Reservekapitaal VME gedeeltelijke vereffening ?????

MarcoPolo
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Reservekapitaal VME gedeeltelijke vereffening ?????

#1 , 08 okt 2023 23:43

Ik ben eigenaar van een kavel in een gebouw van +- 51 jaar oud met 48 kavels.

Volgende renovatiewerken staan er in gemeenschappelijke context op korte termijn aan te komen: Vervanging van de centrale stookolie infrastructuur (32 jaar oud), buitenschilderwerken (+- € 80.000), aanpassing van elektriciteit, vervangen inkomdeuren met zijlichten (6 stuks), kelder-inkomdeur, tochtwering in de gemeenschappelijke delen, plaatsing van bijkomende dakisolatie, plaatsing zonnepanelen (met eventueel 3 thuisbaterijen) enz. enz.

De verplicht op te maken voorafgaandelijk bestekken ter inschatting van investeringskosten op korte/middellange termijn zijn niet aanwezig, we hebben dus totaal geen idee wat er binnen een periode van +- 5 jaar staat aan te komen.

De huidige syndicus (BIV-nr) twee jaar uitvoerend, ik vermoed samen met enkele mede-eigenaren ( +- 10,42 % van de aandelen) die eveneens in de RvME zetelen hebben een constructie opgezet binnen de "jaarlijkse afrekening van de dagdagelijkse werkingskosten" (geen investeringen op lange termijn dus), dit om gelden te onttrekken aan het reservekapitaal zonder dat de overige mede-eigenaars ( +- 89,51 % van de aandelen) daar weet van hebben omdat ze onvoldoende kennis hebben van dubbele-boekhouding en omdat voor hun de transparantie binnen de afgeleverde afrekeningen ontbreekt.

Ik heb 20 jaar ervaring met dubbele-boekhouding en zag op de jaarafrekening van de dagdagelijkse werkingskosten een post (489. Overgedragen middelen) die mijn aandacht trok, ik heb de syndicus daarmee geconfronteerd waarna ik een mail mocht ontvangen waaruit blijkt dat er gelden voor een rond bedrag van € 35.000, van de "bankrekening werkkapitaal" zijn overgemaakt naar de "bankrekening dagdagelijkse werkingskosten".

Het totaalbedrag van € 35.000 wordt in de afrekeningen per eigenaar verrekend volgens de hem toekomende verdeelsleutel, het aantal aandelen dat hij bezit, dit bedrag wordt dan in de afrekening geplaatst als zijnde een betaald voorschot op de "dagdagelijkse werkingskosten", de versluisde gelden komen dus wel terug bij hem/zij die gestort heeft aan het werkkapitaal.


De betreffende afrekening over het jaar 22/23 hebben wij enkel dagen geleden ontvangen, de jaarlijkse AV gaat door op 31 oktober 2023.

Mijn vragen:

1) Kan het reservekapitaal gedeeltelijk vereffend worden door een beslissing genomen op de jaarlijkse AV.
2) Als het reservekapitaal gedeeltelijk kan vereffend worden: Kan een syndicus en leden van de RvME ( +- 10,42 % van de aandelen) de constructie zoals hierboven vermeld zondermeer toepassen als de overige mede-eigenaars ( +- 89,51 % van de aandelen) hiervan voorafgaandelijk niet duidelijk geïnformeerd zijn en/of er op een AV aangaande per stemming geen toestemming gegeven is.

Dat was/is het zo'n beetje, graag jullie antwoorden en alvast dank !!
Graag jullie mening over deze.

m.v.g.
MP

Thomas Morus
Berichten: 5941
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 09 okt 2023 00:10

Ik zie geen fraude.
U verwart in uw vraag werkkapitaal met reservekapitaal.
Lopende kosten (dagdagelijkse ...???) dienen betaald vanuit het werkingskapitaal, dus via de rekening waar de opvragingen voor lopende kosten op gestort worden door de eigenaars.

"waaruit blijkt dat er gelden voor een rond bedrag van € 35.000, van de "bankrekening werkkapitaal" zijn overgemaakt naar de "bankrekening dagdagelijkse werkingskosten".

Twee rekeningen voor hetzelfde is zinloos. Maar geen bedrog of fraude. Wie maalt er om een bankrekeningetje meer of minder....
Wat NIET mag is dat gelden van de reserverekening worden gebruikt voor de gewone lopende kosten.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LYNX XX
Berichten: 2536
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 okt 2023 08:31

https://www.clabotsadvocaten.be/blog/he ... an-de-vme/

https://blog.syndicyourself.be/nl/blog/ ... -eigendom/

Syndicus en RVME hebben HELEMAAL niet het recht om gelden van het reservekapitaal over te hevelen naar het werkkapitaal.
Reservekapitaal dient voor totaal niet verwachte grote uitgaven, renovaties en andere grote niet voorziene werken ...

Het reservekaptitaal is beslist op een van de AV met meer dan 1/5 van quotiteiten en het bedrag/% kan door die AV vastgesteld worden en is bindend voor de toekomst.

Overhevelen van reservekapitaal naar werkkapitaal is uit den boze en niet wettelijk.

Hoe men plotse grote uitgaven financiert moet een agendapunt zijn op de AV waarover DE EIGENAARS beslissen met democratische meerderheid. Die plotse uitgaven moeten eerst geraamd worden, een duidelijk bestek opgemaakt en voorzien van minstens 3 offertes ( met gelijke voorwaarden ).

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”