dsakverdieping VME

kristeldf
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

dsakverdieping VME

#1 , 14 dec 2023 11:45

Beste,

ik kocht een appartement gelegen op de dakverdieping van een appartementsgebouw met zadeldak.
Dit gebouw was vroeger een herenhuis/meesterwoning en mijn appartement bevindt zich in de voormalige zolder die bewaard werd gebleven na de heropbouw in +-'60.

De schuine muren in mijn appartement = het dak. (zie plan doorsnede)
Ik zou mijn bestaand horizontaal plafond willen verwijderen zodat mijn muren/plafond volledig doorlopen tot aan de nok van het dak.

Bij het overlopen van mijn verbouwplannen met de mede-eigenaren kwam ter sprake dat ik hiermee mogelijk een zesde verdieping in gebruik zou nemen. Deze zesde verdieping zou dan niet beschreven staan in de basisakte en dus gemeenschappelijk zijn. Akkoord.

Ik denk echter dat er geen zesde verdieping is en dat de basisakte wel correct werd opgemaakt. Mijn appartement wordt namelijk beschreven als 'dakverdieping'. Volgens FOD Financiën wordt met een dakverdieping de ruimte onder een zadeldak bedoeld. Ik leid daaruit af dat het gaat over de volledige ruimte tussen de bovenste verdiepingsvloer tot aan het dak.

Gezien de VME een vergoeding vraagt voor het in gebruik nemen van een gemeenschappelijke zesde verdieping ben ik gaan informeren bij het notariskantoor dat de akte heeft overgenomen van de notaris die de akte in de '60 heeft opgemaakt. Daar werd niet meer gezegd dan dat de akte waarschijnlijk correct werd opgemaakt en dat de syndicus dit moet opklaren. Die syndicus kaatst de bal terug naar mij om te 'bewijzen' dat die ruimte van mij is. Ik kan dit niet bewijzen als de basisakte, dat volgens mij het enige mogelijke bewijs is, door de verschillende partijen anders geïnterpreteerd wordt.

Het gaat over de in het geel gearceerde ruimte op het plan in bijlage. Is dit een deel van de dakverdieping van het gebouw of is dit een 6de verdieping?

Hieronder de relevante info uit de basisakte


1) Dat zij allen te zamen eigenaars zijn van: Een appartementsgebouw met hof samengesteld uit: Ondergrond, gelijkvloers en vijf verdiepingen, staande en gelegen te (adres), opgericht op een grond ten kadaster bekend of bekend geweest (sectie + nummer) voor een grootte van vierhonderd drie-ennegentig vierkante meter.
2) Dat dit appartementsgebouw opgericht werd in het jaar negentiehonderd zestig, na en door grondige verbouwing van een voormalige mesterwoning hebbende zich op vooschreven grond bevonden.

Ten einde de horizontale verdeling van het gebouw te kunnen verwezelijken hebben de komparanten gebruik gemaakt van de plannen. Een eksemplaar van het algemeen plan van het gebouw door voornoemde architekt opgemaakt zal, na door de kompararanten en Ons, Notaris, te zijn getekend, aan onderhavige akte gehecht blijven en met deze ter registratie aangeboden worden.
Dit algemeen plan bevat:
a) plan van de voorgevel
b) plan van de achtergevel
c) plan van de doorsnede van het gebouw
d) plan van de doorsnede aanzicht bergplaats
e) plan van de kelders
f) plan van het gelijkvloers
g) plan van de eerste verdieping
h) plan van de tweede, derde en vierde verdieping
i) plan van de dakverdieping
j) liggingsplan

Beschrijving van het goed.
Zoals hierboven reeds gezegd en op bijgevoegd algemeen plan is aangeduid is het appartementsgebouw, voorwerp van ondehavige akte, samengesteld, benevens de hof, uit: de keldering, het gelijkvloers en vijf verdiepingen, onderscheidenlijk bevattende:
3) De vijfde of dakverdieping:
a) gemene delen: lift en trapzaal
b) privatieve delen: het dakappartement samengesteld uit: inkom en doorgangen, living-eetkamer, twee kamers, badkamer en keuken en, aan de achterzijde, plat dak terras.
4) Het dak: boven de vijfde verdieping bevat alleen gemene delen namelijk het dak zelf en de televisie-antenne.

Verdeling van de aandelen in de gemene delen.
De privatieve gedeelten bevatten in mede-eigendom en gedwongen onverdeeldheid de hierna aangeduide kwotiteiten in de gemeenschappelijke gedeelten:
a) het appartement van het gelijkvloers
b) het appartement van de eerste verdieping
c) de zes appartementen van de tweede, derde en vierde verdieping
d) de dakverdieping
totaal: duizend:duizendsten

De kelders worden toegewezen als volgt:
1) aan het appartement van het gelijksvloers:
2) aan het appartement van de eerste verdieping:
3) aan elk van de appartementen A en B van de tweede, derde en vierde verdieping:
4) aan de dakverdieping:


Afbeelding

Sirkii
Berichten: 5445

#2 , 14 dec 2023 12:00

Lastige. Is die 6e verdieping toegankelijk vanuit de gemeenschappelijke gang?

mava105
Berichten: 22316
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 14 dec 2023 12:19

Geen afbeelding of plan te zien

Reclame

kristeldf
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 dec 2023 12:19

Nee, deze ruimte bevindt zich uitsluitend boven mijn appartement (al had ik begrepen dat dat geen invloed heeft). Boven de gemeenschappelijke gang bevindt zich enkel de machinekamer van de lift.

kristeldf
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 dec 2023 12:23


kristeldf
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 dec 2023 12:23

Ai, ik ben hier niet zo goed in. Hopelijk zichtbaar via de link hierboven?

kristeldf
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 dec 2023 12:58

https://ibb.co/cJ6MLZy

Afbeelding

Ik denk dat het gelukt is. Anders hoor ik het graag. Mijn excuses alvast.

LYNX XX
Berichten: 2555
Juridisch actief: Nee

#8 , 14 dec 2023 13:48

Beste,

ik kocht een appartement gelegen op de dakverdieping van een appartementsgebouw met zadeldak.
Dit gebouw was vroeger een herenhuis/meesterwoning en mijn appartement bevindt zich in de voormalige zolder die bewaard werd gebleven na de heropbouw in +-'60.

De schuine muren in mijn appartement = het dak. (zie plan doorsnede)
Ik zou mijn bestaand horizontaal plafond willen verwijderen zodat mijn muren/plafond volledig doorlopen tot aan de nok van het dak.

Wat is het persoonlijk nut voor u ? En wat gebeurt er bij bv. schade door water in de gemeenschappelijke delen ( trap en lift ) ?
Stabiliteit ?

Bij het overlopen van mijn verbouwplannen met de mede-eigenaren kwam ter sprake dat ik hiermee mogelijks een zesde verdieping in gebruik zou nemen. Deze zesde verdieping zou dan niet beschreven staan in de basisakte en dus gemeenschappelijk zijn. Akkoord.

Hoe gaat u hier een 6 de verdieping van maken ? Is alleen maar open ruimte boven u.

Ik denk echter dat er geen zesde verdieping is en dat de basisakte wel correct werd opgemaakt. Mijn appartement wordt namelijk beschreven als 'dakverdieping'. Volgens FOD Financiën wordt met een dakverdieping de ruimte onder een zadeldak bedoeld. Ik leid daaruit af dat het gaat over de volledige ruimte tussen de bovenste verdiepingsvloer tot aan het dak.

Gezien de VME een vergoeding vraagt voor het in gebruik nemen van een gemeenschappelijke zesde verdieping ben ik gaan informeren bij het notariskantoor dat de akte heeft overgenomen van de notaris die de akte in de '60 heeft opgemaakt. Daar werd niet meer gezegd dan dat de akte waarschijnlijk correct werd opgemaakt en dat de syndicus dit moet opklaren. Die syndicus kaatst de bal terug naar mij om te 'bewijzen' dat die ruimte van mij is. Ik kan dit niet bewijzen als de basisakte, dat volgens mij het enige mogelijke bewijs is, door de verschillende partijen anders geïnterpreteerd wordt.

Het gaat over de in het geel gearceerde ruimte op het plan in bijlage. Is dit een deel van de dakverdieping van het gebouw of is dit een 6de verdieping?

Hieronder de relevante info uit de basisakte


1) Dat zij allen te zamen eigenaars zijn van: Een appartementsgebouw met hof samengesteld uit: Ondergrond, gelijkvloers en vijf verdiepingen, staande en gelegen te (adres), opgericht op een grond ten kadaster bekend of bekend geweest (sectie + nummer) voor een grootte van vierhonderd drie-ennegentig vierkante meter.
2) Dat dit appartementsgebouw opgericht werd in het jaar negentiehonderd zestig, na en door grondige verbouwing van een voormalige mesterwoning hebbende zich op vooschreven grond bevonden.

Ten einde de horizontale verdeling van het gebouw te kunnen verwezelijken hebben de komparanten gebruik gemaakt van de plannen. Een eksemplaar van het algemeen plan van het gebouw door voornoemde architekt opgemaakt zal, na door de kompararanten en Ons, Notaris, te zijn getekend, aan onderhavige akte gehecht blijven en met deze ter registratie aangeboden worden.
Dit algemeen plan bevat:
a) plan van de voorgevel
b) plan van de achtergevel
c) plan van de doorsnede van het gebouw
d) plan van de doorsnede aanzicht bergplaats
e) plan van de kelders
f) plan van het gelijkvloers
g) plan van de eerste verdieping
h) plan van de tweede, derde en vierde verdieping
i) plan van de dakverdieping
j) liggingsplan

Beschrijving van het goed.
Zoals hierboven reeds gezegd en op bijgevoegd algemeen plan is aangeduid is het appartementsgebouw, voorwerp van ondehavige akte, samengesteld, benevens de hof, uit: de keldering, het gelijkvloers en vijf verdiepingen, onderscheidenlijk bevattende:
3) De vijfde of dakverdieping:
a) gemene delen: lift en trapzaal
b) privatieve delen: het dakappartement samengesteld uit: inkom en doorgangen, living-eetkamer, twee kamers, badkamer en keuken en, aan de achterzijde, plat dak terras.
4) Het dak: boven de vijfde verdieping bevat alleen gemene delen namelijk het dak zelf en de televisie-antenne.

Verdeling van de aandelen in de gemene delen.
De privatieve gedeelten bevatten in mede-eigendom en gedwongen onverdeeldheid de hierna aangeduide kwotiteiten in de gemeenschappelijke gedeelten:
a) het appartement van het gelijkvloers
b) het appartement van de eerste verdieping
c) de zes appartementen van de tweede, derde en vierde verdieping
d) de dakverdieping
totaal: duizend:duizendsten

De kelders worden toegewezen als volgt:
1) aan het appartement van het gelijksvloers:
2) aan het appartement van de eerste verdieping:
3) aan elk van de appartementen A en B van de tweede, derde en vierde verdieping:
4) aan de dakverdieping:


Afbeelding
Naar mijn mening ( ben geen notaris en ga voort op de schets en tekst aan info ) is die ruimte gemeenschappelijk.
En zou het zo laten als ik u was. Of gaat u die ruimte ook helemaal isoleren ?
Begrijp uw bedoeling niet.
Indien er wijzigingen zouden zijn, is dit volgens notariële akte : kosten ten uwen laste. Misschien zelfs aanpassing K.I.
Verhoging 1000 sten ?

Zeer ingewikkeld.

kristeldf
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#9 , 14 dec 2023 14:22

Wat is het persoonlijk nut voor u ? En wat gebeurt er bij bv. schade door water in de gemeenschappelijke delen ( trap en lift ) ?
Stabiliteit ?


Mijn wanden zijn reeds schuin en ik zou ze willen laten doorlopen tot aan de nok van het dak. Puur om esthetische redenen. De gemeenschappelijke delen blijven onaangetast, dus ik voorzie daar geen schade. En anders gelden de gebruikelijke regels zoals bij andere verbouwingen aan privatieve delen. Idem voor stabiliteit.

Hoe gaat u hier een 6 de verdieping van maken ? Is alleen maar open ruimte boven u.
Ik wil geen zesde verdieping maken. Ik wil mijn huidig horizontaal plafond, het plafond van de 5de verdieping, verwijderen zodat ik op die 'open ruimte' kijk.

Ivm je opmerking over isolatie: het dak is volledig geïsoleerd, de geel gearceerde ruimte valt dus binnen de isolatieschil.

Freec
Berichten: 82
Juridisch actief: Nee

#10 , 14 dec 2023 14:39

Het is niet alleen uw plafond dat er uit moet, maar ook de vloer van dat ’ongebruikt’ stuk.

Dat ongebruikt stuk is niet uw stuk.
Misschien mag je het overkopen van de gemeenschap (waar je zelf een onderdeel van bent).
Natuurlijk met alle kosten ten uwe laste.

Freec
Berichten: 82
Juridisch actief: Nee

#11 , 14 dec 2023 15:02

Waarom is volgens mij, dat ongebruikt stuk niet van u

De gyproc (of whatever) van uw plafond staat niet op een plan getekend. Wat getekend is, is construktie.... balken waar u plafond ophangt, en waar misschien wel een vloer opligt. Construktie is altijd gemeenschap.

Is die ruimte niet bereikbaar via ergens? Is de liftmotor daar niet?

kristeldf
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#12 , 14 dec 2023 15:29

Indien het gemeenschappelijk is zou ik het kunnen aankopen van de VME. Maar mag ik vragen waarom u zegt dat het gemeenschappelijk is?
Dat zou dan betekenen dat ze de ruimte vergeten te beschrijven zijn?

Ik ontken zeker niet dat dat een mogelijkheid is, maar ik denk dat we er ook van uit kunnen gaan dat de basisakte wel correct is en dat men bewust de term 'dakverdieping' gebruikt heeft om de gehele ruimte van de bovenste (vijfde) verdiepingsvloer tot aan het dak te beschrijven. Dat is tenslotte ook de betekenis van dakverdieping (ruimte onder een zadeldak).
Ik betaal mijn aandelen in de gemeenschappelijke delen ook als 'dakverdieping' en niet als appartement op de vijfde verdieping zoals bij de onderliggende appartementen in dit gebouw het geval is.

kristeldf
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#13 , 14 dec 2023 15:34

Je reageerde sneller met je antwoord :-).

Oke, ik begrijp dat constructie altijd gemeenschappelijk is. Maar dat zijn mijn steunmuren ook. Constructie betekent toch niet perse afbakening van eigendom?

Freec
Berichten: 82
Juridisch actief: Nee

#14 , 14 dec 2023 15:38

Zijn ze idd vergeten beschrijven dan.... of was het niemand bekend.

Het gebeurd wel meer, dat mensen bij een renovatie/verbouwing op een kelder, ruimte, plaats stoten die niet beschreven is.

kristeldf
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#15 , 14 dec 2023 15:53

Om nog op je vraag te antwoorden over de bereikbaarheid.
Deze ruimte is onbereikbaar en ligt uitsluitend boven mijn privatief deel. De lift en gang zitten in een koker die dwars door mijn appartement en het dak gaat en bieden geen enkele mogelijkheid om deze ruimte te bereiken.

Momenteel liggen enkel mijn elektriciteit- en verlichtingskabels daar op de 'vloer'.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”