servitudeweg

Andre Beullens
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

servitudeweg

#1 , 11 okt 2023 14:08

De servitudeweg naast mijn huis die bij de buur toebehoord is 4m breed.
Hij draait na 10m 45° af naar mijn eigendom om zo verder naar de achterliggende landbouwgronden te lopen.
Met de nieuwe landbouwtoestellen die zelf al meer dan 3.5m breed en wel 10m lang zijn wordt het moeilijk om door te geraken en wordt mijn haag aan flarden gereden.Wat kan ik hier tegen beginner?

bullgod
Berichten: 315
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 okt 2023 09:02

als uw haag op de juiste plaats staat, mag m.i. niemand uw haag beschadigen. ook niet met (te) brede machines.

ik vraag mij af wie aansprakelijk is voor de schade.
is het de bestuurder die toch maar door de (te) smalle doorgang probeert te raken?
of moet de eigenaar vd servitudeweg (uw buur) er op toezien dat de weg niet "misbruikt" wordt?

heeft uw buur een akte waarin de erfdienstbaarheid vermeld staat? is volgens die akte de doorgang beperkt tot 4m ?
Prietpraat is des duivels oorkussen.

MaartenGS-R-RT
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 okt 2023 19:20

Mij lijkt het logisch dat degene die verantwoordelijk is voor schade die ook moet vergoeden, in dit geval dus de bestuurders (of hun opdrachtgevers). Je kan m.i. moeilijk verwachten dat de eigenaar van een lijdend erf, die de erfdienstbaarheid al moet ondergaan, ook nog eens toezicht uitoefent op al wie zich naar het heersend erf wil begeven.
Wat de TS er kan tegen beginnen is, als er al schade werd aangebracht die verhalen op de verantwoordelijken, en als die er nog niet is zijn bezorgdheid kenbaar maken aan zowel degene die de erfdienstbaarheid moet dulden als aan degene die er gebruik van maakt. Met een beetje geluk wordt daar dan wel degelijk rekening mee gehouden. Indien dat niet het geval is kan het nieuw burgerlijk wetboek onder artikel 3.101 (bovenmatige burenhinder) en - interessanter - onder artikel 3.102 (het vorderen van preventieve maatregelen) een oplossing bieden, weliswaar dan via een procedure voor de vrederechter. Adder onder het gras: als het met de zware toestellen echt onmogelijk wordt het heersend erf te bereiken lijkt het me niet uitgesloten dat dit erf dan als "ingesloten" zou kunnen worden aanzien en dat de titularis van het recht zich genoodzaakt ziet een "recht op uitweg" te vragen. De rechter oordeelt dan welke uitweg de minst schadelijke is, en als daarvoor bijvoorbeeld op het lijdend erf een muur zou moeten afgebroken worden, en op het erf van TS enkel een haag verplaatst lijkt de uitkomst me niet bij voorbaat gunstig voor de TS.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”