Hinder van overhangende takken

MONACO
Topic Starter
Berichten: 152

Hinder van overhangende takken

#1 , 26 sep 2023 10:14

de takken van de taxushaag van mijn buren hangen bijna een halve meter over mijn inrit, waardoor ik hinder en vuil heb van zowel de afval van de naalden als van de mogelijkheid om mijn wagen te parkeren zonder half in die haag te rijden.
Bij navraag aan een tuinman die daar recent kwam snoeien was zegde hij dat er hiervoor geen opdracht was en ik volgens de nieuwe reglementering verplicht was van aan mijn kant de haag te onderhouden en dan de afval mocht oversmijten. Die haag is meer dan 30j geleden geplant maar kort tegen het gemeenschappelijk muurtje, dus niet op de vereiste afstand waardoor die takken daar altijd doorgroeien, wat geen probleem was met de vorige eigenaar die 2 X per jaar snoeide.
De nieuwe eigenaars hebben vorig jaar schriftelijk beloofd om ook 2 x/jaar te snoeien, hetgeen vorig jaar gebeurd is maar dus nu niet meer.
Verder bedekken takken van hun hoogstaande planten, 3m, meer dan de helft van het plat dak van mijn garage waardoor er een risico voor waterinfiltratie ontstaat.
Wat is de beste optie, aangetekend schrijven ? kontakt praktisch onmogelijk, zelden thuis.

Thomas_A
Berichten: 2337
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 sep 2023 05:48

In principe via vrederechter. Je kan de buurman eerst al eerst schriftelijk iets laten weten als mondeling geen effect heeft.

Mag aangetekend, maar het is niet dat je moet kunnen bewijzen dat je hem al verwittigd hebt. Voor mij dus niet echt meerwaarde.

Stelling van tuinman dat u dit moet onderhouden is natuurlijk onzin.


Reclame

MONACO
Topic Starter
Berichten: 152

#4 , 03 okt 2023 13:38

ja, inderdaad, werd toen wel gunstig gevolg aan gegeven en dus nu niet meer

MaartenGS-R-RT
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 okt 2023 14:04

Sinds 2021 kwam het nieuw burgerlijk wetboek in voege. Wat je te doen staat zie je bvb hier : https://www.cooremanmertens.be/blog/wan ... lantingen/

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”