Jaarrekening gebouw

jandewilde
Topic Starter
Berichten: 7
Locatie: Wilrijk

Jaarrekening gebouw

#1 , 08 jul 2009 16:50

Hallo allemaal,

Graag had ik het volgende geweten. In 2008 nam onze syndicus ontslag 1 maand voor het einde van het boekjaar. Op dezelfde vergadering was de nieuwe syndicus aanwezig en werd deze aangesteld. Wie moet er wettelijk gezien de jaarrekening maken? De oude syndicus heeft 11 maanden syndicus geweest tijdens het boekjaar en de nieuwe syndicus heeft 1 maand van het boekjaar gedaan (laatste maand)?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Pedro
Berichten: 735

#2 , 08 jul 2009 21:53

Hallo allemaal,

Graag had ik het volgende geweten. In 2008 nam onze syndicus ontslag 1 maand voor het einde van het boekjaar. Op dezelfde vergadering was de nieuwe syndicus aanwezig en werd deze aangesteld. Wie moet er wettelijk gezien de jaarrekening maken? De oude syndicus heeft 11 maanden syndicus geweest tijdens het boekjaar en de nieuwe syndicus heeft 1 maand van het boekjaar gedaan (laatste maand)?
11/12de in voorbereiding door de ontslagen syndicus (deze heeft normaal voor die 11 maanden ook beheersloon ontvangen) en 1/12de door de nieuwe waarbij deze laatste de redactie/opstelling van de afrekening voor zijn rekening neemt.

Als de nieuwe syndicus natuurlijk alle facturen al heeft overgedragen gekregen, dan wordt het voor de vorige natuurlijk moeilijk. In dat geval lijkt het mij dat de vorige een deel van zijn beheersloon terugbetaalt zodat de nieuwe met dit geld de volledige afrekening kan opmaken.

In tegenstelling tot wat vaak wordt verwacht, is het niet de bedoeling dat de nieuwe syndicus deze volledige taak binnen zijn beheersloon als het ware gratis afhandelt. Hij wordt betaald vanaf het moment dat zijn mandaat aanvangt wat niet impliceert dat binnen dit bedrag de nieuwe syndicus met terugwerkende kracht de niet door de vorige syndicus uitgevoerde opdrachten dient te voleindigen of, zoals gesteld, toch niet gratis.

jandewilde
Topic Starter
Berichten: 7
Locatie: Wilrijk

#3 , 09 jul 2009 12:58

Er stellen zich wel enkele juridische problemen:

1) Vanaf het moment dat de vorige syndicus ontslag nam, mag hij geen enkele daad meer stellen voor de VME. Hij dient het dossier over te dragen en dat is normaal gezien alles. Normaal gezien mag hij zelfs geen gegevens over de mede-eigenaars meer inkijken (uit het verleden tot einde mandaat) wegens geen mandaat meer.

2) De meeste definitieve afrekeningen van elektriciteit, gas en water komen pas op het einde van het boekjaar en zullen rechtstreeks naar de nieuwe syndicus gestuurd worden. Zowiezo mag de nieuwe syndicus deze nieuwe gegevens niet meer delen met de oude syndicus omdat deze geen mandaat meer heeft.

Mijn aanvoelen is dat de oude syndicus een lijst overdraagt met uitgaven en inkomsten van dat jaar tot het einde van zijn mandaat, en dat de nieuwe syndicus deze gegevens invoert, aanvult en de afrekeningen maakt. Het lijkt me dat dit niet in de deontologische code noch in de wetteksten wordt besproken en dan moet je kijken naar wat er juridisch aan de hand is. De oude kan de afrekening niet maken omdat er te weinig gegevens zijn, post factum mag hij de afrekening niet meer maken dus valt de last van de afrekening op de schouders van de nieuwe syndicus.

Mocht er toch een wettekst of een juridisch argument zijn dat deze stelling tegenspreekt dan hoor ik het graag.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”