overdracht beheer

marc mortier
Topic Starter
Berichten: 670
Locatie: koksijde

overdracht beheer

#1 , 03 jul 2009 16:15

Over hoeveel tijd beschikt een door een BAV ontslagen syndicus om zijn "beheer", d.w.z. alle rekeningen en andere documenten + zijn boekhouding over te dragen aan zijn opvolger ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 03 jul 2009 16:28

Er wordt niet gesproken over een vaste termijn.

Art. 577-8 §4

Ongeacht de bevoegdheid die hem door het reglement van medeëigendom wordt toegekend, heeft de syndicus tot opdracht :
(9° alle documenten aangaande het gebouw in mede-eigendom, de boekhouding en de activa die hij beheerde, over te dragen aan zijn opvolger.) <W>
Let wel hij kan deze dokumenten dus enkel overhandigen aan zijn opvolger, niet aan de rvb of de VME of een door de VME aangeduide mede-eigenaar.

De nieuwe syndicus zal de oude dus dienen aan te schrijven, aangetekend, om de stukken te bekomen. Indien dit reeds is gebeurd en de stukken nog steeds niet overhandigd zijn kan hij opnieuw aangetekend schrijven en hierin:

- vragen naar de reden waarom de overhandiging nog niet heeft plaatsgevonden,

- verzoeken de overhandiging te regelen binnen de 15dagen na eerste aanbieding van het schrijven,

- de voormalige syndicus erop wijzen dat hij geen retentierecht heeft op deze stukken.

Indien dit nog steeds geen effect heeft rest de nieuwe syndicus 2 stappen:

- klacht indienen bij het biv indien de ex-syndicus hierbij is aangesloten. ( als hij architect is bij de orde, boekhouder bij diens controleorganisme)

- geding aanspannen bij vredegerecht om de voormalige syndicus tegen dwangsom te verplichten de stukken te overhandigen.

marc mortier
Topic Starter
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#3 , 03 jul 2009 16:48

Zouden twee maanden als een "redelijke termijn" kunnen gelden ?

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 03 jul 2009 16:58

Ik zou met één maand in een dergelijk geval reeds moeite hebben om het als redelijk te beschouwen. In essentie komt het erop neer dat de voormalige syndicus de goede werking van de VME gijzelt, en in bepaalde omstandigheden zelfs schade toebrengt. (denk aan dringende reparaties of contracten met dwingende clausules tot betaling, gegevens betreffende bestekken, offertes of werken in uitvoering)

Gelet op die 2 maanden die hij reeds gehad heeft zou ik van het schrijven zeker een ingebrekestelling maken en hem nog 7 dagen na eerste aanbieding schrijven geven om alle stukken te overhandigen.

Pedro
Berichten: 735

#5 , 03 jul 2009 18:39

Zouden twee maanden als een "redelijke termijn" kunnen gelden ?
Voor de overdracht van de dossiers/stukken zijn 2 a 3 weken ruimschoots voldoende.

Wat de nog beschikbare fondsen betreft zou ik zelfs durven stellen dat deze onmiddellijk, t.t.z. binnen de 5 kalenderdagen, dienen te worden overgedragen (in dien verstande dat de nieuwe syndicus een nieuwe rekening opent).

De wet voorziet idd geen vaste termijn. Binnen de rechtspraak geldt een "aanvaardbare" termijn.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”