Dakbedekking privaat?

bosmansd
Topic Starter
Berichten: 6

Dakbedekking privaat?

#1 , 10 aug 2009 19:11

Ik heb een appartement in een appartementsblok met 18 woongelegenheden. nu is er bij mijn onderbuur water binnengekomen via het plafond, de syndicus heeft mij een brief gestuurd met de vraag mijn onderbuur zijn schade te vergoeden omdat zij ervan uitgaat dat het water via mijn terras zou zijn binnengekomen.

Nu staat in het reglement van mede eigendom dat alle daken en hun bedekkingen gemeenschappelijk zijn, dus ga ik ervan uit dat de dakbedekking van mijn terras gemeenschappelijk is, dit heb ik dan ook zo aan de syndicus meegedeelt. Nu beweert de syndicus dat ik totaal ongelijk heb.

HEb ik nu gelijk of ongelijk? Zou het aan te raden zijn hier via het vredegerecht tot een overeenkomst te komen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Pedro
Berichten: 735

#2 , 10 aug 2009 20:23

Ik heb een appartement in een appartementsblok met 18 woongelegenheden. nu is er bij mijn onderbuur water binnengekomen via het plafond, de syndicus heeft mij een brief gestuurd met de vraag mijn onderbuur zijn schade te vergoeden omdat zij ervan uitgaat dat het water via mijn terras zou zijn binnengekomen.

Nu staat in het reglement van mede eigendom dat alle daken en hun bedekkingen gemeenschappelijk zijn, dus ga ik ervan uit dat de dakbedekking van mijn terras gemeenschappelijk is, dit heb ik dan ook zo aan de syndicus meegedeelt. Nu beweert de syndicus dat ik totaal ongelijk heb.

HEb ik nu gelijk of ongelijk? Zou het aan te raden zijn hier via het vredegerecht tot een overeenkomst te komen?

Hopelijk betreft het hier geen beroepssyndicus, anders kan hij beter eerst een goede opleiding volgen. Alle eigenaars betalen mee in de premie van de brandverzekering, de zgn. blokpolis. Deze dekt onder andere alle onroerende schade. Het maakt voor de uitbetaling van de schade (bij gedekt schadegeval) zelfs niet uit of de oorzaak privatief dan wel gemeenschappelijk is. Alleen voor het betalen van de contractuele vrijstelling(zgn. franchise) is dit van belang. Normaliter is het aan syndicus om aangifte te doen bij de verzekeringsmakelaar(tenzij de syndicus dit zelf is). De makelaar doet dan op zijn beurt aangifte bij de maatschappij.
Voor de afhandeling en schadebegroting zal dan (normaal) een expert langskomen.

Maan de syndicus aan aangifte te doen binnen de X dagen en vraag hem u hiervan bewijs te leveren. Vraag sowieso ook kopie van de bijzondere voorwaarden. Weigert of laat de syndicus na om de aangifte af te handelen, dan doet u zelf aan de hand van de documenten aangifte bij de maatschappij. Elke eigenaar heeft hier trouwens steeds het recht toe.

Indien nodig kan ik u bijstaan.

bosmansd
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 10 aug 2009 20:29

Die aangifte is gebeurt, maar de vrijstelling moet ik volgens haar betalen, en die is hier vrij hoog omdat we al regelmatig waterschade hebben gehad in onze blok en we hierdoor bij een verzekeringsmaatschappij aan de deur zijn gezet en bij de huidige dus een hogere vrijstelling hebben.
Maar wie moet eigenlijk de nieuwe roofing op mijn terras betalen? Volgens mij hoort die roofing toch tot de dakbedekking van onze blok, niet?

Reclame

Pedro
Berichten: 735

#4 , 10 aug 2009 20:37

Die aangifte is gebeurt, maar de vrijstelling moet ik volgens haar betalen, en die is hier vrij hoog omdat we al regelmatig waterschade hebben gehad in onze blok en we hierdoor bij een verzekeringsmaatschappij aan de deur zijn gezet en bij de huidige dus een hogere vrijstelling hebben.
Maar wie moet eigenlijk de nieuwe roofing op mijn terras betalen? Volgens mij hoort die roofing toch tot de dakbedekking van onze blok, niet?
Behoudens dat er in de meeste statuten over het algemeen een bepaling staat dat de bevloering/betegeling privatief is, behoort de waterdichting (roofing), betonconstructie,... tot het GEMEENSCHAPPELIJK patrimonium.
M.a.w. de vrijstelling dient door de VME te worden gedragen aangezien het hier blijkbaar en gemeenschappelijke oorzaak betreft.

Waar is het gebouw gelegen? Hoe is de naam van de syndicus?

bosmansd
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 10 aug 2009 20:41

Het gebouw is gelegen in Heusden Zolder, met als syndicus Era kantoor Anjes Daems

marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#6 , 12 aug 2009 11:57

Mij is een VME gekend die beslist heeft de "franchise" bij een schadegeval ten laste te nemen. Dit bedrag wordt dan aan de schadelijdende mede-eigenaar uitbetaald en verdeeld over alle mede-eigenaars naar rato van de tienduizendsten in het geheel.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”