Boomhut tegen scheidingsmuur

Tope
Topic Starter
Berichten: 916

Boomhut tegen scheidingsmuur

#1 , 27 jul 2009 11:02

Een vriendin koopt het benedenappartement mét grote tuin in een nieuwbouw appartementblokje.

Voordien had dit stuk grond braak gelegen.

Op eigen kosten (2250 Euro) laat zij degelijk houten scheidingsmuren aan de linker - en de achterkant aanbrengen (aan de rechterkant is een hoge muur van een school).

De buren aan de linkerkant protesteren, omdat daardoor ineens zoveel zonlicht wordt weggenomen.

Tijdens het opzetten van de scheidingsmuur aan de linkerkant moet de timmerman op hun aandringen zelfs een aantal reeds aangebrachte panelen verwijderen en verlagen tot 1,80 m.

Met zijn lengte van meer dan 1,90 m kan de buurman nu zo binnenkijken, maar mijn vriendin neemt dat er allemaal bij omwille van de burenvrede.

Diezelfde buren hebben nu onlangs pal tegen die scheidingsmuur en helemaal achteraan in hun tuin een (weliswaar mooie) boomhut laten bouwen.

De eigenlijke boomhut begint op de hoogte waar de scheidingswand eindigt (op 1,80 m dus!) en heeft een zijraam en een deur rechtstreeks uitkijkend op de tuin van mijn vriendin.

De buren melden doodleuk dat ze 'vergeten' zijn haar fiat te vragen, maar hebben beloofd klimplanten aan te brengen om de inkijk te beperken.

Zij beweren bovendien dat ze over een goedgekeurde bouwaanvraag beschikken, maar hebben die niet getoond.

Opnieuw voegt mijn vriendin zich naar de wensen van haar buren, want zij wil de relatie niet verzuren (?).

Zelf vind ik dit alles erover en wil dan ook proberen haar over de streep te trekken om haar rechten te doen gelden.

Daarom had ik graag geweten welke rechten zij dienaangaande juist heeft en wat de gevolgen op langere termijn zijn indien ze deze boomhut gedoogt?

Uit ervaring weet ik dat het een aantal jaren duurt eer clematis dichtgegroeid is en vraag mij af hoe lang het zal duren eer die klimplanten een echt scherm gaan vormen.

De 2 kids van de buren zijn nu nog te klein om zonder constant toezicht in die boomhut te spelen, maar wat als ze er later met vriendjes een jolige boel van maken?

Kan zij deze boomhut in een later stadium nog laten weghalen als blijkt dat deze toch een té grote inbreuk op haar privacy of teveel overlast geeft?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Pauline58
Berichten: 2

#2 , 07 nov 2012 09:10

Beste,
Ik zit momenteel met een gelijkaardig probleem maar bij ons is er wel degelijk een bouwinbreuk, ttz. geen bouwvergunning. Graag had ik willen weten hoe jullie verhaal is afgelopen ??
Alvast bedankt!
mvg
P.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 07 nov 2012 11:47

Informeer eens bij de gemeente of er wel degelijk een bouwvergunning is voor die boomhut.
Ramen en deuren uitkijkend op uw tuin mag wettelijk niet.
http://habitos.be.msn.com/nl/bouwen/bou ... n-zichten/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.zita.be/lifestyle/wonen/5941 ... buren.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ruimtelijkeordening.be/NL/Be ... fault.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”