Mede-eigenaar lapt verplichte rookmelders in zijn verhuurde kavels aan zijn laars.

Duym
Topic Starter
Berichten: 218
Juridisch actief: Nee

Mede-eigenaar lapt verplichte rookmelders in zijn verhuurde kavels aan zijn laars.

#1 , 31 aug 2023 10:15

Beste,

Om de titel te herhalen: Mede-eigenaar lapt verplichte rookmelders in zijn verhuurde kavels aan zijn laars. -- Mijn vraag: zijn huurder heeft hem daar al op attent gemaakt, maar die huisjesmelker geeft niet thuis. Mag je je daar als mede-eigenaar mee bemoeien, gezien je ook in de klappen deelt als er brand uitbreekt?

Groetjes

mava105
Berichten: 22283
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 31 aug 2023 12:25

Geef het door aan de brandweer en de gemeente.

LennieK
Berichten: 1869
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 aug 2023 13:15

iedere belanghebbende kan dit melden aan de woondienst van de betrokken gemeente. Dus ook een buur. Het is wel aan de bewoner om de inspecteur/onderzoeker/technisch adviseur dan effectief wel of niet binnen te laten. Het ontbreken van een rookmelder is een overtreding op de Vlaamse regelgeving rond verhuurde woningen

Reclame

lukasi
Berichten: 1153

#4 , 31 aug 2023 15:50

Mede-eigenaar en jij bent ook eigenaar ???
Dan geef hjij toch die opdracht ?
En indien niet dan laat je dit vastleggen in de eerstvolgende vergadering met boeteclausule.

Komt wel raar over dat jij je mede-eigenaar beschuldigt van huisjesmelkerij en je bent ook eigenaar .

bambipower
Berichten: 1034

#5 , 31 aug 2023 16:05

Wie kan een conformiteitsattest aanvragen?
Eigenaar of vertegenwoordiger van de eigenaar
Vertegenwoordiger van meerdere eigenaars (bv. syndicus)
Huurder
https://www.antwerpen.be/product/conformiteitsattest

Geen brandmelders zijn een fout categorie 2

Langs de andere kant : iemand zo snel beschuldigen van huisjesmelker?

Duym
Topic Starter
Berichten: 218
Juridisch actief: Nee

#6 , 31 aug 2023 17:55

mava 105 en LennieK, bedankt.

Duym
Topic Starter
Berichten: 218
Juridisch actief: Nee

#7 , 31 aug 2023 18:02

lukasi, je zegt: En indien niet dan laat je dit vastleggen in de eerstvolgende vergadering met boeteclausule. -- Alsof hij zich daaraan zou storen. Op de vergadering van 8 feb. werd gevraag zijn privatief houtwerk (buitenramen en balustrade) te schilderen (wat al op de vergadering van feb. 2022 al werd gevraagd.) Ik kan van soortgelijke zaken een waslijst aanleggen van tekortkomingen.

Duym
Topic Starter
Berichten: 218
Juridisch actief: Nee

#8 , 31 aug 2023 18:12

bambipower, je zegt: iemand zo snel beschuldigen van huisjesmelker? Om nog een voorbeeld te geven: in het huurcontract van een van zijn huurders staat dat ze een huisdier mogen houden, terwijl dat verboden is volgens de basisakte en volgens ons RIO. Nu, ik ben een dierenvriend, van mij mag dat, maar zelfs een vraag tot gedood in deze is er voor hem teveel aan.
En nog iets: mag je als verhuurder in je huurcontract de volgende clausule opnemen: De huurder mag de huurgeleden fiscaal niet als beroepslast in mindering brengen van zijn belastbaar inkomen.
Sinds 2023 moet wie als zelfstandige zijn huurgelden fiscaal aftrekbaar wil maken, de naam van de verhuurder opgeven alsook het huurbedrag, wat vroeger niet per se moest, nu wel om begrijpelijke redenen.

bambipower
Berichten: 1034

#9 , 31 aug 2023 19:07

Een contract is tussen huurder en verhuurder....
ben je iemand van die twee?

Soit, je kan brandmelders kopen per 2 voor 10 euro
Daar u uren in ergeren heeft geen zin

Gaat over medeeigendom in een gebouw - JurecaBE- moderator

mava105
Berichten: 22283
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 31 aug 2023 20:04

Er zijn er zelfs die zelfklevend zijn. Je moet dus zelfs geen gaten meer boren om ze op te hangen.

Duym
Topic Starter
Berichten: 218
Juridisch actief: Nee

#11 , 01 sep 2023 06:51

bambipower, ik hoef toch geen rookmelders te kopen voor de huurders van een mede-eigenaar, of toch? Hun huisbaas moet die aankopen; de huurder staat alleen in voor het vervangen van de batterijen.
Je zegt: Een contract is tussen huurder en verhuurder.... ben je iemand van die twee? -- Nee, maar dat is geen antwoord op mijn vraag, of beter gezegd de vraag van die huurder aan mij i.v.m. die rookmelders. En een verhuurder mag niet zomaar zaken in zijn huurcontract zetten die ingaan tegen de basisakte, tegen het RIO en tegen de wet op de mede-eigendom.

mava105, opgepast met die zelfklevende rookmelders. Ik heb er drie gehad, na een maand vielen ze van mijn plafond.

bambipower
Berichten: 1034

#12 , 01 sep 2023 07:32

Idd, de verhuurder moet de brandmelder plaatsen
Voor de prijs van 1 aangetekende zending koop je een brandmelder

De huurder kan makkelijk een woningonderzoek aanvragen. Zoals ik al eerder poste... :!:

Duym
Topic Starter
Berichten: 218
Juridisch actief: Nee

#13 , 01 sep 2023 08:32

bambipower, je zegt: De huurder kan makkelijk een woningonderzoek aanvragen. Zoals ik al eerder poste... :!: -- De huurder die bang is om dan zijn opzeg te krijgen? Dus degenen die er boven wonen, mogen zich niet bemoeien, niettegenstaande ze mede gevaar lopen als er brand uitbreek? En wat als zijn terras op instorten staat (balustrade staat los) en zijn huurders en mensen op de begane grond gevaar lopen? Allemaal niets van aantrekken, dan maar?

lukasi
Berichten: 1153

#14 , 01 sep 2023 11:09

Waarom doet die medeeigenaar niets ?
IS het gebouw in zo'n slechte staat dat de sop de kolen niet meer waard zijn?
Moet er dringend ingrijpende renovatiewerken gebeuren?
Wil hij zijn eigendom zo snel mogelijk verkopen?

Trouwens waarom komt ZIJN huurder bij jouw reclameren?
Je had de huurder duidelijk moeten maken dat er maar 1 aanspreekpunt is en dat is zijn verhuurder , niet jij.
Volgens mij haal je daardoor heel veel problemen op je boterham en zorg je voor een ongezonde relatie met de medeeigenaar want jij moeit met zaken tussen huurder en verhuurder.

mava105
Berichten: 22283
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#15 , 01 sep 2023 12:14


mava105, opgepast met die zelfklevende rookmelders. Ik heb er drie gehad, na een maand vielen ze van mijn plafond.
Wel eerst de zoldering plaatselijk reinigeb met aceton, om alle vetsporen te verwijderen, en dan kleeft het wel. (of een toestel van een goed merk aankopen)
Heb er hier zelf 3 hangen, allemaal zelfklevend, en ze hangen er al een paar jaar

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”