Herstelling aan woning in mede-eigendom

rudyvt
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Ja
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website Twitter

Herstelling aan woning in mede-eigendom

#1 , 03 jul 2006 15:18

Een vraagje over herstellingskosten die moeten gebeuren in de kelder van een woning in mede-eigendom. Er zijn 4 mede-eigenaars, 1 met de helft (1/1 VG + 1/2 BE) en 3 kinderen met telkens 1/6 BE.
Het gaat om de herstelling van steunpilaren in de kelder, dus m.i. kosten die ten laste vallen van de blote eigenaar (grove herstellingen).
Als ik me niet vergis, moet er omtrent dergelijke beheersdaden, volgens de regels van de mede-eigendom, unanimiteit bestaan vooraleer de daad geldig kan zijn.

Mijn vraag is: wie beslist over de toewijzing van het werk? M.a.w.: op wie men een beroep gaat doen om de werken te laten uitvoeren. En wat als 1 van de kinderen zou aanbieden z?lf de herstellingen uit te voeren? Kunnen de anderen dit weigeren en toch een beroep doen op een derde? En speelt de grootte van de aandelen in mede-eigendom hierbij een rol (zoals stemrecht op een AV)?

Hartelijk dank aan degene die me kan helpen!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 jul 2006 11:00

B. W. Art. 577-2
? 5. De mede?igenaar heeft recht op het gebruik en het genot van de gemeenschappelijke zaak, overeenkomstig haar bestemming en in zover zulks met het recht van zijn deelgenoten verenigbaar is.
Daden tot behoud van het goed en daden van voorlopig beheer kan hij wettig verrichten.
? 6. Andere daden van beheer alsmede daden van beschikking moeten, om geldig te zijn, met medewerking van alle mede?igenaars geschieden. Evenwel kan een der mede?igenaars de overige noodzaken deel te nemen aan daden van beheer waarvan de rechter de noodzakelijkheid erkent.
? 7. Ieder mede?igenaar draagt bij in de nuttige uitgaven tot behoud en tot onderhoud, alsook in de kosten van beheer, de belastingen en andere lasten betreffende de gemeenschappelijke zaak.

Probeer tot een akkoord te komen met alle mede-eigenaars. Als dat niet mogelijk is moet je je tot de vrederechter wenden en zal die beslissen wat er moet gebeuren.

scorpioen

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”