geluidsoverlast airco buren

spanie42
Topic Starter
Berichten: 77
Locatie: Gent

geluidsoverlast airco buren

#1 , 04 aug 2009 09:24

Sedert een 3-tal jaar wonen we op een appartement met op de gelijkvloerse verdieping een handelszaak. Op enkele meters van ons terras (en idem voor de bewoners van de andere appartementen) staat de grote airco van de winkel. Een blijkbaar erg verouderd toestel. En dat maakt voortdurend erg veel lawaai zodat het absoluut bijna niet meer mogelijk is ontspannen en rustig van onze terrassen te genieten. En dat de ganse dag door, van bij de opening van de winkel om 9 u. tot sluitingstijd om 18 u. Elk jaar wordt het wat erger. Niemand van de buren durft te klagen omdat de handelaar zelf (een juwelier) een nogal hautaine persoon is welke helemaal geen contact wil met de andere bewoners van het gebouw. Mijn oudere medebewoners sluiten zich zelfs in de zomer bijna op in hun apparterment, met totaal gesloten deuren en vesters, om toch maar geen last te hebben van het lawaai.
Mag een airco een onbeperkt geluid produceren ? Is er ergens een modelbrief te vinden waarmede ik de handelaar kan attent maken op deze vervelende situatie ? Want helaas, een goed gesprek zal niet helpen, zoveel is zeker.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Pedro
Berichten: 735

#2 , 06 aug 2009 08:06

Sedert een 3-tal jaar wonen we op een appartement met op de gelijkvloerse verdieping een handelszaak. Op enkele meters van ons terras (en idem voor de bewoners van de andere appartementen) staat de grote airco van de winkel. Een blijkbaar erg verouderd toestel. En dat maakt voortdurend erg veel lawaai zodat het absoluut bijna niet meer mogelijk is ontspannen en rustig van onze terrassen te genieten. En dat de ganse dag door, van bij de opening van de winkel om 9 u. tot sluitingstijd om 18 u. Elk jaar wordt het wat erger. Niemand van de buren durft te klagen omdat de handelaar zelf (een juwelier) een nogal hautaine persoon is welke helemaal geen contact wil met de andere bewoners van het gebouw. Mijn oudere medebewoners sluiten zich zelfs in de zomer bijna op in hun apparterment, met totaal gesloten deuren en vesters, om toch maar geen last te hebben van het lawaai.
Mag een airco een onbeperkt geluid produceren ? Is er ergens een modelbrief te vinden waarmede ik de handelaar kan attent maken op deze vervelende situatie ? Want helaas, een goed gesprek zal niet helpen, zoveel is zeker.
Installaties dienen aan een wettelijke normering te voldoen. Overschrijdt een toestel deze normering (bewijslast ligt bij u--> bv. via cel geluisoverlast van de politie) dan spreekt men idd over lawaaioverlast en ontstaat er abnormale burenhinder. De waarden liggen bij nacht lager dan overdag.

artemis
Berichten: 3293

#3 , 06 aug 2009 12:13

.... als deze geluidsoverlast door de politie moet vastgesteld worden dan zullen ze dat binnen meten, met gesloten ramen en deuren. Tenminste zo was dat toch een aantal jaren geleden toen ik geluidsoverlast heb moeten laten vaststellen.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 aug 2009 12:18

De vrederechter kan maatregelen nemen op grond van art. 544 B.W.

Een vrederechter komt vaak ter plaatse om zich te vergewissen van de hinder.

scorpioen

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 06 aug 2009 12:54

Vriendelijk via aangetekend schrijven wijzen op de geluidshinder van zijn installatie. Hem er attent op opmaken dat deze situatie ieder erger wordt en nu effectief onverdraagbaar is geworden. Verzoeken dat men U binnen de 10 dagen na kennisname laat weten welke stappen er ten spoedigste worden ondernomen om deze overlast nog voor het einde van de zomer op lossen.

Geen antwoord 10 dagen na eerste aanbieding? 2de aangetekend schrijven waarin u het betreurd dat u door zijn gebrek aan medewerking verplicht bent verdere stappen te ondernemen. Dag van verzenden tevens verzoekschrift naar vredegerecht voor tussenkomst.

spanie42
Topic Starter
Berichten: 77
Locatie: Gent

#6 , 09 aug 2009 09:01

.... als deze geluidsoverlast door de politie moet vastgesteld worden dan zullen ze dat binnen meten, met gesloten ramen en deuren. Tenminste zo was dat toch een aantal jaren geleden toen ik geluidsoverlast heb moeten laten vaststellen.
Toch wel eigenaardig naar mijn oordeel.
De overlast is op mijn terras (zonder die airco een oase van rust en stilte) en dan gaat de politie binnen metingen doen ?
Binnen hoor ik het gelukkig niet, met dank aan mijn "dubbel glas".

de_sigaar
Berichten: 18

#7 , 09 aug 2009 10:26

Misschien heeft de ventilator eens een grondig onderhoud nodig? Uit ervaring weet ik dat er daar na de installatie niet meer naar omgekeken wordt. Als het jaar na jaar erger wordt dan lijkt het me dus dat de ventilator steeds harder en langer moet draaien om z'n warmte kwijt te geraken. Het is te vergelijken met de koeler van een computer processor (CPU) : met de tijd gaat er steeds meer stof en vuil tussen de koelplaatjes zitten en op termijn is het afgelopen met de CPU.

Maak de winkelier attent op dit feit en misschien laat hij er dan eens een onderhoud op doen. Dat scheelt hem tenslotte ook weer in energiekosten. Hij spaart dus geld uit en jullie hebben minder last. Iedereen tevreden.

Franciscus
Berichten: 38583

#8 , 11 aug 2009 18:53

De wet spreekt van geluidsoverlast IN de woning.
Andere wetgevingen kunnen dan weer de geluidsoverlast of beter het geluidsniveau van een electrisch tuig beschrijven en geven hier in nogal wat gevallen aan hoeveel geluid mag-kan voortgebracht worden door dat toestel.

Edoch de mogelijkheden om dat te meten is een vak apart.

Vrederechter is een goede richting is burgerlijk

strafrechtelijk is politie - kan samen

Volgorde - 1 - het louter teveel lawaai maken en dat hoorbaar is vanop de openbare weg is strafbaar overlast. vaststelling de politie en hun vaststelling van dit is te luid. ( overtreding - politierechtbank of zelfs GASambtenaar)
2 - vaststelling van overlast en meting IN de woning - wet op het geluid geluidsoverlast met achtergrondgeluid ( wanbedrijf met huiszoekingmogelijkheid - meting - correctionele rechtbank)
3 - vaststelling inbreuk geluidsnormen door een firma - bijzondere wetgeving - meestal door milieupolitie of cel vastgesteld - correctioneel vervolgbaar en inbreuken oop specifieke wetgevingen)
** uiteraard zal men bij 2 en 3 ook metingen doen vanop uw terras.

spanie42
Topic Starter
Berichten: 77
Locatie: Gent

#9 , 11 aug 2009 18:57

Ik heb dit punt op de agenda laten plaatsen van de algemene vergadering volgende week. Met het verzoek de airco dringend te laten nazien en/of onderhoud te doen wegens geluidsoverlast.
Misschien dat dit de meest eenvoudige oplossing is (althans in eerste instantie).

de_sigaar
Berichten: 18

#10 , 25 sep 2009 19:50

Ik heb dit punt op de agenda laten plaatsen van de algemene vergadering volgende week. Met het verzoek de airco dringend te laten nazien en/of onderhoud te doen wegens geluidsoverlast.
Misschien dat dit de meest eenvoudige oplossing is (althans in eerste instantie).
En? Hoe is het verlopen?

Franciscus
Berichten: 38583

#11 , 08 jan 2010 19:19

Idd ... hoe is het afgelopen???

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”