Opstijgende olievervuiling

jeanne101
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Opstijgende olievervuiling

#1 , 25 sep 2023 12:41

Wie is verantwoordelijk voor opstijgende olievervuiling in een garage van een appartementsgebouw van 9 jaar oud? Er waren daar vroeger (tot 2007) serres die stookten met mazout.

Franciscus
Berichten: 38614

#2 , 25 sep 2023 13:01

Zaak voor de verzekeringen lijkt me.
Opstijgende olie ??... zijn die mazouttanks dan niet verwijderd?

jeanne101
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 sep 2023 13:13

Ze stookten ook met afval van olie.

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2531
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 sep 2023 13:14

Syndicus laten onderzoeken en desnoods deskundige laten aanstellen.
En zoals Franciscus zegt : de verzekeringen aanspreken.
En zijn terechte vraag.
Syndicus kan ook de bouwheer aanspreken en toen beherende notaris.

De vervuiler is verantwoordelijk ( tot 30 jarige verjaring ) en moet opdraaien voor sanering en de kosten.
Laatst gewijzigd door LYNX XX op 25 sep 2023 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.

jeanne101
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 sep 2023 13:15

Ik vraag het bodemattest aan aan de gemeente.

bullgod
Berichten: 308
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 sep 2023 13:23

Ik vraag het bodemattest aan aan de gemeente.
hadden de huidige eigenaars het bodemattest niet moeten krijgen bij aankoop?
Prietpraat is des duivels oorkussen.

bosprocureur
Berichten: 6860

#7 , 25 sep 2023 16:02

Ik vraag het bodemattest aan aan de gemeente.
Wordt zo'n attest niet automatisch toegekend ?

jeanne101
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#8 , 25 sep 2023 19:53

Mogelijks. Ik heb bergen papieren ontvangen. Ik zal morgen eens zoeken.
De garages zijn onder de gelijkvloers van het gebouw (hoogte ca 2.50 m) met daaronder nog de funderingen. Tanks met mazout of olieafval zullen wel verwijderd zijn. Ik heb de twee vlekken behandeld (eerst absorberend papier en daarna kattenbakvulling) omdat ik anders in die olie zou trappen als ik in mijn wagen stap. Nu wachten of er opnieuw olie doorsijpelt. De olie is NIET afkomstig van mijn wagen: ik heb dat laten nagaan.

Thomas Morus
Berichten: 5937
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 25 sep 2023 20:31

Onwaarschijnlijk dat er plassen olie zomaar uit de grond komen en dan nog door een betonvloer....
Tenzij het een afgesloten box is, zou ik eerder denken aan een lekkende auto die daar tijdens uw afwezigheid heeft gestaan.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

jeanne101
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#10 , 25 sep 2023 20:41

Ik ben de eerste eigenaar: ik heb alles op plan gekocht. Mijn garage is altijd gesloten behalve enige maanden geleden toen er insijpelend water was: ik moest mijn wagen buiten op straat parkeren en 2 dagen mijn garage openlaten om de aannemer de gelegenheid te geven herstellingswerken uit te voeren. Heeft daar een wagen gestaan van de aannemer? Ik weet het niet en ik kan dat moeilijk bewijzen.

Thomas Morus
Berichten: 5937
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#11 , 25 sep 2023 20:43

Ik ben de eerste eigenaar: ik heb alles op plan gekocht. Mijn garage is altijd gesloten behalve enige maanden geleden toen er insijpelend water was: ik moest mijn wagen buiten op straat parkeren en 2 dagen mijn garage openlaten om de aannemer de gelegenheid te geven herstellingswerken uit te voeren. Heeft daar een wagen gestaan van de aannemer? Ik weet het niet en ik kan dat moeilijk bewijzen.
Je moet toch niets bewijzen.....
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Thomas_A
Berichten: 2335
Juridisch actief: Nee

#12 , 26 sep 2023 03:17

Olievervuiling komt inderdaad niet als een soort bron door fundering en een betonnen vloerplaat naar boven.

bullgod
Berichten: 308
Juridisch actief: Nee

#13 , 26 sep 2023 09:56

waarschijnlijk is er op die plaats iets (zoutachtig) gemorst geweest of (olie) staan lekken en is dat een beetje in het beton getrokken.
door condensatie komen daar dan waterdruppels op of wordt die plaats vochtig.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

jeanne101
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#14 , 27 sep 2023 15:42

Mijn garage is steeds op slot, al bijna 10 jaar, behalve dan de twee dagen voor herstellingswerken. Eerst was het een kleine plas, ik dacht dat het water was maar dat droogde niet op. De plas vergrootte tot ongeveer een maand geleden: ca 1 m x 40 cm. Mijn wagen is nagekeken: niets lekt. Ik heb absorberend papier gelegd op die plas en na een week weggehaald en kattenkorrels gebruikt. Het is beter maar voor hoelang?
Die plas moet toch ergens vandaan komen? En na al die jaren? Het komt niet van het plafond, noch van mijn wagen, noch iets dat ik gemorst heb.

Thomas Morus
Berichten: 5937
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#15 , 27 sep 2023 17:35

Van de airco van uw auto.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”