recht van doorgang niet in onze akte

Nico7
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

recht van doorgang niet in onze akte

#1 , 29 sep 2023 12:48

Dag allemaal,

Ik heb hier op het forum al vrij veel info gevonden, maar ik heb nog niets soortgelijks gevonden aan onze situatie dus start ik even een nieuw topic.

Situatieschets :
in 2016 kochten wij onze woning. Ons terrein ligt 99% in 2e lijn, dus achter de huizen van de buren.
we hebben een wegje tussen 2 buren door om tot bij ons te geraken. Dit wegje is onze eigendom.
in het wegje zit een deur naar de tuin van 1 van de buren. De tuin is ingesloten achter haar huis. het terrein grenst dus wel aan de weg.
Die deur was natuurlijk zichtbaar toen we het huis kochten, dus ik verwachtte een erfdienstbaarheid.

Bij de notaris bleek dit niet het geval te zijn, hij heeft dubbel gecontroleerd. Er staat dus niks in mijn akte, noch in de voorgaande akte (jaren '60)
de vorige bewoner was overleden en wij kochten het huis dan van zijn zoon die het huis erfde. Volgens hem had zijn vader gewoon de toestemming gegeven voor die deur zonder iets op papier te zetten.
De notaris zei ons ook dat we konden zien wat we ermee deden want de deur was wel zichtbaar, maar de passage is discontinue en kon dus niet verjaren en zo afgedwongen worden.

zogezegd zo gedaan, we bekeken het. In het begin kwamen we redelijk goed overeen met de buurvrouw. nu niet dat het onze grootste vriendin was, maar af en toe een beleefde babbel, ze kwam vragen of ik de overhangende takken eens wou snoeien (natuurlijk), ik mocht dat zelfs vanuit haar tuin doen om er makkelijker aan te kunnen, etc.

het wegje zelf gebruikte ze zelden tot nooit. 1 of 2 keer per jaar. 1 keer om snoeihout weg te doen (zo moest ze niet door haar huis/kapsalon), en 1 keer om haar septische put te laten ledigen (opnieuw, zo moest die buis niet door het huis) Wij zagen er dan ook geen graten in.

nu heeft ze sinds enkele maanden een nieuwe vriend, en die heeft wat meer 'groene vingers', laat het ons zo stellen. En aangezien hij dikwijls overdag thuis is, passeert hij voortdurend langs dat wegje, enkel en alleen om niet door het kapsalon te moeten.
Hij deposeert ook voortdurend zijn materiaal (gaande van grasmachine, kniptangen, tot paletten, zakken snoeiafval, karton en papier, etc. ) in dat wegje. Gaande van enkele uren tot enkele dagen. En nu is hij ook nog eens overhangende takken aan het snoeien zonder iets te vragen. Op zich stoort het mij niet heel erg, anders deed ik het wel, maar het even vragen lijkt mij gewoon elementaire beleefdheid.

Ik heb hem daar natuurlijk al op aangesproken, maar volgens hem (en haar) hebben ze dat recht en zou dat bij die recht van overgang horen, want het 'staat zo in haar akte'.

Ik heb al meerdere malen gevraagd om die akte te zien, maar nooit geen antwoord. Aangezien er niks in mijn akte staat betwijfel ik dan ook dat die akte bestaat.

Door mijn recente opzoekingen heb ik gemerkt dat de wet intussen veranderd is, en dat het wegje na 10 jaar bestaan wel automatisch een recht op doorgang zou worden. Dus de situatie is toch wel iets anders dan wanneer we het huis kochten.

Nu is de vraag : hoe gaan we hiermee verder ?
-zachte weg : nogmaals dat papier gaan vragen ? Reeds meerdere malen geprobeerd en dat helpt precies niet.
-harde weg : poort installeren vooraan mijn wegje ? Als ze dan kan bewijzen dat er een recht van doorgang is moet ik ze gewoon een sleutel bezorgen.
-middenweg : aangetekend schrijven met de vraag om mij een kopie van (dat deel) van de akte bezorgen voor een bepaalde datum ? Eventueel een deur openlaten dat als die erfdienstbaarheid niet bestaat, wij openstaan om er afspraken over te maken ? Wat moet daar dan allemaal instaan ?

Zolang ik geen bewijs heb van die erfdienstbaarheid kan ik zelfs niet naar de vrederechter stappen om die te laten wegnemen natuurlijk.
En stel dat ik het asfalt van dat wegje laat vernieuwen, welk deel moet zij dan betalen ? Allemaal zaken die ik nu niet weet.

Alvast bedankt voor de reacties !

mava105
Berichten: 22287
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 29 sep 2023 15:44

Uw notaris kan die akte toch opvragen? Al eens een aangetekende brief geprobeerd?

eylis
Berichten: 8843

#3 , 29 sep 2023 16:40

Als er al een recht van doorweg zou zijn, mag de groene vriend al geen zaken laten liggen. Strikt genomen zou je die spullen mogen nemen, want ze zijn onbeheerd achtergelaten of zelfs sluikstort (cfr wetgeving "goed huisvader" en sluikstorten).
Ik zou ook al een bericht - met verwijzing naar beide wetgevingen - sturen naar de buurvrouw met de melding dat spullen en afval op uw privéweg na 1 uur zullen verwijderd worden en de wijkagent ingeseind kan worden mbt sluikstort.

Reclame

Nico7
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 sep 2023 09:01

Bedankt voor de referenties ivm sluikstorten, daar had ik nog niet aan gedacht.
Het leek mij wel zo dat een recht van overgang ook letterlijk dat is : je gaat erover en deur dicht. Niks meer dan dat.

We zullen maandag al een aangetekende brief sturen en zien dan wel of er effectief iets in haar akte staat.

Lijkt mij sowieso raar dat er bij haar iets zou staan en niet bij mij, maar we zien wel.

Franciscus
Berichten: 38617

#5 , 30 sep 2023 09:14

Dit ook gelezen
https://juridischforum.be/viewtopic.php?t=20294#p82895
Alle notariële akten zijn openbaar dus check eerst na en stuur dan uw AS.
Zal meer effect hebben.

Nico7
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 sep 2023 12:28

Die link werkt spijtig genoeg niet meer. Ik vermoed dat dit niet meer GRPD-proof is om alle akten openbaar te zetten.

Franciscus
Berichten: 38617

#7 , 30 sep 2023 14:33

Hier eens proberen
woorden hypotheekkantoor - kadaster enz eens proberen
https://www.belgium.be/nl/huisvesting/k ... riele_akte

bullgod
Berichten: 316
Juridisch actief: Nee

#8 , 30 sep 2023 17:48

Bedankt voor de referenties ivm sluikstorten, daar had ik nog niet aan gedacht.
Het leek mij wel zo dat een recht van overgang ook letterlijk dat is : je gaat erover en deur dicht. Niks meer dan dat.

We zullen maandag al een aangetekende brief sturen en zien dan wel of er effectief iets in haar akte staat.

Lijkt mij sowieso raar dat er bij haar iets zou staan en niet bij mij, maar we zien wel.
ik weet niet of een AS op dit moment iets bijbrengt.
als buurvrouw niet reageert op AS, wat dan?
niet reageren is geen bewijs dat er geen recht van overgang zou zijn.

het is ook geen kwestie van "uw akte" en "haar akte".
ik vermoed dat buurvrouw het bewijs van recht van overgang moet leveren.
zij moet dan een akte zien te vinden, waarin een vroegere eigenaar van uw perceel dat recht heeft toegestaan aan haar of aan een vroegere eigenaar van haar perceel.

de opeenvolgende aktes van overgang van eigendom van enerzijds haar perceel hebben in principe niets te maken met de gelijkaardige aktes van anderzijds uw perceel.
de vraag is bij welke gelegenheid dat beweerde recht van overgang gevestigd werd.

het zou kunnen dat dat ter gelegenheid van de verkoop van één van beide percelen was, maar dan moet de toenmalige eigenaar van het andere perceel mee in die akte verschenen zijn.
misschien waren uw beider percelen ooit één perceel? dan zou het recht van overpad gevestigd kunnen geweest zijn in de akte waarmee het oorspronkelijke perceel opgesplitst werd.
of misschien heeft "haar perceel" ooit de weg naar uw perceel verkocht aan "uw perceel" en werd het recht van overpad in die akte gevestigd?
Prietpraat is des duivels oorkussen.

mava105
Berichten: 22287
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 30 sep 2023 19:53

Ik zou het initiatief niet aan buurvrouw laten. Zoek zelf de oude acte, en leg ze haar voor.

bullgod
Berichten: 316
Juridisch actief: Nee

#10 , 30 sep 2023 22:12

Ik zou het initiatief niet aan buurvrouw laten. Zoek zelf de oude acte, en leg ze haar voor.
akkoord, maar dat is in de praktijk niet vanzelfsprekend.
om te beginnen, als buurvrouw bluft en er geen erfdienstbaarheid bestaat, kan je geen akte vinden met een erfdienstbaarheid in vermeld.

de vraag is ook hoever je terug in de tijd moet/kan gaan?
veel notarissen werken al niet mee als je oude akten van je eigen perceel opvraagt.
oude akten van perceel van buur zullen ze al zeker niet geven.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

eylis
Berichten: 8843

#11 , 01 okt 2023 13:56

In een eerste fase zou ik toch écht het eerste bericht aan de buurlui persoonlijk "vriendelijk doch vastberaden" communiceren.
Dat zal al 90% van de overlast voor eens en altijd stoppen:

- sluikstort is een strafbare overtreding: dus u zal de wijkagent inschakelen indien u nog spullen vind op uw privéweg
- ook materiaal achterlaten is sluikstort. Gezien het feit dat deze spullen zich op uw eigendom bevinden, staat het u vrij deze weg te gooien, weg te geven, zonder dat u daar verantwoording voor moet afleggen.
- De notariële aktes (tot 1960) bevatten geen erfdienstbaarheid op uw privéweg, dus is er geen. De buurlui kunnen dit aanvatten voor het vredegerecht of er een erfdienstbaarheid rust op uw privéweg.

Nico7
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#12 , 02 okt 2023 11:32

Allemaal bedankt voor de reacties en tips.

Het is vrij moeilijk om het initiatief aan de buurvrouw te laten. Ik denk dat ze pas zou reageren als ik een poort vooraan het wegje plaats...
Zolang ik de toegang niet fysiek ontzeg blijft ze die deur natuurlijk gebruiken.

Aangezien de wetgeving intussen veranderd is (september 21), wil ik er wel zo snel mogelijk uitraken. Hoe langer ik wacht, hoe dichter we bij de 10 jaar gaan komen waardoor er automatisch een erfdienstbaarheid zou komen door verjaring.

voor zover ik kan zien behoort dit wegje reeds

Een dezer dagen vertrekt er dus een vriendelijk maar kordaat AS dat ze het bestaan van die erfdienstbaarheid moet bewijzen, anders zullen wij vanaf datum X beschouwen dat er geen is en haar de toegang tot ons terrein ontzeggen.
+ de opmerkingen dat er niks meer neergezet mag worden.
En ik laat haar nog een optie, indien ze de bewijzen niet heeft, kan er gesproken worden over een 'tolerantie' van onze kant met bepaalde regels die we samen kunnen vastleggen (zoals gezegd, de toestand vroeger stoorde ons niet). (enkel voor haar, deur verdwijnt bij verkoop / andere eigenaar, X passages per jaar, geen materiaal neerzetten, bij X inbreuken kan deze tolerantie ingetrokken worden, ... ) Dit wordt dan wel vastgelegd bij notaris en zodoende kan ze zich nooit op de 10 jaar beroepen om een erfdienstbaarheid te verkrijgen.

Ik laat hier zeker weten wat het vervolg is.

eylis
Berichten: 8843

#13 , 02 okt 2023 13:59

".......anders zullen wij vanaf datum X beschouwen dat er geen is en haar de toegang tot ons terrein ontzeggen.........."

-> anders formuleren (heel belangrijk!)

......anders blijft deze privéweg een privéweg waar geen erfdienstbaarheid op rust...."

mogelijke optie:
- enkele malen per jaar recht op doorgang: voor lediging septische put en wegdragen snoeiafval.
Met dien verstande dat énkel doorgang toegestaan wordt. Sluikstort wordt meteen aan de politie gemeld.

Lelie60
Berichten: 58
Juridisch actief: Nee

#14 , 02 okt 2023 18:02

Het is volgens mij wel mogelijk dat de buur de uitweg mag gebruiken en dat dit niet vermeld werd in jullie akte. Mijn ouders kochten in de jaren 1960 een weide met uitweg die hun eigendom was. (moesten bvb verhaalbelasting betalen voor de breedte van de uitweg) In de aankoopakte staat niets van erfdienstbaarheid vermeld. In 2005 beweerde een aanpalend buur dat hij recht van uitweg had. Ben toen oude aktes gaan opvragen en inderdaad stond er in de kantlijn manueel bijgeschreven dat hij recht van uitweg had. De vorige eigenaar van de weide had dit perceel vooraan aan de straat verkocht en deze erfdienstbaarheid toegestaan.

mava105
Berichten: 22287
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#15 , 02 okt 2023 19:55

En dikwijls werd dat dan bij een nieuwe verkoop door de notaris vergeten te vermelden.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”