Syndicus betaalt werkuren aan klussende mede-eigenaarnjv

LeenW
Berichten: 12864

Re: Syndicus betaalt werkuren aan klussende mede-eigenaarnjv

#16 , 25 dec 2023 11:50

Ik dacht wel dat de vrijstellingsregeling niet kon voor werken in onroerende staat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Duym
Topic Starter
Berichten: 218
Juridisch actief: Nee

#17 , 25 dec 2023 12:08

Je zegt: En dan verschieten ze ervan dat kleine zelfstandige hier tegen in gaan .
Sorry, maar dat verschieten is volkomen ten onrechte:
1. Welke elektrieker komt aan huis om een lamp te vervangen of een stopcontact te vernieuwen?
2. Welke schrijnwerker komt aan huis om een losse plint van de deur vast te zetten?
3. Welke metselaar komt aan huis om een verschoven deksteen op een muurtje terug op zijn plaats te leggen of te cementeren?
4. Welke ruitenwasser komt er om één raam te poetsen?
5. Welke loodgieter komt aan huis om een lek of een lekkend kraantje van de gemene delen te dichten?
6. Welke tuinman komt aan huis om alleen in de herfst wat bladeren op te keren of om een scheet van een haag te snoeien of om wat onkruid tussen de stenen uit te trekken?. Dat doen ze dan allemaal in één keer? Ja, dat aanrekenen wel, maar wat er nog niet staat kan niet uitgetrokken worden? Ik zie dat allemaal bij de buren. En wat voor smeerlapperij kappen daar op de stenen?
En facturen opstellen? Als je één vijs nodig hebt moet je dan een hele zak aankopen, om een aankoopticket te kunnen voorleggen, want materiaal kosten uit eigen voorraad kan niet gefactureerd worden. Precies dat maakt zo'n zelf-onderhoud goedkoper. En een erkende klusjesdienst? Bij de buren ben ik er getuige van hoe slecht er dan gewerkt wordt: die mannen komen contractueel op vaste tijden: ze scheren de haag ook als geen millimeter gegroeid is, maar ook omgekeerd, ''ze moeten nog komen,' hoor je dan terwijl het onkruid overal te zien is en de haagscheuten een arm hoog staan.
Bovendien, als je die mensen als aanspreekpunt in de bouw om zulke kleine klusjes moet binnenlaten en ervoor beschikbaar blijven, ben je evenveel tijd kwijt als wanneer je het zelf doet.


Reclame

LYNX XX
Berichten: 2531
Juridisch actief: Nee

#19 , 25 dec 2023 12:31

Ik dacht wel dat de vrijstellingsregeling niet kon voor werken in onroerende staat.
https://www.certifisc.be/nl/nieuws/1315 ... ing-kleine

Duym
Topic Starter
Berichten: 218
Juridisch actief: Nee

#20 , 25 dec 2023 13:59

Bedankt voor de informatie,

Ik ga het nog verder bestuderen, maar wat er ook staat, het doet niets af van de 6 punten die ik opsom. Wat ik daar allemaal opsom wordt onmogelijk gemaakt als alles volgens het boekje moet.

bosprocureur
Berichten: 6861

#21 , 25 dec 2023 14:14

Bedankt voor de informatie,

Ik ga het nog verder bestuderen, maar wat er ook staat, het doet niets af van de 6 punten die ik opsom. Wat ik daar allemaal opsom wordt onmogelijk gemaakt als alles volgens het boekje moet.
Ergens moet dat toch op te lossen zijn? Een syndicuskantoor dat iets of wat kliënteel heeft, kunnen die niet ergens een paar "gouden handen" op de kop tikken, en die ook voldoende werk geven? Desnoods gedeeld met concullega's ?

Akkoord, het zal allemaal iets duurder uitkomen voor de zwaar controlerende en vittende medeëigenaars, maar zo krijg je toch een waterdichte, perfect legale oplossing ?

lukasi
Berichten: 1153

#22 , 25 dec 2023 14:35

klusbedrijven genoeg die WEL volgens goed vakmanschap werken EN die wel , eventueel afspraken hebben lopen met bv een elentrieker.
Ofwel doe je het officieel en dan iedereen gerust
Ofwel doe je het volledig illegaal en dan maar steen en been klagen dat je tegen de lampzijt gevlogen.

Trouwens wat je daar zegt over 1 vijs op factuur kan niet... teken dat je weinig kent van bedrijfswereld.
Kan perfect gefactureerd worden in de werkomschrijving of in de som over het geheel.
Begin zo wat te denken dat je een manier zoekt om toch illegaal in het zwart te laten werken want dat komt je beter uit.

Duym
Topic Starter
Berichten: 218
Juridisch actief: Nee

#23 , 25 dec 2023 15:02

je zegt: Ofwel doe je het volledig illegaal en dan maar steen en been klagen dat je tegen de lamp zijt gevlogen. --- Ik ken niemand die in deze al tegen de lamp is gevlogen. Ik ken geen enkel arrest waarbij een gepensioneerde klusser in zijn eigen appartement beboet werd omdat hij geld ontvangt van zijn mede-eigenaars. Ik klaag dus niet.

bosprocureur
Berichten: 6861

#24 , 25 dec 2023 15:14

Inderdaad, niemand klaagt.
Alvast tot er eens een ooo zo attente medeëigenaar of kennis of zo op het idee komt om eens een klein, desnoods anoniem, klachtje in te dienen.

We schrijven nog even 2023, straks 2024, jaloezie heerst meer en meer in de maatschappij.

Beste wensen voor volgend (liefst vredevol) jaar.

Duym
Topic Starter
Berichten: 218
Juridisch actief: Nee

#25 , 25 dec 2023 15:51

Een mede-eigenaar zal alvast geen klacht indienen, en wel om 2 redenen:
1. Hij profiteert zelf van zo'n goedkope onderhoudsman
2. Hij is dan 'medeplichtig' en als je weet over welke belachelijk kleine bedragen het gaat.

En jaloersheid? Iedereen kan zo'n man in huis hebben, wat dan dikwijls ook het geval is.

En ook voor jou: Beste wensen voor volgend (liefst vredevol) jaar.

Duym
Topic Starter
Berichten: 218
Juridisch actief: Nee

#26 , 26 dec 2023 10:17

Begin zo wat te denken dat je een manier zoekt om toch illegaal in het zwart te laten werken want dat komt je beter uit.
Een bijzonder domme opmerking. Als ik graag in het zwart zou willen bijverdienen, kan ik tegen 30€ per uur overal van 's morgens tot 's avonds aan de slag en nog extra verdienen aan wat ik aankoop. Nu doe ik het hier aan het uurloon van een poetsvrouw, en aan mijn materiaal verdien ik niets.

Thomas_A
Berichten: 2338
Juridisch actief: Nee

#27 , 26 dec 2023 11:58

Ik zie het nu van dit topic niet, aangezien je toch overtuigd bent dat jullie oplossing geen probleem is. Bovendien zijn de forumleden hier niet verantwoordelijk voor de administratieve rompslomp van de alternatieven.

lukasi
Berichten: 1153

#28 , 26 dec 2023 15:12

Begin zo wat te denken dat je een manier zoekt om toch illegaal in het zwart te laten werken want dat komt je beter uit.
Een bijzonder domme opmerking. Als ik graag in het zwart zou willen bijverdienen, kan ik tegen 30€ per uur overal van 's morgens tot 's avonds aan de slag en nog extra verdienen aan wat ik aankoop. Nu doe ik het hier aan het uurloon van een poetsvrouw, en aan mijn materiaal verdien ik niets.
Jouw woorden
dus toch over jou en niet over ene die dat doet.
Je doet maar... tot een overijverige BTW ambtenaar dit topic onder ogen krijgt en ff een bevel van info opstuurt naar Juridisch forum .
Gebeurt meer en meer.

LeenW
Berichten: 12864

#29 , 28 dec 2023 09:47

Ik denk dat er voldoende antwoorden werden gegeven. Ook nog ter herinnering even meegeven dat het niet de bedoeling is zwartwerk te promoten op Juridisch Forum.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”