Vervangen ramen appartement

ALX
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Vervangen ramen appartement

#1 , 05 dec 2023 19:03

Beste,

Vorige week, heb ik mijn ramen vervangen van aluminium naar PVC (Profel).
Na de plaatsing van de ramen kreeg ik direct een mail van de syndicus dat zij op de hoogte waren gebracht dat deze niet uniform waren met de andere ramen van het appartementsgebouw.

Dit was de kleurenkaart van de Profel ramen. In dit geval heb ik gekozen voor "Kiezelgrijs"
Afbeelding

In de basisakte vind ik niet direct iets terug over de kleur van de ramen.
Echter vond ik wel het volgende terug:
Artikel 6 Private delen
a) zonder akkoord van de Algemene vergadering is het de eigenaars verboden wijzigingen aan te brengen aan privatieve elementen welke zichtbaar zijn van de openbare wegenis of de gemene delen in het woningcomplex zoals: raamlijsten, zonneblinden, rolluiken, ruiten, inkomdeur uitgevende op de gemene doorgangen.

3 dagen later heeft iemand anders de ramen vervangen, deze ramen zijn donkergrijs en zijn volgens de syndicus wel uniform met de andere ramen.
Daarnaast dreigt de syndicus om een BAV bijeen te roepen om een juridische procedure op te starten, indien ik de kleur van de ramen niet verander.

Aangezien er niets over de kleur in de basisakte staat, kan de syndicus een juridische procedure opstarten of zijn er nog zaken dat ik best nakijk/navraag?

Alvast bedankt voor jullie hulp,

Met vriendelijke groeten.

Franciscus
Berichten: 38617

#2 , 05 dec 2023 20:02

Kan zijn dat de kleur in de bouwvergunning staat.
En zijn die andere ramen conform / uniform met de standaard ramen?

Thomas_A
Berichten: 2341
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 dec 2023 06:51

Dit is toch een vrij standaard clausule en inderdaad vooral bedoeld om te vermijden dat het uniform uitzicht wordt aangetast. Daar is kleur een belangrijk onderdeel van. Soms ook materiaal en vorm (bv. een volle deur naar balkon vervangen door een glazen).

Als het donkergrijs van uw buur geen probleem is, zal dit wel een pak dichter bij de originele kleur liggen dan uw kiezelgrijs.

Erg jammer om dan eerst duizenden euro te investeren en dan mogelijk te moeten overschilderen. Dit kon je zien aankomen.

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2535
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 dec 2023 08:34

TS u geeft het zelf aan in uw topic ART. 6 private delen

In de eerste plaats had u het moeten op de agenda van AV zetten.
De door u gebruikte kleur is deze in overeenstemming met de originele ramen ?
Overschakelen van aluminium naar PVC is ook een wijziging, die zichtbaar kan zijn.
En kiezelgrijs is wel verschillend van donkergrijs. Weet natuurlijk de kleur van de originele ramen niet.
Indeling en constructie ramen moeten ook identiek zijn.

Wijziging van de ramen kan wel als de AV op wettelijke wijze beslist om alle ramen te vervangen.

U en uw buur moesten hier eerst de vervanging van de ramen op de agenda AV plaatsen, behalve in geval van beschadiging of breuken MAAR dan nog vervanging identiek aan de originelen.

Franciscus
Berichten: 38617

#5 , 06 dec 2023 09:22

Idd overschilderen ... maar is iets wat u best in droge en warmere tijd kan doen.
In een app. gebouw dat ik goed ken had er een eigenaar van 15 de verdieping rode ramen geplaatst. Beweerde dat dat niet zichtbaar was vanop grond noch de VME noch de VR gingen mee in dat verhaal. Heeft alles in Alu grijs moeten schilderen.

eylis
Berichten: 8843

#6 , 06 dec 2023 10:48

Heeft de andere eigenaar wél een AV samengeroepen om de "nieuwe" kleur te beslissen? Zo neen, is het dus de syndicus die zelf vrijelijk besliste of de nieuwe PVC antracietkleurige profielen van de andere eigenaar beter paste bij de overige (huidige) aluminiumprofielen. Maar daar maakt hij zelf een denkfout: aluminium is nu eenmaal een metaalkleur die varieert door de lichtinval (fél en licht als de zon er op zit. donkergrijs in de avond) Er kan dus (samen) beslist worden wélke soort PVC gekozen zal worden. Alleen zitten jullie nu in een patstelling. Er zijn al twee verschillende tinten grijs gebruikt. Dus, als de andere eigenaar zijn tint grijs heeft beslist zonder AV, maar met medeweten van de syndicus, is daar de fout gebeurd. Dan denk ik dat de beste oplossing zal zijn dat de AV stemt dat voor de vernieuwing van de raamprofielen gekozen kan worden voor een aantal tinten grijs....

Laat aan de syndicus vriendelijk weten dat op basis van de beslissing die genomen is om aan een andere eigenaar (zonder AV) een bepaalde tint grijs toe te staan, maar die gezien de materiaalsoort niet hetzelfde kàn zijn als de oorspronkelijke profielen, er een procedurefout is gemaakt die best binnen de AV wordt opgelost.

LYNX XX
Berichten: 2535
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 dec 2023 13:21

Beide eigenaars roepen best een BAV ( 20 % quotiteiten ) bijeen langs de syndicus.
De normale kleur aluminium is RAL 9006 RAL 9007

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”