Syndicus en startkapitaal van mede-eigendom.

TELENET
Topic Starter
Berichten: 78

Syndicus en startkapitaal van mede-eigendom.

#1 , 21 jul 2009 17:55

Dag iedereen,
Onze syndicus vraagd aan iedere mede-eigenaar van ons complex een bedrag van 220,00 euro te storten als startkapitaal.
Zijn bedoeling is de eerste kosten daarmee te deken.
Mijn mening is dat het niet kan, hij gebruikt het bedrag als werkkapitaal en de bijdragen moeten berekend worden volgens de 10.000ste. zoals vermeld in de statuten.
De statuten zegen niets over het startkapitaal.
Heeft iemand daar ervaring mee? .
Bedanks voor de info.
Telenet.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 21 jul 2009 20:37

Dit is een voorschot op de eerste jaarlijkse afrekening. Dat bedrag zal ook als zodanig in uw eerste individuele afrekening verwerkt worden.

U verwacht toch niet dat de syndicus gedurende het eerste jaar de kosten en zijn eigen loon aan zichzelf gaat voorschieten?

TELENET
Topic Starter
Berichten: 78

#3 , 22 jul 2009 15:41

Sorry ik heb mij niet goed uitgedrukt.
De syndicus moet inderdaat geld in de kas hebben voor te kunnen werken, dat is evident.
Op de eerste algemenen vergadering heeft men niet gesproken over de bedragen te storten door ieder mede-eigenaar voor het startkapitaal en het werkkapitaal. De syndicus heeft beslist, zonder aan iemand iets te vragen, dat hij een bedrag van 1,5 euro/aandeel zal vragen als werkkapitaal, en een vast bedrag aan iedereen van 220,00 euro als startkapitaal.
- Het startkapitaal zal terug gestort worden bij de verkoop van het appartement en komt niet in aanmerking voor de jaarsafrekening. (?)
- voor een groot appartement is 220,00 euro 1,15 X het maandelijks bedrag, voor een klein 4,80. (?).
Ik zoek een tekst die bepaald hoe het moet.
Bedankt voor u advies.

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 22 jul 2009 16:02

Kijk de basisakte en het reglement eens na en zie of daar wat in beschreven staat aangaande het startkapitaal.

Indien deze werkwijze er niet instaat kan u ze bestrijden. (tenminste de wijze waarop hij het wil verwerken..)

Teken aangetekend bezwaar tegen deze werkwijze aan.

Verzoek het startkapitaal te verwerken in de eerste jaarlijkse afrekening aangezien hem nergens volmacht is gegeven een aparte rekening op dergelijke wijze op te zetten. Verzoek hem U binnen de 10 werkdagen na kennisname van uw schrijven conform artikel 53bis van het gerechterlijk wetboek aangetekend antwoord te bezorgen.

Persoonlijk, zou ik voor het startkapitaal zelf, geen bezwaar hebben tegen een vast bedrag per kavel, op voorwaarde dat het uiteindelijk verwerkt wordt in de eerste eindafrekening.


Dit is de eerste stap die u kan ondernemen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”