Bamboe

KO1988#
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Bamboe

#1 , 20 dec 2023 14:16

Hoi hoi,

Wij zitten met het volgende probleem:
Wij zijn vorig jaar in ons nieuwe huis komen wonen.
De buren hebben een haag. Net naast de scheiding (op hun grond). Deze bestaat uit klimop en bamboe. Nu hebben wij zeer veel last van bamboescheuten in onze tuin en omvallende boordstenen doordat de bamboe deze omhoog duwt. Niet handig en leuk als je je tuin wil aanleggen. Ook groeien de scheuten onder ons tuinhuis.
We hebben met de buren gepraat en gevraagd deze te verwijderen. Zelf willen ze dat wij meer betalen dan zij, omdat wij de haag weg willen. Gaan we hier niet mee akkoord dan blijft de haag staan.
Deze haag wordt ook maar 1 keer per jaar gesnoeid aan hun kant en dit na veel aandringen van de buren. Onze kant moeten we zelf doen.
Hebben jullie tips? Of een idee wat we kunnen doen?

LeenW
Berichten: 12893

#2 , 20 dec 2023 14:20

Met zo'n reacties kan je bijna niet anders dan naar de vrederechter stappen.

Sirkii
Berichten: 5438

#3 , 20 dec 2023 16:28

Haag op scheiding scheert elk zijn kant. Ken niet veel.van bamboe maar die zal blijven schieten: dus aan uw kant snoeien.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9804
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 20 dec 2023 16:54

Woekerende bamboe is een pest waartegen maar 1 ding echt helpt: uitgraven en alles weghalen tot kleinste stukje wortel


Als Vrederechter het als overlast aanziet - en daar is redelijk wat kans toe - kan de volledige kost op de buur terechtkomen (aangezien de overlast ook van die kant komt ...)


bosprocureur
Berichten: 6872

#6 , 20 dec 2023 17:39

De haag staat dus volledig op hun grond, neem ik aan.

Akkoord dat u overeenkomt om die haag aan uw kant (bovengronds) te scheren. Maar van die bamboe-in-de-haag-op-hun-grond ondervindt u reeële schade, die jaarlijks zal toenemen. En dat toenemen kan gigantische proporties aannemen.

De oorzaak ligt bij de buurman, en hij moet die oorzaak wegnemen plus de schade herstellen/vergoeden.

Hebt u om te beginnen al schriftelijk, liefst aangetekend, maatregelen gevraagd ?

Hebt u een familiale verzekering met rechtsbijstand voor de recuperatie van onder andere dergelijke schade?

lukasi
Berichten: 1158

#7 , 22 dec 2023 14:18

Ik volg bosprocureur.
Bamboe is een woekerende plant en dient met rootcontroller worden tegengehouden en binnen de perken blijven.
Rootcontroller zijn rubberen panelen ofwel in plaatvorm of op rol. Dient cc 60 cm ingegraven te worden met cc 10 cm zicht boven het maaiveld. Platen of rol verlenging MOETEN 50 cm overlap hebben en best verzegeld.

Voor de worteluitlopers op uw eigendom KAN u eisen dat de grond wordt gezeefd en uitgelicht op kosten van de eigenaar. Is kostelijk .
Maar u hoort het zo afkomen, dat wordt een zaak voor de rechter.
Probeer om in overleg te blijven met uw buur .... maar ik vrees ervoor.

Wat je vooral moet weten is de soort bamboe. Want bamboe wordt niet gezien als haagplant en mag dus in de zone tot 2 meter maximum 2 meter hoog worden.

De argumentatie: jullie willen de haag weg, jullie betalen meer gaat niet op. De argumentatie moet zijn , wij zetten bamboe en dat is een woekerplant en we houden die binnen de perken en dat hebben we niet gedaan.

Nu de bamboe moet niet weg: minigraver 800 kg en je laat die op jouw eigen grond een diepe sleuf graven met daar die rootcontroller in.

Laat u zeker bijstaan door een beslagen tuinarchitect met notie van schadegevallen en expertises.

lucas123456
Berichten: 58
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 dec 2023 14:25

Ik heb mijn bamboe/=grootste vuiligheid weg gekregen als volgt:
. bamboe afgeknipt tot tegen de grond
. nieuwe scheuten als die een 30 cm hoog waren (met blaadjes, want zo gebeurt de opname) kapotspuiten
met glysofaat: 4-tal keer herhaald. Tuinaannemers mogen dit bij mijn weten nog gebruiken.

lukasi
Berichten: 1158

#9 , 23 dec 2023 12:02

Als particulier mag je die glyfosaat produkten niet aankopen, niet gebruiken.
Spuiten op de plant is al een beroepsfout.

De bespuiting van bamboe, meer bepaald sasa, sinundinaria en phyllostachys en zeker deze laatste , dient door aanstippen te gebeuren met zuivere stof. Met andere woorden, penseel gedrenkt in het produkt en daarmee de bladeren ' schilderen '

Bamboe is niet door eenmalige bespuiting af te doden. Dit moet jaarlijks 3 tot 5 keer toegepast worden en dit voor meerdere jaren.
Alleen tuinaanleggers in het bezit van phytolicentie 2 kunnen en mogen dit uitvoeren.

Probleem bij de bespuiting van de uitlopers is dat je ook na verloop van tijd de moederplant afdood.
En dat is dus niet toegestaan.
Glyfosaat wordt via bladcontact opgenomen in de plant en getransporteerd in de bovengrondse - en ondergrondse planten delen.

Met andere woorden , moest een tuinaanlegger of groenexpert dit advies geven: spuiten maar. Dan zou ik daar -- als planten eigenaar of als tegenexpert toch mijn veto over geven.

Mimo
Berichten: 26

#10 , 10 jan 2024 13:56

Want bamboe wordt niet gezien als haagplant en mag dus in de zone tot 2 meter maximum 2 meter hoog worden.
Er is geen specifieke wetgeving voor bamboe dus het zal de vrederechter zijn die bepaalt wat wel en niet kan.
De meest logische redenering is dat bamboe als een haag beschouwt wordt en dus op 0,5 meter van de erfafscheiding moet staan.
Aangezien de afstand gemeten wordt tot aan de voet van de boom/struik kan ook geargumenteerd worden dat elke scheut op minstens 0,5 meter moet staan, tenzij deze niet boven de afsluiting komt.

lukasi
Berichten: 1158

#11 , 11 jan 2024 18:27

Dat de vrederechter dit gaat bepalen , ben ik me zeer goed van bewust en daar heb je gelijk in.
Maar botanisch is bamboe geen struik en geen boom en valt deze onder de groep van grassen en of de monocotylen met als kenmerk onder ander niet houtige stammen. En evenwijdige nerven in het blad ; voor de volledigheid Ginkgo vormt hierop een uitzondering :)

Dus stellen dat bamboe een haag is, is kort door de bocht. Meer nog hagen bestaan niet, dat is een menselijke ingreep op de plantvorm

De afstand wordt NOOIT gemeten tot de voet van de boom/struik maar tot het center van de stam of stammen.

LeenW
Berichten: 12893

#12 , 11 jan 2024 18:31

Ik denk dat de gemiddelde vrederechter intussen wel genoeg cases met deze woekerplant heeft gehad om te weten wat voor een rommel het is.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”