Verdeling gemeenschappelijke kosten

Ingrid.S
Topic Starter
Berichten: 20

Verdeling gemeenschappelijke kosten

#1 , 08 aug 2009 15:00

Beste,

Op de jaarlijkse algemene vergadering werd onderling afgesproken, de uitnodigingen/notulen per e-mail te verzenden om kosten tot aangetekend schrijven te vermijden. De eigenaar zou dan wel een bevestiging van goede ontvangst dienen te versturen, zodat er geen misverstanden kunnen ontstaan. Dit werd echter met de toenmalige syndicus samen met de aanwezige eigenaars afgesproken maar niet genotuleerd.

Nu ikzelf syndicus ben, merk ik dat enkele eigenaars, hun hieraan niet houden en ik genoodzaakt ben soms toch aangetekende zendingen te versturen.

Nu verreken ik deze kosten één maal per jaar in de boekhouding van de VME. In de statuten/basisakte staat vermeld dat alles volgens 10000sten verdeeld zal worden behalve voor het persoonlijk genotsgebruik. Zoals daar zijn onderhoud en herstelling lift, telefoon, traphal die voor iedere blok apart verdeeld worden.
Nu is mijn mening de eigenaars die een aangetekend schrijven ontvangden doordat zij niet tijdig reageren, de kosten van dit schrijven aan te rekenen.
Een aangetekend schrijven ontvangen is toch een persoonlijk genot (voorrecht) waar de andere eigenaars niet aan meebetalen, of zie ik dit verkeerd?

Iemand een idee hoe dit verloopt in andere app. gebouwen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 08 aug 2009 15:24

Aangezien de afspraak niet in de notulen is opgenomen zou ik dit punt op de volgende vergadering opnieuw laten stemmen? En er dan bijvoegen dat het verzenden van een AS aan de eigenaars die de bevestiging van ontvangst niet laten geworden zal gebeuren op de individuele kosten van die eigenaar.

Hou wel rekening met de wet Peeters die elektronische briefwisseling gelijksteld aan een AS.

Pedro
Berichten: 735

#3 , 08 aug 2009 22:48

Beste,

Op de jaarlijkse algemene vergadering werd onderling afgesproken, de uitnodigingen/notulen per e-mail te verzenden om kosten tot aangetekend schrijven te vermijden. De eigenaar zou dan wel een bevestiging van goede ontvangst dienen te versturen, zodat er geen misverstanden kunnen ontstaan. Dit werd echter met de toenmalige syndicus samen met de aanwezige eigenaars afgesproken maar niet genotuleerd.

Nu ikzelf syndicus ben, merk ik dat enkele eigenaars, hun hieraan niet houden en ik genoodzaakt ben soms toch aangetekende zendingen te versturen.

Nu verreken ik deze kosten één maal per jaar in de boekhouding van de VME. In de statuten/basisakte staat vermeld dat alles volgens 10000sten verdeeld zal worden behalve voor het persoonlijk genotsgebruik. Zoals daar zijn onderhoud en herstelling lift, telefoon, traphal die voor iedere blok apart verdeeld worden.
Nu is mijn mening de eigenaars die een aangetekend schrijven ontvangden doordat zij niet tijdig reageren, de kosten van dit schrijven aan te rekenen.
Een aangetekend schrijven ontvangen is toch een persoonlijk genot (voorrecht) waar de andere eigenaars niet aan meebetalen, of zie ik dit verkeerd?

Iemand een idee hoe dit verloopt in andere app. gebouwen?
Kosten gemaakt voor het verzenden van oproepingen zijn gemeenschappelijke kosten. Zeker omdat de beslissing niet in de notulen werd neergeschreven zal u deze kosten m.i. dan ook in die zin dienen te verdelen.

Plaats zoals reeds werd geadviseerd dit punt terug op de dagorde.

Houd bij het nemen van de beslissing rekening met de tegenwerpelijkheid naar derden toe alsook met het feit dat niet iedereen een pc - en dus ook geen e-mail - heeft!

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”