Appartementsgebouw: betreding syndic

Bossuyt
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Appartementsgebouw: betreding syndic

#1 , 05 mar 2024 13:34

Beste,
wij hebben een appartement in eigendom in een blok van 9 appartementen. Wij verhuren dit voor korte vakantieverhuur.
Er waren herstellingswerken die moesten gebeuren aan de waterleiding. Dat wisten we dat dat ging gebeuren, maar nu krijgen we juist een mail van de syndicus, zonder eerder bericht of overleg met de volgende mededeling:

Over 12 dagen starten de werken aan de waterleiding met de volgende hinder:
-3 dagen enkel koud water, 3 dagen enkel warm water
-6 dagen moet de technieker toegang krijgen van 08-18 in het appartement

Probleem: wij hebben vakantiegasten uit Duitsland deze periode. We kunnen hen niet annuleren, zij kunnen op deze korte termijn niets anders zoeken en wij kunnen aan de watervoorziening niets veranderen (warm (heet douchen?)/koud water(koud douchen?))
Ik kan toch niet van deze mensen verwachten dat ze 3 volle dagen een technieker over de vloer hebben van 8h 's ochtends af?
Wat kunnen we hiermee doen, dat het voor de huurders toch aangenaam is? Ik heb de syndicus gezegd dat we niet akkoord gaan met deze eenzijdige voor het blok stelling, maar dat we wel in overleg blokken van betreden willen toestaan, maar niet vanaf 8h 's ochtends.
Wat zijn onze rechten en wat zijn onze plichten?
Kunnen wij een tegemoetkoming voor eventuele schade vragen? ik zou de huurders bijv een tegemoetkoming in de huur willen geven, kan ik dat verhalen op de syndic dat hij dit zonder overleg zomaar, poneert?

LeenW
Berichten: 12860

#2 , 05 mar 2024 14:00

Met 9 appartementen, een syndicus en een aannemer een planning die voor iedereen werkt overeenkomen, is gewoon onmogelijk. De syndicus kan hier praktisch niet anders dat gewoon zeggen "ze komen dan langs". Als deze werken noodzakelijk zijn, vrees ik dat u de schadevergoeding toch uit eigen zak gaat moeten betalen.

Bossuyt
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 mar 2024 14:10

Is 12 dagen op voorhand een redelijke termijn om dit gewoon zomaar mede te delen? Als we dit eerder hadden geweten, hadden we niet verhuurd.

Reclame

LeenW
Berichten: 12860

#4 , 05 mar 2024 14:13

Ik vind het eerder aan de korte kant, maar de syndicus is natuurlijk ook afhankelijk van de aannemer.

mava105
Berichten: 22280
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 05 mar 2024 16:16

En de meeste aannemers, zeker loodgieters hebben het zeer druk. Het is voor hen ook zeer moeilijk hun werd op het uur juist te plannen. Weet die aannemer wel dat het om vakantieverhuur gaat? Is dat het geval voor alle appartementen?

Bossuyt
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 mar 2024 15:47

De syndicus weet dat het om vakantieverhuur gaat, maar zegt dat hij dat zich niet aantrekt. Het is iemand van het botte type helaas. Hij heeft me net gewoon het nummer van de aannemer gegeven, in de stijl van zoek het nu zelf maar uit.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”