hondengeblaf

mario
Topic Starter

hondengeblaf

#1 , 28 nov 2005 13:14

Onze buren van een paar huizen verder steken hun hond te pas en te onpas buiten. Meestal is dit tussen 14u en 5u 's nachts.
Na het eerst vriendelijk gaan vragen was er geen beterschap.
Na driemaal de politie ingeschakeld te hebben en verzoek tot verzoening ingediend te hebben bij de vrederechter was er enkele maanden beterschap.
Nu begint het liedje terug zoals vroeger.
De politie zegt en in het bijzonder de buurtinspecteur dat zij er niets kunnen aan doen, dat de mensen zelfs niet verplicht zijn hen binnen te laten.
De vrederechter gaf mij gelijk maar kon geen vonnis uitspreken aangezien de tegenpartij niet kwam opdagen.
Wat zijn mijn verdere mogelijkheden die ik nog heb ?
Kan ik een gewoon proces aanspannen, wat kost dit en het belangrijkste: gaat dit helpen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ratione Legis
Berichten: 76

#2 , 29 nov 2005 11:53

De enige 2 mogelijkheden die ik zie zijn:

1) Uw gemeente-reglement eens uitpluizen op zoek naar reglementering over het houden van dieren. (Vele gemeenten hebben hieromtrent wel bepalingen).

2) Artikel 561,1? van het Strafwetboek welk specifiek handelt over "nachtlawaai". Het strafwetboek beschrijft nachtlawaai als "rustverstorend rumoer gepleegd tijdens de nacht, ongeacht de bron".
Er zijn geen geluidsmetingen vereist en er worden geen beperkingen inzake decibels opgelegd.
Hiervoor moet u zich tot de politierechtbank wenden.

Het valt aan te bevelen om even bij uw andere buren rond te vragen of zij eveneens last hebben van die hond, zo heeft u toch weer een argument extra.

Gast
Topic Starter

#3 , 30 nov 2005 13:36

1) Ik woon in de stad Gent en in het politiereglement staat niets vermeld over lawaai.

2) Van nachtlawaai had ik al gehoord in het politiereglement. Dit geld jammer genoeg enkel 's nachts. En 's nachts heeft mij een agent verteld is het als het donker is. Dus een uur na zonsondergang tot een uur voor zonsondergang. In de zomer is dit dus ongeveer 23u tot 4u30.
Dus mijn vraag is: kan er overdag iets aangedaan worden? We hebben kleine kinderen die vroeg gaan slapen (19u) en ook overdag nog een middagdutje doen.

Reclame

mario
Topic Starter

#4 , 30 nov 2005 13:39

Bij de andere buren gaan vragen heeft twee effecten:
- de meeste hebben er last maar durven er niets over zeggen tegen de eigenaar of poliitie
- als ze horen dat een andere buur het probleem wil oplossen dan moeten zij het niet doen en doen ze dus ook effectief niets meer

Bibendum
Berichten: 94

#5 , 30 nov 2005 21:49

Vervelende situatie inderdaad ...

gulls
Berichten: 5

#6 , 26 dec 2005 10:33

Echtpaar krijgt boete voor blaffende honden
Rechter oordeelt op basis van oud politiereglement

Ik stuur u de pagina uit de standaard

gulls
Berichten: 5

#7 , 26 dec 2005 10:36

Ik stuur u het paginaadres uit de standaard

http://www.standaard.be/Krant/Tekst/Art ... demo=False

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#8 , 26 dec 2005 10:46

Ik stuur u het paginaadres uit de standaard
De pagina die u opvraagt, behoort tot de abonneesectie.
Is het de moeite om 1,50 ? te betalen?

gulls
Berichten: 5

#9 , 26 dec 2005 15:24

Ik stuur u de korte versie -
Een man en zijn echtgenote worden beiden verantwoordelijk gesteld door de Vilvoordse
politierechter en krijgen elk een boete van ? 110,00, omdat hun honden overdag te veel
lawaai maken.
Het politiereglement van Steenokkerzeel, artikel 218 :
?zegt dat het verboden is ,,dieren te houden waarvan geblaf, gezang, geschreeuw,
gekrijs of in het algemeen elk ander geluid aanleiding geeft tot gerechtvaardigde
klachten van buren''.
De rechter heeft hier geoordeeld dat de klachten gerechtvaardigd zijn.

hobo
Berichten: 40

#10 , 04 apr 2006 11:00

Mario,

Ik kan je geen raad geven maar ben het roerend met je eens : de lafheid van de mensen ! Laat de anderen het maar oplossen, zo doe ik mij niet slecht aanzien. Ik ben van het standpunt dat je wel voor je principes moet uitkomen, maar dat is mij niet altijd in dank afgenomen.

Wij hebben hetzelfde probleem met 2 blaffende honden (wel op een einde verwijderd). Ik ben heel diervriendelijk en wil zelf geen aktie ondernemen (wat zouden de kansen trouwens zijn als je weet dat de eigenaar een militair is bij de NATO ....) en blijkbaar hebben de naaste buren er geen last van. Zijn ze hardhorig ?

Sukses, reken echter niet te veel op de gemeente of politie, die blijft meestal afzijdig !

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”