Appartement en privéterrein gelijkvloers

DDay1978
Topic Starter
Berichten: 6

Appartement en privéterrein gelijkvloers

#1 , 02 aug 2009 20:54

Hallo,

Ik heb net een appartement gekocht.

Naast het gebouw is een oprit voor garages die achteraan zijn gelegen.

Het gebouw ligt een 10-tal meter van de openbare weg en die ruimte tussen
het gebouw en openbare weg is eigendom van de gelijkvloerse verdieping (waar vroeger kantoor was).

Nu mag ik mij niet parkeren op dat private gedeelte voor het gebouw.

Nu is mijn vraag of ik me wel mag parkeren op de openbare weg voor dit private gedeelte?

Er staat op dit private gedeelte wel een bord met "privaat parking" op maar er zijn geen nummerplaten te zien?!

Mag de eigenaar van dit stuk voor ons gebouw zomaar 20 meter straat opeisen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 02 aug 2009 21:22

Als er op die straat mag geparkeerd worden en die straat behoort toe aan de gemeente en u hindert met er te parkeren geen op of afrit, kan niemand u dat ontzeggen. (tenzij het betalend parkeren is in de stad of het om een blauwe zone gaat.)

Kijk eens in de basisakte en het reglement dat u bij de aankoop van het appartement heeft gekregen hoe die privé parking wordt omschreven? U zou nog wat verrassends kunnen ontdekken om op de volgende AV naar voren te brengen...

DDay1978
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 07 aug 2009 21:00

in de akte staat niks in op het eerste zicht...

ik zal het huishoudelijk reglement nog eens moeten lezen maar een huishoudelijk reglement kan toch ook niet boven de wetgeving staan als er mag wettelijk geparkeerd worden op straat voor de het stuk van het gebouw dat wettelijk van hem privaat is?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38602

#4 , 08 aug 2009 10:36

U mag nooit de toegang/uitgang van een buiten de rijbaan aangelegde parkeerplaats belemmeren.

Probleem dit geldt normaal voor aangelegde garages en parkeerplaatsen en zo opgenomen in de bouwplannen en bouwregels ( laat me het zo stellen)

Het aanleggen van parkeerplaatsen die niet zijn 'vergund' is echter meer en meer een plaag geworden.
Resultaat - ik ken ganse straten waar de omwonenden ( firma') het stuk privé voor het gebouw hebben omgetoverd tot privé parkeerplaatsen en zo de openbare weg ook in beslag genomen.
Dank zij de ijver van en politici die dan via via nog verbieden aan hun politie op te treden is er jaren een gedoogbeleid ontstaan.
Ook de ijver van advocaten die alle mogelijke regeltjes uit de kast halen en de (on)ijver van parket en rechtbank om te vervolgen.

Nu door de vernieuwde bouwregel en vooral het einde van het begrip ' voortdurendmisdrijf' wordt het zo goed als onmogelijk om de illegale wijziging nog te bestraffen. Alleen het op en afrijden over trottoir en fietspad 'kan' nog een overtreding zijn.

Het verbaliseren van zoiets eenvoudig is nu een zo ingewikkelde materie geworden dat een simpel PVtje een tiental blz omvat met alle mogelijke regelwijzigingen in ruimtelijke ordening en decreten en plannen van aanslag en BPA en ... noem maar op.
In de meeste politiezone's hebben ze er nog niet van gehoord of doen ze of hun neus bloedt - geen korps ( lees) politieke prioriteit.
En als er dan een ambtenaar toch werk van maakt wordt die op alle mogelijke wijze (nog steeds) dus politiek wel teruggefloten -
Zeker als er een schepenen met zijn firma's tss de arme slachtoffers zit.
Raar dan zijn ineens buurtgroepen voor deze vorm van parkeren. Politie moet wel in dezelfde straat snelheidsmetingen gaan doen want men rijdt te snel. .. De anderen toch zij niet.

Er is een oplossing maar ... ja weer politiek ... de herstelvordering.
Gemeente moet voor de burgerlijke rechtbank het herstel met dwangsom vorderen. Maar ja zie boven.

Als je alles goed voorbereid en naargelang de concrete situatie kan je wel veel doen hoor.
We hebben andere politiekers wel aan onze kant en kunnen dan net zo goed via buurtgroepen en andere organisaties iets aan het probleem doen.

Er wordt nu gepraat over de ganse inrichting van de straten - autoluw - fietspaden ... parkeerzones - voortuinen en inrichten ervan..


Er is een mogelijkheid

DDay1978
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 10 aug 2009 20:48

mooie uitleg :-)

maar nu heb ik nog geen uitsluitsel of ik op de rijbaan voor zijn private gedeelte mag parkeren..

in de akte (algemeen reglement ofzo) staat dat het idd zijn private eigendom is en dat daar dus parkeerplaatsen zijn voor het kantoor..

het kantoor is niet meer actief en dus gebruikt hij die plaatsen voor zijn privé

als ik op straat mag parkeren, belemmer ik hem de doorgang naar zijn privézone niet want hij kan nog via onze gemeenschappelijke oprit ,dat naast het gebouw ligt en doorgang is naar de koer achteraan (met garages), op zijn private parking geraken!

Franciscus
Berichten: 38602

#6 , 11 aug 2009 16:59

dan, zou ik zeggen, is de toegang tot die privé parkeerplaatsen via de gemeenschappelijke toegang.
Dan kan je dus parkeren op de rijbaan.
Zeker als daar parkeervakken getekend zouden zijn is het duidelijk.

DDay1978
Topic Starter
Berichten: 6

#7 , 11 aug 2009 18:04

die parkeervakken zijn niet getekend op de weg maar ook niet in de rest van de straat :-)

er staat op de weg wel niet gemarkeerd dat er niet geparkeerd mag worden ook...

Franciscus
Berichten: 38602

#8 , 11 aug 2009 18:42

rekeing houdende met de wegcode - geen andere aanwijzingen dat men niet mag parkeren kan men er parkeren.
(uiteraard steeds op eigen risico) zoals steeds op de openbare weg

DDay1978
Topic Starter
Berichten: 6

#9 , 11 aug 2009 21:47

rekeing houdende met de wegcode - geen andere aanwijzingen dat men niet mag parkeren kan men er parkeren.
(uiteraard steeds op eigen risico) zoals steeds op de openbare weg
dus volgens jullie mag ik gewoon parkeren op de openbare weg voor het gebouw, en dus voor mijn ondergebuur zijn privé...

K moet wel zien dak recht in mijn schoenen sta als ik hier parkeer en hij me aanspreekt da ik er nie mag staan...

maar er staat geen verbodsbord om te parkeren, geen nummerplaten, geen oprijrit (tenzij je ons gemeenschappelijke opritr ervoor gebruikt),... er staat enkel een bord "privaat parking' op zijn domein (maar ik ben nie verplicht daarom 20m straat als parkeerplaats op te geven?), er is geen aparte oprit voor hem...

nu heeft hij het wel makkelijk want heeft hier wa extra grond hier voor appartement en niemand mag parkeren voor het gebouw en niemand parkeert ook op straat voor het gebouw...

Maar volgens wa ik hier lees mag ik op straat parkeren voor het gebouw.
Da bezorgt mij een extra plaats(en) en hem wel wa meer manouvreerwerk (want zal nie vanop straat in parkings kunnen rijden)

dieke
Berichten: 1299

#10 , 11 aug 2009 23:24

Zolang je ten alle tijde kan aantonen dat je de inrij van zijn 'parking' niet blokkeert door op de openbare weg te parkeren (zie de inrij die voor iedereen dient en die hij ook kan gebruiken voor zijn parkeerplaatsen vooraan) denk ik dat je inderdaad de juiste conclusie trekt en dus met een gerust gemoed reglementair kan parkeren op de openbare weg.

DDay1978
Topic Starter
Berichten: 6

#11 , 12 aug 2009 12:54

ok bedankt! k zal het eens proberen en zien wat de gevolgen en reacties zijn :)

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”