Syndicus

lucfoto@gmail.com
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

Syndicus

#1 , 29 feb 2024 08:49

beste

1 jaar geleden werd ik door omstandigheden syndicus van een gebouw.
heb geen diploma en was ook geen eigenaar daarvan.
omstandigheden was het volgende

oude syndicus deelde mee dat zij niet meer instonden voor het beheer van het gebouw.
het appartement ( 3 eigenaars + 1 eigenaar van garage). totaal dus 4 eigenaars.
.
ik was er toen in opdracht van mijn dochter.
op deze vergadering waren 3 van de 4 eigenaars aanwezig. probleem op dat moment was,
1 toen bezig verkoop garage ( akte moest ondertekend worden door notaris) persoon was aanwezig.
2 er kwam nog een verkoop van een appartement, persoon aanwezig
3 eigenaar is mijn dochter ik was in dien hoedanigheden aanwezig met volmacht
4 de 3 eigenaar van appartement had schulden ten overstane van het VME, en was niet aanwezig.
de mensen die van garage en beneden appartement zeiden dat ik dan syndicus moest worden, iemand moest tekenen.

dus ik heb getekend, eens thuis begon ik de zoektocht naar een nieuwe syndicus.
maar kwam ook te weten dat ik dit niet mocht zijn.
door de betalingsachterstand van de eigenaar, wilde niemand deze kleine gebouw aannbemen.

ik heb toen een advocaat geraadpleegt, in 1. om naar het vredegerecht te stappen om een syndicus aan te stellen. 2 om de wanbetaler aan te manen om zijn schulden te betalen. en mij te ontheven van mijn taken omdat ik dit niet mocht doen.

daarop kwam protest van de 3 eigenaar,
die niet wilde dat er kosten extra werden gemaakt.
en moest de advocaat stop zetten. wat ik ook gedaan heb.
(ik dacht dat een eerste gesprek gratis was)
echter de advocaat stuurt een rekening van 300€

wil er ook bijvermelden dat dit alles van april tot Mei heeft geduurd,
en dat ik toen het dossier heb kunnen overlaten aan een andere syndicus.
met een betaalaflossing te overstane van de 4 eigenaar, die nog altijd zijn rekeningen niet betaald, of veel te laat betaald.

wanbeheer blijft duren door 4 eigenaar
syndicus heeft geen geld, er is geen potje waar hij kan uit putten
lopende betalingen worden gedaan met geld dat binnen komt van de andere 3 eigenaars

en de eigenaars willen de rekening van de advocaat niet betalen, want zeggen ze je kon zelf een verzoekschrift indienen bij het vrede gerecht.
ik ben niet onderlegd, en uiteindelijk mocht ik geen syndicus zijn.

kan ik dit geld repucuren van het huidige VME? of niet?
of moet mijn dochter voor dit opdraaien?,
ik heb met de toestemming van mijn dochter advocaat geraadpleegt.

wat nu?

Leo peeters
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 feb 2024 20:17

Beste, naar mijn mening deed je er verkeerd aan de taak als syndicus op u te nemen. 1. daar dit wettelijk gezien niet is toegestaan daar u geen mede-eigenaar bent van één van de kavels van het gebouw. 2. Hoewel u het goed bedoelde, was je volgens mij niet op de hoogte wat juist de taak van syndicus omvat. 3. Ook wat betreft uw contact met het advocatenkantoor kon je aan hen de vraag gesteld hebben of je eerste vraagstelling vrijblijvend en gratis was. Toch fijn om het voor de VME te willen opnemen. Groetjes Leo.


Reclame

adsummam
Berichten: 582

#4 , 01 mar 2024 23:11

Het is natuurlijk mogelijk dat de meerderheid onder de mede-eigenaars van oordeel is dat de kosten NIET opwegen tegen de baten.

Laat dat dan in dit geval vastleggen in de AV onder de vorm van een agendapunt, ingediend door uw dochter.

adsummam
Berichten: 582

#5 , 03 mar 2024 16:11

https://uw-syndic.be/blog/financieel-be ... -eigendom/

Daarin:
Inning van Bijdragen: De syndicus is verantwoordelijk voor het tijdig innen van de bijdragen van de mede-eigenaars. Dit vereist nauwkeurige administratie en soms het omgaan met achterstallige betalingen.

De verstandige syndicus zal er dan ook zelf voor zorgen, in deze casus, dat hij de mede-eigenaars dwingt een duidelijke houding in te nemen inzake het al dan niet innen van achterstallige schulden door zelf een agendapunt voor te leggen in de AV.

lucfoto@gmail.com
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 mar 2024 07:58

Syndicus, zal korter op de bal spelen. en er is ondertussen een afbetalingsplan. hopelijk houd hij zich daaraan.

groetjes en bedankt voor jullie reactie

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”