mede-eigendom problemen

dana
Topic Starter
Berichten: 1

mede-eigendom problemen

#1 , 08 jul 2009 20:58

Ik zit met een probleem. In oktober vorig jaar hebben we een appartement in een block van 3 appartementen gekocht, daarna gerenoveerd en verhuurd.
Wij zijn met alles in orde, maar de onderbuuren willen geen algemene kosten delen (water, electriciteit van de gang). Dat wordt nog steeds door de vorige eigenaar (syndicus ) betaald. Ik ben naar de waterwerken geweest en ze kunnen ons niet helpen. De afrekening moet op een van de namen van de huidige eigenaars staan, dwz dat ik dan voor alles zou moeten opdraaien, want ze weigeren elke contact.
Ik wil mijn deel correct betalen, maar ben radeloos. Ik zie geen oplossing als zij niet willen comuniceren.
Laat staan dat de gang al 20 jaar niet geschilderd is en dat ze daarover ook niet willen praten!
De beerput is vol maar ze weigeren toegang! Het dak lekt , maar dat is hun probleem niet!
Welke stappen moet ik ondernemen om alles wettelijk in orde te krijgen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 08 jul 2009 21:37

Er is me een en ander niet duidelijk:

De syndicus was vroeger eigenaar van één van de flats. Is hij nog steeds syndicus nu hij het pand heeft verkocht?

Indien niet, is er reeds een nieuwe syndicus verkozen?

Als er momenteel geen syndicus is kan u aan de vrederechter verzoeken een voorlopige syndicus aan te stellen die als taak zal hebben het gebouw te beheren tot er een definitieve wordt verkozen. Deze voorlopige syndicus krijgt daar meestal 3 maanden voor van de vrederechter.


Als er momenteel een syndicus is, dan kan u hem aangetekend verzoeken een byzondere algemene vergadering te organiseren met de volgende punten:

- stemmen laten ledigen beerput:

De syndicus permanente toestemming geven de beerput te laten ledigen als een mede-eigenaar of hijzelf constateert dat dit nodig is?

De syndicus toestemming verlenen 2*jaarlijks de beerput te laten ledigen?

- schilderen gang,

Zelf schilderen? de gemeenschap betaald de verf, schuurmiddelen, borstels en reinigingsmiddelen.

Opvragen offertes om werken te laten uitvoeren? De syndicus roept de vergadering op wanneer deze offertes zijn binnengekomen om te beslissen aan wie de opdracht wordt toegewezen

- De syndicus verkrijgt toestemming om wanbetalers te vervolgen en de gerechtelijke interesten te vragen op achterstallige bedragen. (stemming)

Indien kan hij hiervoor een advocaat inschakelen. (stemming)


Hiervoor dient u 20% van de mede-eigenaars achter u te krijgen. (maw. 200/1.000sten) Dit lijkt me niet echt problematisch als u 1 van de drie appartement in bezit hebt....

Voor het lek aan het dak kan u de syndicus in gebreke stellen en eisen dat hij bewarende maatregelen treft om de veiligheid en bewoonbaarheid van het pand te vrijwaren.

Strikt genomen zou dit voor de beerput ook kunnen aangezien een volle beerput nu niet bepaald gezonde hygiënische toestanden in het leven roept die de gezondheid van de bewoners en het genot van hun woning benadeelt.

In dat aangetekende schrijven geeft u hem een vaste termijn om te reageren ( deze staat normaal gezien in de basisakte of het reglement, indien niet hou het dan op 10 dagen na eerste aanbieding AS) en gezien de hoogdringendheid van de te stemmen punten (wanbetalers en beerput) 30 dagen om de vergadering bijeen te roepen.

Werkt dit niet, dan rest u enkel het vredegerecht. U heeft hier verschillende mogelijkheden die me nu te ver zouden voeren aangezien het niet duidelijk is wat het statuut is van de huidige syndicus.

P.S.: wat is de mening van de derde eigenaar? Er zijn toch 3 appartementen?

Pedro
Berichten: 735

#3 , 08 jul 2009 22:06

Ik zit met een probleem. In oktober vorig jaar hebben we een appartement in een block van 3 appartementen gekocht, daarna gerenoveerd en verhuurd.
Wij zijn met alles in orde, maar de onderbuuren willen geen algemene kosten delen (water, electriciteit van de gang). Dat wordt nog steeds door de vorige eigenaar (syndicus ) betaald. Ik ben naar de waterwerken geweest en ze kunnen ons niet helpen. De afrekening moet op een van de namen van de huidige eigenaars staan, dwz dat ik dan voor alles zou moeten opdraaien, want ze weigeren elke contact.
Ik wil mijn deel correct betalen, maar ben radeloos. Ik zie geen oplossing als zij niet willen comuniceren.
Laat staan dat de gang al 20 jaar niet geschilderd is en dat ze daarover ook niet willen praten!
De beerput is vol maar ze weigeren toegang! Het dak lekt , maar dat is hun probleem niet!
Welke stappen moet ik ondernemen om alles wettelijk in orde te krijgen?
Bent u vooreerst zeker dat het gebouw onder het regime van de gedwongen mede-eigendom van gebouwen of groepen van gebouwen valt?
Kijk dit eerst na in de statuten vooraleer stappen te zetten die misschien totaal niet aan de orde zijn.

In zeer kleine gebouwen wijkt men wel eens af van het regime zoals hiervoor aangehaald.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 09 jul 2009 15:03

beerput is vol ... maar ze weigeren toegang.
In nogal gemeentelijke reglementen staat dat een beerpunt jaarlijks moet geledigd worden.

los van dat ---is een element waarbij bij problemen de onbewoonbaarheid van het gebouw kan uitgesproken worden ( zelf meegemaakt)

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”