Serviceflat - afrekening gas & water

Joeri_J
Topic Starter
Berichten: 654

Serviceflat - afrekening gas & water

#1 , 13 mei 2024 09:31

Beste,

m'n schoonvader zit in een service flat.
We hebben vragen bij de wettelijkheid van de afrekening van Gas en Water.

in het contract / bewoningsovereenkomst staat:
Het abonnement voor gas en water is gelieerd aan een centraal systeem, waarbij de
dienstverlener bij de meest gunstige operator het abonnement mee afsluit.
Voor het verbruik van gas zal een maandelijkse provisie van 30 euro voor gas aangerekend
worden en voor water 20 euro. Jaarlijks zal een afrekening gemaakt worden.
Verder is er niet in contract, reglement ofz iets opgenomen hierover.

Hij verkrijgt nu de "afrekening" met enkel deze gegevens:
Water:
- begin & eind stand water meter, een tarief (eerste keer dat we dit zien) en totaal bedrag (delta meterstand x tarief) te betalen.
>>> vervolgens verrekend met voorschotten.

Gas:
- begin & eind stand calorimeter, een tarief per calori-eenheid (geen idee hoe we dit noemen?) en totaal bedrag (delta meterstand x tarief) te betalen.
>>> vervolgens verrekend met voorschotten.

Dit alles puur op mail in tabel formaat, dus geen officieel iets.
de verrekening is wel als 1 lijn overgenomen op de afrekening van april met X € betalen gas, Y € betalen water

Er is dus een Syndicus en een beheerder van het gebouw.
Beide zijn communicatief niet van de slimste heb ik de indruk (of doen zich zo voor)
en wimpelen onze vragen naar meer details af met "het is toch duidelijk"...

Moet dit niet gestaafd worden met facturen? officiëlere documenten?

Moet ook de berekening van alle calorimeters, het verbruik van de gas meter zelf en totaal bedrag betaald niet opgenomen worden?
Ik vind veel terug over appartementen waar een Syndicus dit regelt, maar hier is het de beheerder/uitbater van het gebouw.

Heeft er iemand referenties naar wat wel gegeven moet worden?
of zoek ik spijkers op laag water en aanvaard ik wat ze geven?

ter info, de meterstanden kloppen.
water was aan 7,8768€/m³
de calorie-eenheid prijs was 0,0363 €/calorie

alvast bedankt voor de hulp

mava105
Berichten: 22331
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 13 mei 2024 09:45

Per aansluiting/gebouw kan je maar 1 (één) officiele factuur ontvangen van de netbeheerder. Het is dan aan de sydicus een verdeling te maken volgens de tussenmeters of de firma die de calorimeters levert. Een andere factuur zal je niet ontvangen.

Joeri_J
Topic Starter
Berichten: 654

#3 , 13 mei 2024 18:37

Per aansluiting/gebouw kan je maar 1 (één) officiele factuur ontvangen van de netbeheerder. Het is dan aan de sydicus een verdeling te maken volgens de tussenmeters of de firma die de calorimeters levert. Een andere factuur zal je niet ontvangen.
Maar moeten ze dat factuur delen (kopie/scan/...) ?
of is de het resultaat voldoende?
cfr we nu dus enkel een eenheidsprijs hebben gekregen, zonder meer details.

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2591
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 mei 2024 19:37

U heeft recht op een kopie van de factuur zowel water, gas en elektriciteit. Opvragen bij syndicus of aan de beheerders van de serviceflats.

Joeri_J
Topic Starter
Berichten: 654

#5 , 13 mei 2024 19:42

U heeft recht op een kopie van de factuur zowel water, gas en elektriciteit. Opvragen bij syndicus of aan de beheerders van de serviceflats.
is er ergens iets (referentie? bron? ) dat ik kan gebruiken om dat recht aan te tonen?
blijkbaar gesprek geweest met schoonvader door de persoon aan de receptie dat hij lastig doet om niets, en dat alles gegeven is.
Hij heeft inborst van alles over zich te laten komen, maar ze houden zo de ouderen meer in 'dwang' amper iemand controleert er iets en iedereen betaald gewoon maar...


Joeri_J
Topic Starter
Berichten: 654

#7 , 14 mei 2024 10:36

Dankuwel, ik geef deze mee door met de vraag voor de details.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”