je buur niet verplichten om alle kruiden te verwijderen ( je hebt de robinson tuinen, verwilderde tuinen, biodiversetuinen, voedseltuinen en de Lazy gardens) Niet iedereen wil een strak gazonneke .
Wilde kruiden komen niet alleen van je buur, maar kunnen ook aangebracht worden door vogels, egels , muizen en de wind.

Agent kan geen oordeel vellen over het onderhouden van een tuin en wat aanvaard kan worden als ' normaal'
Moet de eerste agent nog tegenkomen die het onderscheid kent tussen een haagbeuk en een beukenhaag.

Sowieso als je verdere stappen wil nemen naar je buur toe, doe dit eerst mondeling en dan eventueel per mail. Sms of zo is minder ' dwingend' In het uiterste geval zou ik via het vredegerecht gaan maar dan zou ik zeker eerst aanraden om een onafhankelijk tuinexpert te laten komen om je te adviseren en dan zijn verslag via aangetekend schrijven naar je buur te sturen.
De haag staat op hun grond en staat iets meer dan 50cm van de erfgrens af, dus onderhoud is wel degelijk volledig aan de buren. Hun tuin is totaal niet onderhouden, heeft niers te maken met biodiversiteit of dergelijke. Doordat zij hun tuin niet onderhouden zitten zowel wij als andere buren nu ook met een rattenplaag (we wonen aan het kanaal, zij zijn het laatste huis in de rij en je ziet de rattentunnels duidelijk vanuit hun tuin komen) :/

Het is een laurierhaag, al is dat er helemaal niet meer aan te zien door alle onkruid en dergelijke die er dooruit woekeren. Dus zou zelfs maart-april al een 1e keer gesnoeid moeten worden en dan augustus-september een 2e keer. Dat wist de tuinier me te vertellen die hier is gekomen ;)

En ze hoeven zeker niet alle kruiden te verwijderen, maar wel de onkruiden die mijn hekwerk aan het beschadigen zijn.
Ik weet dat ik dit zelf kan en mag doen zonder hen ervan te verwittigen, maar dat is onbegonnen werk. Als ik vandaag alles onkruidvrij maak staat het er binnen 2 weken terug en vooral de klimop die vanuit hun tuin mijn hekwerk verwoest krijg je natuurlijk niet zomaar weg...

Helaas is praten met deze mensen totaal onmogelijk, ze weigeren op een normale manier te praten. Zodra we proberen over de haag te beginnen wordt er gescholden en verweten, dus sms is helaas de enige optie zodat we ook bewijs hebben dat we erom gevraagd hebben...

Vredegerecht is helaas echt onze laatste optie geworden omdat ze gewoon niet willen meewerken... ze willen zelf graag de haag wegdoen, dus hadden we voorgesteld dat ze dat deden en dat we dan 50/50 een fatsoenlijk hekwerk konden plaatsen (zodat zij niet voor alle kosten opdraaien), maar ook dat aanbod wordt geweigerd... liever niets doen dan samen een oplossing zoeken zo lijkt het wel...

Ps: de wijkagent is toevallig een hobby-tuinier dus die wist ook meteen dezelfde uitleg te geven als onze tuinier ;)

Reclame

bullgod
Berichten: 422
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 mei 2024 23:30

hou ons op de hoogte; benieuwd hoe dit afloopt, want er zijn toch enkele bedenkingen:

overhangende takken vd haag, dat lijkt me een duidelijke zaak. al mag buur volgens mij de scheerlingen tussen haag en perceelsgrens laten liggen; het is zijn eigendom.

maar "onkruid"? voor de ene is het onkruid, voor de andere een plant. bestaan er wetten dat bepaalde planten niet in een tuin mogen voorkomen? mogen brandnetels, geworteld op grond van buur, niet over de perceelsgrens hangen? wordt dat aanzien als overhangend(e) takken/onkruid?

stel dat er een draadafsluiting op de perceelsgrens zou staan, met op het ene erf een gladgeschoren gazon en op het andere erf gras van 1m hoog, is dat verboden? zo ja, hoe hoog mag buur zijn gras maximaal laten groeien? en mag dat lang gras de afsluiting raken?

gaat de vrederechter de oorzaak vd rattenplaag bij de verwilderde tuin v buur leggen? waar water is, zijn ratten...
zo ja, kan buur daarvoor gesanctioneerd worden? wanneer is een tuin proper genoeg om geen ratten te huisvesten? de ratten zijn er; hoe properder de tuin v buur, hoe meer ze in de andere tuinen eten en schuilplaatsen zullen zoeken. wie gaat "verplicht worden" om de ratten te verdelgen?
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Lanox
Berichten: 3611
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 mei 2024 23:39

wie gaat "verplicht worden" om de ratten te verdelgen?
Bij mijn weten is iedereen nog steeds verplicht om ratten te bestrijden op zijn eigendom.

Darliiing
Topic Starter
Berichten: 83
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 jun 2024 00:21

hou ons op de hoogte; benieuwd hoe dit afloopt, want er zijn toch enkele bedenkingen:

overhangende takken vd haag, dat lijkt me een duidelijke zaak. al mag buur volgens mij de scheerlingen tussen haag en perceelsgrens laten liggen; het is zijn eigendom.

maar "onkruid"? voor de ene is het onkruid, voor de andere een plant. bestaan er wetten dat bepaalde planten niet in een tuin mogen voorkomen? mogen brandnetels, geworteld op grond van buur, niet over de perceelsgrens hangen? wordt dat aanzien als overhangend(e) takken/onkruid?

stel dat er een draadafsluiting op de perceelsgrens zou staan, met op het ene erf een gladgeschoren gazon en op het andere erf gras van 1m hoog, is dat verboden? zo ja, hoe hoog mag buur zijn gras maximaal laten groeien? en mag dat lang gras de afsluiting raken?

gaat de vrederechter de oorzaak vd rattenplaag bij de verwilderde tuin v buur leggen? waar water is, zijn ratten...
zo ja, kan buur daarvoor gesanctioneerd worden? wanneer is een tuin proper genoeg om geen ratten te huisvesten? de ratten zijn er; hoe properder de tuin v buur, hoe meer ze in de andere tuinen eten en schuilplaatsen zullen zoeken. wie gaat "verplicht worden" om de ratten te verdelgen?
Feit is dat er, voor de komst van deze buren en voor het ´laten verkommeren´ van de tuin, nooit zo extreem veel ratten waren als nu. Nu bestrijden we de ratten uiteraard zelf, want daar ga ik niet mee wachten tot de buren eens gaan handelen en ze zitten uiteindelijk toch op onze grond ;p

Maar idd ben zelf ook benieuwd hoe ze dat onkruid gaan zien. Want uiteindelijk is het begroeiing die bij hen op de eigendom staat, maar wel ´overhangt´ in mijn tuin om het zo maar te stellen... we zullen moeten afwachten wat de vrederechter zegt ;)

bullgod
Berichten: 422
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 jun 2024 00:28

wie gaat "verplicht worden" om de ratten te verdelgen?
Bij mijn weten is iedereen nog steeds verplicht om ratten te bestrijden op zijn eigendom.
ja en dus niet alleen buur.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Darliiing
Topic Starter
Berichten: 83
Juridisch actief: Nee

#8 , 01 jun 2024 03:53

wie gaat "verplicht worden" om de ratten te verdelgen?
Bij mijn weten is iedereen nog steeds verplicht om ratten te bestrijden op zijn eigendom.
ja en dus niet alleen buur.
Klopt, ik zeg ook zeker niet dat alleen de buren dit moeten aanpakken. Wij zijn zelf ook volop bezig met het bestrijden van de plaag, aangezien ze in ons kippenhok zitten en onze kuikens hebben meegenomen (gezien op wildcamera), dus daar gaan we absoluut niet mee wachten. Wel zal het, volgens de ongedierte-bestrijder, absoluut nodig zijn dat zowel deze buren, als onze achterburen hun tuin ´proper´ gaan houden om de rattenplaag onder controle te kunnen krijgen...

En de achterburen zijn hier volledig in mee en zijn reeds druks met hun achtertuintje opruimen en onderhouden, enkel de buren waar het hier over gaat, die geloven dus niets van wat de bestrijder heeft gezegd :/ zijn trekken echt ALLES in twijfel en vinden alleen wat ze zelf doen en zeggen correct :/

bullgod
Berichten: 422
Juridisch actief: Nee

#9 , 01 jun 2024 09:54

nu komt de aap uit de mouw en de kat op de koord: u houdt kippen.
ik pas #4 even aan: waar een waterloop en voedsel zijn, zijn veel ratten.
en ik wil best geloven dat de rattenvanger er meer van afweet dan uw betweterige buur.
maar het gaat hier over het juridische aspect en het oorzakelijke verband.

de aanwezigheid van ratten in uw tuin heeft minstens even veel te maken met de aanwezigheid van uw kiekeneten als met de rimboe van buur.

ik schreef ook "verplicht worden" tussen aanhalingstekens.
verplichting/verplicht worden om ratten te bestrijden, garandeert niet dat de ratten ook effectief weg zijn.
wanneer is opruimen voldoende opruimen?
wanneer is bestrijden voldoende bestrijden?
volstaat mechanisch bestrijden (waar de ratten mee lachen) als buur geen chemische bestrijding wil (omdat hij een hart voor uilen en buizerds heeft)?
Prietpraat is des duivels oorkussen.

LYNX XX
Berichten: 2689
Juridisch actief: Nee

#10 , 01 jun 2024 10:05

onkruidverdelgers rattenverdelgingsproducten ??? TS u zegt dat u een hondje en een kindje heeft, proficiat voor beiden maar opgelet verdelgingsproducten gaan hiermee niet samen. Ook voor andere dieren niet.

lukasi
Berichten: 1289

#11 , 01 jun 2024 11:36

meer info en meer duidelijkheid
Moet mijn advies bijsturen.

Laurier ( prunus laurocerasus ) is een hoge struik tot 6-8 meter en cc6 meter breed. Je kan deze als haag gebruiken maar door de groeikracht moet deze jaarlijks minimum 3 maal gesnoeid worden. Schotlengte is danig 'lang'.
Juridisch mag deze gezet worden op 50 cm MAAR dan met een maximale hoogte van 2 meter.
Botanisch is dit een struik hoger dan 2 meter en moet dus -- samen met bomen -- op 2 meter van de grens komen.

Onkruiden is het lastigste om voor de rechtbank aan te tonen dat je er hinder van ondervind.
Er is ergens gezegd netels, sorry maar netels wordt door de ene aanzien als een onkruidplaag , de andere als voeding voor een soep of weer als meststof voor zijn planten. Botanisch is het voor mij een indicator van stikstof in de bodem, dus rijke grond.
Voor de rechtbank: probeer hier de kruiden botanisch te benoemen en je misnoegen te baseren op botanische kenmerken. BV japanse duizendknoop hoort botanisch niet hier thuis en woekert dusdanig dat andere planten worden verdrongen en afsterven

Aansluitend op bericht 4; strak gazon en daarnaast een beemd van wilde grassen en weideplanten van 1 meter hoog.
Kan je meegeven dat dit in agrarisch gebied verplicht is. Landbouw moet op de akker een strook van 1 meter vrij houden van grondbewerking en minimum afstand voor bespuitingen. Kadert in de maatregelen van biodiversiteit en bestrijdingsmiddelen. Dus ja als je buur landbouwer is of met uitbreiding een groenadept dan kan dit perfect voorvallen. Vandaar mijn insteek om het probleem van kruiden zeer technisch en plantkundig te benaderen en zeker niet emotioneel.
Ooit meegemaakt dat iemand kloeg over een struikje met venijnige doornen en van die blaadjes die overal vielen. Kwam ook voor het vredegerecht en haar argumentatie was niet mooi, doorns, woekerend , blad dat overal rond vloog.
Alleen werd haar argumentatie er volledig onderuitgehaald omdat dit plantje de Rubus spectabilis bleek te zijn. Een prachtframboos dat zeldzaam tot zeer zeldzaam is in Belgie en dan nog zeker in de streek waar dit voorviel ( kanten Leuven als ik het me nog goed herinner)


Ratten: dat is volgens mijn bescheiden mening te tricker om resultaten te bereiken. Ratten moeten verdelgd worden en dit moet gezamelijk aangepakt worden. Dus ik zou eerder daar op toeleggen en je dossier daar op richten.
Ratten verdelgen is niet alleen de rat afdoden maar ook voedseloverschot vermijden en nestplaatsen verstoren en ... opkuisen

bosprocureur
Berichten: 6956

#12 , 01 jun 2024 11:49

Bedankt @Lukasi voor de uitvoerige uitleg !

Darliiing
Topic Starter
Berichten: 83
Juridisch actief: Nee

#13 , 01 jun 2024 21:21

nu komt de aap uit de mouw en de kat op de koord: u houdt kippen.
ik pas #4 even aan: waar een waterloop en voedsel zijn, zijn veel ratten.
en ik wil best geloven dat de rattenvanger er meer van afweet dan uw betweterige buur.
maar het gaat hier over het juridische aspect en het oorzakelijke verband.

de aanwezigheid van ratten in uw tuin heeft minstens even veel te maken met de aanwezigheid van uw kiekeneten als met de rimboe van buur.

ik schreef ook "verplicht worden" tussen aanhalingstekens.
verplichting/verplicht worden om ratten te bestrijden, garandeert niet dat de ratten ook effectief weg zijn.
wanneer is opruimen voldoende opruimen?
wanneer is bestrijden voldoende bestrijden?
volstaat mechanisch bestrijden (waar de ratten mee lachen) als buur geen chemische bestrijding wil (omdat hij een hart voor uilen en buizerds heeft)?
Wij hebben wel pas sinds 2 weken kippen buiten zitten, hadden kuikentjes grekegn van vrienden die tot nu binnen hebben gezeten. Daarvoor was er al een rattenprobleem, de buren aan de andere kant van ons hebben er ook last van en de achterburen ook. Dus ze zullen toch echt wel bestreden moeten worden :/
En er alles aan doen om te voorkomen dat ze in zulke grote getallen terugkomen alleszins

Darliiing
Topic Starter
Berichten: 83
Juridisch actief: Nee

#14 , 01 jun 2024 21:25

meer info en meer duidelijkheid
Moet mijn advies bijsturen.

Laurier ( prunus laurocerasus ) is een hoge struik tot 6-8 meter en cc6 meter breed. Je kan deze als haag gebruiken maar door de groeikracht moet deze jaarlijks minimum 3 maal gesnoeid worden. Schotlengte is danig 'lang'.
Juridisch mag deze gezet worden op 50 cm MAAR dan met een maximale hoogte van 2 meter.
Botanisch is dit een struik hoger dan 2 meter en moet dus -- samen met bomen -- op 2 meter van de grens komen.

Onkruiden is het lastigste om voor de rechtbank aan te tonen dat je er hinder van ondervind.
Er is ergens gezegd netels, sorry maar netels wordt door de ene aanzien als een onkruidplaag , de andere als voeding voor een soep of weer als meststof voor zijn planten. Botanisch is het voor mij een indicator van stikstof in de bodem, dus rijke grond.
Voor de rechtbank: probeer hier de kruiden botanisch te benoemen en je misnoegen te baseren op botanische kenmerken. BV japanse duizendknoop hoort botanisch niet hier thuis en woekert dusdanig dat andere planten worden verdrongen en afsterven

Aansluitend op bericht 4; strak gazon en daarnaast een beemd van wilde grassen en weideplanten van 1 meter hoog.
Kan je meegeven dat dit in agrarisch gebied verplicht is. Landbouw moet op de akker een strook van 1 meter vrij houden van grondbewerking en minimum afstand voor bespuitingen. Kadert in de maatregelen van biodiversiteit en bestrijdingsmiddelen. Dus ja als je buur landbouwer is of met uitbreiding een groenadept dan kan dit perfect voorvallen. Vandaar mijn insteek om het probleem van kruiden zeer technisch en plantkundig te benaderen en zeker niet emotioneel.
Ooit meegemaakt dat iemand kloeg over een struikje met venijnige doornen en van die blaadjes die overal vielen. Kwam ook voor het vredegerecht en haar argumentatie was niet mooi, doorns, woekerend , blad dat overal rond vloog.
Alleen werd haar argumentatie er volledig onderuitgehaald omdat dit plantje de Rubus spectabilis bleek te zijn. Een prachtframboos dat zeldzaam tot zeer zeldzaam is in Belgie en dan nog zeker in de streek waar dit voorviel ( kanten Leuven als ik het me nog goed herinner)


Ratten: dat is volgens mijn bescheiden mening te tricker om resultaten te bereiken. Ratten moeten verdelgd worden en dit moet gezamelijk aangepakt worden. Dus ik zou eerder daar op toeleggen en je dossier daar op richten.
Ratten verdelgen is niet alleen de rat afdoden maar ook voedseloverschot vermijden en nestplaatsen verstoren en ... opkuisen
Het zijn dus uiteraard niet alleen brandnetels, maar ook woekerende klimop, wilde bramen, kleefkruid, boterbloemen, sint-jacobskruid,...
Dus het is natuurlijk veel meer dan enkel de netels. En ze mogen hun tuin biodivers houden, vol kruiden en onkruiden houden als ze dat graag willen, daar zit het probleem ook echt niet. Het probleem zit wel erin dat hun planten tot over mijn hekwerk mijn tuin in groeien en dat hun planten mijn hekwerk aan het kapotmaken zijn...
Het lijkt me niet de bedoeling dat wat mijn buren in hun tuin hebben, mijn tuin gaat overnemen?

lukasi
Berichten: 1289

#15 , 02 jun 2024 11:24

Je hekwerk is dan zo fragiel ?
Een draadafsluiting heeft geen enkele schade door brandnetels , klimop , braam, kleefkruid, boterbloem of sintjacobskruid.
Er zijn zelfs draadafsluitingen die bewust begroeid zijn met klimop en in de bramenteelt groeien bramen opgebonden aan simpele draden.
Dus ik begrijp niet goed wat er dan staat van hekwerk.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”