Water gemeenschappelijke muur

Daffie
Topic Starter
Berichten: 137
Juridisch actief: Nee

Water gemeenschappelijke muur

#1 , 17 feb 2024 13:01

Beste,
Ik heb vocht op 2 plaatsen in mijn slaapkamer. De vrije kant heeft de dakwerker 4 pannen terug goed gelegd, schoorsteen moet opnieuw gecementeerd worden.
De gemeenschappelijke muur is een ander paar mouwen, het zou niet rechtstreeks door een lek komen van deze goot. Maar wel door het zink dat openstaat bij de buurman, zo bij hem naar binnenloopt en via zijn poutrell/muur binnenloopt bij mij. Zijn dakpannen zijn ook gecementeerd dus niet zo eenvoudig om de zinkplaat te vervangen.
De buurman en mezelf waren aanwezig als de dakwerker cru stelde dat zijn deel verantwoordelijk is voor het vochtprobleem bij mij.
Nu moet de buurman erover nadenken of hij die kost wil maken want binnen 4 jaar wil hij het huis plat gooien. Hij wil iets tijdelijks, een plastieken constructie om zoveel mogelijk water op te vangen om geen zware kosten te moeten maken.
Wat zijn mijn mogelijkheden of welke weg moet ik bewandelen indien de buurman beslist om deze kosten niet te maken?
Ik wil geen 4 jaar water binnen en ondertussen heeft renoveren ook geen zin

Alvast bedankt

mava105
Berichten: 22283
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 17 feb 2024 16:31

Huurder MOET herstellen. Stuur hem een aangeteken,de ingebrekestelling, en stel een einddatum voor de herstelling voor. Eens die verstreken, stap je naar de VR. Het is niet uyw probleem dat hij zijn pand gaat afbreken. Een dergelijke herstelling hoeft niet eens zo duur te kosten. Heeft hij tenminte al een offerte om een dergelijke uitspraak te ondersteunen. Breng ook uw eigen verzekering op de hoogte om druk op de ketel te houden.

Daffie
Topic Starter
Berichten: 137
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 feb 2024 19:59

De buurman is eigenaar van het huis, net als ik.
Het grote probleem is echter dat om de goot te herstellen, zijn dakpannen eraf moeten. Deze zijn gebetonneerd/gecementeerd dus kunnen er niet gewoon afgenomen worden waardoor die zullen breken. Het zijn oude dakpannen die niet meer compatibel zijn met de nieuwe dakpannen.
Het zijn niet echt goten tussen onze beide huizen - eerder zinkplaten die onder de onderste pannen zitten van de daken.
Het probleem is dat als ik de goten dus wil herstellen van de gemeenschappelijke muren, zijn onderste dakpannen er ook uit moeten, en die zijn allemaal gecementeerd.

Want ik wou mijn plat dak vernieuwen, epdm is al heel oud en moet geïsoleerd worden, maar dat zal waarschijnlijk moeilijk gaan want hij moet toestemming geven voor de goot en dat is identiek hetzelfde probleem als hierboven beschreven.

Reclame

mava105
Berichten: 22283
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 18 feb 2024 12:50

Men kan een paar rijen pannen afnemen, en vervangen door roofing of iets anders waterdicht. Dat zou kunnen voldoen voor de volgende 10 jaar.

Daffie
Topic Starter
Berichten: 137
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 feb 2024 06:41

Ik heb mijn notaris en de brandverzekering aangesproken betreffende de volgende stappen.

Ik heb ook het immokantoor aangeschreven aangezien ik op de dag vd akte op 2 plaatsen water had, is ook opgenomen in de akte, plus nu ook op een derde plaats - de schouw.

Zij steken zich weg achter het feit dat het een ouder huis is en dus renovatiekosten zijn en dat ik het vochtprobleem dus niet kan verhalen op de vorige eigenaars.
Zij hebben ooknooit waterschade aangegeven zegt immo, hun brandverzekering was bij hen.

Maar dit kan toch niet dat zij hiervan niets wisten, ik woon er 6 weken in en plots water.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”