Moet de elektriciteit van de gemene delen conform zijn?

vandaele62
Topic Starter
Berichten: 19

Moet de elektriciteit van de gemene delen conform zijn?

#1 , 13 okt 2023 20:03

Ik lees dat een keuring van de elektriciteit van de gemene delen sinds 1 juni 2023 om de 5 jaar dient te gebeuren.
Bron: https://www.quimmo.be/artikels/keuring- ... of-25-jaar

Er staat echter nergens of de elektrische installatie ook conform moet zijn. Bij verkoop van een woning moet er ook verplicht een keuringsverslag opgemaakt worden, maar de elektrische installatie dient daarom nog niet conform te zijn. Is dat bij een VME ook zo?

Indien conformiteit een verplichting is, binnen welke termijn na de keuring dient er een herkeuring plaats te vinden?

Voor alle duidelijkheid, ik wil uiteraard wel dat de elektriciteit van de gemene delen conform is. Dit punt komt binnenkort op de AV en ik ben op zoek naar argumenten om de mede-eigenaars te overtuigen dit grondig aan te pakken en dit niet op de lange baan te schuiven. Een wettelijke verplichting zou het eenvoudiger maken, maar nergens vind ik daarover duidelijkheid.

Thomas Morus
Berichten: 5941
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 13 okt 2023 20:23

"Ik lees dat een keuring van de elektriciteit van de gemene delen sinds 1 juni 2023 om de 5 jaar dient te gebeuren."

Ik lees 25 jaar:

"Conclusie: in alle hierboven aangehaalde gevallen, is het verplicht om een erkend orgaan de volgende onderzoeken te laten uitvoeren op de elektrische installaties in een appartementsgebouw: een gelijkvormigheidsonderzoek voor indienststelling (conform artikel 270 van het AREI) en een controle om de 25 jaar (conform artikel 271 van het AREI)."
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

vandaele62
Topic Starter
Berichten: 19

#3 , 13 okt 2023 20:28

"Ik lees dat een keuring van de elektriciteit van de gemene delen sinds 1 juni 2023 om de 5 jaar dient te gebeuren."

Ik lees 25 jaar:

"Conclusie: in alle hierboven aangehaalde gevallen, is het verplicht om een erkend orgaan de volgende onderzoeken te laten uitvoeren op de elektrische installaties in een appartementsgebouw: een gelijkvormigheidsonderzoek voor indienststelling (conform artikel 270 van het AREI) en een controle om de 25 jaar (conform artikel 271 van het AREI)."
Ook dat vind ik onduidelijk. We hebben in het gebouw een kuisploeg, een commercieel contract dus. Wordt het daardoor dan 5 jaar?
Op deze link lees ik bovendien dan weer dat het in alle gevallen om de 5 jaar dient te gebeuren:
https://www.syndicusservice.be/elektris ... af-1-juni/
Als gevolg van de wijziging aan het Algemeen Reglement op de elektrische installaties worden de elektrische installaties van gemeenschappelijke delen van een residentieel geheel voortaan beschouwd als niet-huishoudelijke installaties. Dat betekent dat de periodiciteit van de elektrische keuring van de gemeenschappelijke delen en technische lokalen van een residentieel geheel wordt gelijkgeschakeld op 5 jaar.
Wie kan duidelijkheid scheppen?

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2535
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 okt 2023 08:38

https://www.rexel.be/arei/

de nieuwe wetgeving op 01.06.2023 : gemeenschappelijke delen = 5 jaar

lebragard
Berichten: 227
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 okt 2023 09:29

LYNX XX bedankt voor de link....daarin leest men ook :

Keuring van de gemeenschappelijke delen van een wooncomplex vóór 1 juni 2023

Voor de op 1 juni bestaande gemeenschappelijke delen van een wooncomplex is het laatste keuringsverslag gezaghebbend.

Is de elektrische installatie bijvoorbeeld in januari 2023 positief gekeurd, dan is de volgende keuring dus in 2048. Bij deze volgende keuring worden de nieuwe bepalingen en de nieuwe periodiciteit toegepast.

Indien de elektrische installatie negatief werd gekeurd, bijvoorbeeld in januari 2023 (periodieke keuring), is de volgende keuring uiterlijk in januari 2024 om na te gaan of de inbreuken verdwenen zijn. Vanaf dan geldt de nieuwe periodiciteit, dus om de 5 jaar.

LYNX XX
Berichten: 2535
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 okt 2023 10:09

Lebragard,

Volledig eens. Maar uit de topic kan ik niet afleiden of de gemeenschappelijke delen van TS zijn VME gekeurd zijn ( al of niet goed - afgekeurd ).

Misschien ook interessant : https://www.economie.fgov.be/sites/defa ... ei-faq.pdf

Persoonlijke visie : opletten bij het plaatsen van laadpalen in de garages voor electrische wagens, zonnepanelen ??

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”