geluidsoverlast ( wat met hartpatiênt )

Elfje
Topic Starter
Berichten: 43

geluidsoverlast ( wat met hartpatiênt )

#1 , 14 aug 2009 22:45

Hallo !

Reeds geruime tijd hadden wij last van de hanen van de buren .
meermaals proberen overleg te plegen met hen zelf , maar lachten ons uit in het gezicht.
Hulpagent langsgeweest en heeft niets kunnen doen.
Vredegerecht verzoening heeft niets kunnen doen .

Al een advocaat geraadpleegd maar deze zegt dat het ons veel geld gaat kosten en dat we dan nog niet zeker zijn dat we het winnen of wat de uitspraak zal zijn .

Alles even maar op zijn beloop laten gaan maar situatie is nog steeds hetzelfde .
Echter heeft mijn vader een hartkwaal opgelopen , dokter beweerd zelfs dat het te wijten kan zijn aan de geluidsoverlast en de stres en slechte nachtrust die hiermee gepaard gaat .
Vader moet nu dus dringend aan hart geopereerd worden en zal dan veel moeten rusten om te revalideren .
Mijn vraag is nu hoe hij een goede nachtrust kan hebben met dat gekraai.

We overwegen dus om eerst nog eens met deze mensen te praten en indien ze geen begrip hebben voor deze situatie , dan zullen wij overwegen om toch een rechtzaak op te starten .

Kan de rust die mijn vader nodig heeft ten gevolge van zijn hart een verzwarende omstandigheid zijn om heel deze situatie toch in ons voordeel uit te spreken ?
Verhoogt dit onze overwinningskansen ?

Wie kan me nog meer tips geven om die verdomde lawaaimakers weg te krijgen ??

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 16 aug 2009 09:36

“Art.544.Eigendom is het recht om op de meest volstrekte wijze van een zaak het genot te hebben en daarover te beschikken, mits men er geen gebruik van maakt dat strijdig is met de wetten of met de verordeningen.”(Burgerlijk Wetboek).

‘De eigenaar van een onroerend goed,die door een niet foutief feit het evenwicht tussen zijn eigendomsrecht en dit van de naburige eigenaar verbreekt en hem een stoornis oplegt die de maat van de gewone buurtschapsnadelen overschrijdt,is aan de naburige eigenaar een rechtmatige en passende compensatie verschuldigd,waardoor het verbroken evenwicht wordt hersteld. Die compensatie kan niet bestaan in het volledig verbod van het niet foutief feit,zelfs als volgens de feitenrechter het volledig verbod de enige wijze is om het gestoorde evenwicht te herstellen‘[Cass. ARC930354N,14 december 1995(Meunier t. Verheyden),TRD&I 1996-03,37].

De feitenrechter dient hierbij rekening te houden met ALLE omstandigheden van de zaak.

Zie ook : http://www.seniorennet.be/Pages/Nieuws/ ... h.php?ID=4&
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Berichten: 38599

#3 , 17 aug 2009 19:33

Woont u in de stad of op 'den buiten'
Hebt u last met open of gesloten ramen - neemt uzelf alle maatregelen om lawaai niet te horen - geluidsisolatie ramen/muren.

waar zitten die hanen dichter bij u of dichter bij buur.
hebben er nog andere last van --- heel belangrijk
De persoonlijke situatie van uw vader doet er niet veel toe gezien men kijkt naar 'algemeen -iedereen als storend zou aanzien'

Los van dit alle politie kan op codex verbaliseren als storend lawaai ( meestal GAS PV)
Zo dossieropbouw enz

Reclame

Elfje
Topic Starter
Berichten: 43

#4 , 18 aug 2009 13:03

Ik woon in een straat waar meerdere huizen staan en het is rode zone zodus geen agrarischgebied maar woongebied .
Ook geen gebied met landelijk karakter.
Het kippenhok en dus ook de ren staat korter bij ons huis dan dat van de eigenaren zelf .Natuurlijk dat hun dan beweren niets te horen , ze ontkennen zelfs dat het hun haan is .
De andere buren horen hem ook , maar die hun huizen zijn verder weg gelegen en daar is het geluid niet zo hard natuurlijk.
Dus deze buren willen niet meespannen met ons ( wat ik logisch vind omdat hun er nietveel last van hebben en dus bang hebben in conflict te komen met deze buren )

We hebben al ander glas laten steken , maar niets gekort.
We hebben al overwogen om rolluiken te steken maar de woning is daar niet op voorzien en het kost een berg geld om dan misschien te constateren dat het nog niets gekort is .

Vrederechter kon zelf niet begrijpen dat deze mensen er absoluut niets aan wilde doen .

Politie is gemakkelijk gezegd , want hun werpen hun tussenkomst van hun schouders af .
Lawaai is met ramen toe zelfs zeer storend , net of de haan naast je bed staat .

Ik stel mij de vraag wat het recht hier dan inhoud , men mag dus mensen ziek maken bij wijze van spreken door hun nachtrust te ontnemen .

Mooi is dat dan .

Ik kan ook het recht in eigen handen nemen , en dat ze maar bewijs zoeken dan .
Maar wat lost dit op want dan kopen ze de weekk nadien een andere .
Trouwens er zit al een tweede lawaaimaker in wording in het hok.

Ze hebben totaal geen respect voor onze nachtrust en denken dat ze met niets rekening hoeven te houden .

Franciscus
Berichten: 38599

#5 , 18 aug 2009 17:10

nachtlawaai of overlast twee verschillende begrippen en ook bestraffingsmogelijkheid.
Uiteraard moet de politie een vaststelling kunnen doen.
Ga eens bij de politie praten met een teamleider ( hoofdinspecteur) of een commissaris en leg hen deze zaak uit.
Dan zullen ze vertellen hoe de zaak - strafrechtelijk via politie en burgerlijk via vrederechter kan lopen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”