mede-eigendom/echtscheiding

tinebl
Topic Starter
Berichten: 11

mede-eigendom/echtscheiding

#1 , 14 jul 2009 20:30

Ik ben/was gehuwd met scheiding van goederen en 4 jaar geleden hebben we een huis gekocht, elk voor de helft bekostigd.

Begin dit jaar hebben we besloten te scheiden met onderlinge toestemming. Hiervoor werd begin februari een akte opgesteld. Mijn man zou het huis inkopen, wat slechts kan nadat de scheiding in het rijksregister is opgenomen.
De notaris hield ons voor dat de procedure zo'n 5 maanden in beslag neemt en wij hebben ons voor de verdere afspraken ook op die periode gebaseerd.
Ik kon er tot 5 juli wonen en kreeg er het uitsluitend genot van. Daarna kon hij er terug wonen en kreeg hij het uitsluitend genot. Uiteindelijk zou in de loop van juli de inkoop bij de bank geregeld zijn, dus deze regeling kwam goed uit.
Natuurlijk heeft de rechtsgang vertraging opgelopen, waardoor het zeker oktober zal zijn eer alles in orde kan gebracht worden.
Ik heb mij aan de voorwaarden in de akte gehouden en ben verhuisd op 4 juli. Ik wou echter nu nog de meterstanden gaan noteren, maar blijkt dat mijn man/ex reeds andere sloten op de voordeur en de garage heeft aangebracht.
Mijn vraag is nu: kan dit zomaar daar ik nog steeds mede-eigenaar ben? Ik kan niet eens meer in mijn eigendom (niet dat ik daar misbruik wens van te maken).
Verder wou ik ook graag weten wat het "uitsluitend genot" eigenlijk inhoudt: de laatste maanden kwam hij te pas en te onpas het huis binnen, snuisterde in mijn papieren , liet Belgacom afsluiten en derglijke. Kan ik daar nog iets tegen doen? N

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 22 jul 2009 11:34

best had u de meterstanden samen met hem genoteerd.
Nu stel je hem aangetekend in kennis dat je op datum x de meterstanden wil noteren - indien niet akkoord kan hij een andere datum vorostellen binnen de x dagen.

Anders ga je ervan uit dat de meterstanden a en b als juist worden beschouwd - meterstanden die u bij benadering kunt opgeven - jaarverbruik/12 * x maanden.

Hij had niet zomaar bij u mogen binnenkomen dat is huisvredebreuk noch had hij uw nutsvoorzieningen mogen opzeggen... maar daar moet u dan op tijd tegen reageren ook tegen belgacom.
Uitsluitend genot alleen de bewoner en niemand anders het zomaar binnendringen is huisvrdebruik - eventueel diefstal met gebruik van valse sleutels

Op wiens naam staat trouwens de nutsvoorzieningen.

De bewoner van aan pand mag daar andere sloten op zetten - dat had u ook mogen doen

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”