roostertjes wachtmuur

Ferre20
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

roostertjes wachtmuur

#1 , 27 aug 2023 12:46

Hallo,

We hebben recent een appartement gekocht dat ongeveer 8m hoger ligt dan het gebouw ernaast. We willen onze elektrische verwarming vervangen door een warmtepomp zonder buitenunit. Dit toestel vereist wel een luchtafvoer -en toevoer van/naar buiten (via gesloten circuit dus er gaat geen binnenlucht naar buiten of omgekeerd).

Onze buurman weigert echter de plaatsing van 2 (nauwelijks zichtbare) roostertjes van 16cm met het argument dat hij problemen of discussies wil vermijden als de wachtgevel ooit zou gebruikt worden. We hebben aangeboden om een schriftelijke overeenkomst op te maken waarin we bevestigen de roostertjes onvoorwaardelijk en op eerste verzoek te supprimeren maar de buur blijft weigeren.

We hebben geen alternatieven en de impact op zowel energieverbruik als EPC is vrij groot.

Is het raadzaam om de vrederechter te betrekken ? Wat in geval ook de vrederechter de buur niet kan overtuigen : kan de vrederechter zelf goedkeuring roosters "opleggen" ?

Alvast bedankt,

Ferre

mava105
Berichten: 22313
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 27 aug 2023 15:48

Wat ga je doen als de roosterjes ooit moeten verdwijnen? Gaat uw warmte pomp dan nog kunnen werken? Ze zullen dus enkel moeten verdwijnen als er naast jullie ook een appartementsgebpuw komt als ik het goed gegrijp. Op wel welke verdieping woon je?

bambipower
Berichten: 1034

#3 , 27 aug 2023 19:11

ART. 662. Geen nabuur mag in de gemene muur een holte maken of daartegen een werk aanbrengen of doen steunen, zonder toestemming van de andere nabuur of, indien deze weigert, zonder door deskundigen de middelen te hebben doen bepalen die nodig zijn om te voorkomen dat door het nieuwe werk aan de rechten van de andere nabuur afbreuk wordt gedaan.

Reclame

lukasi
Berichten: 1158

#4 , 27 aug 2023 20:44

Een kamer heeft 4 of meer muren ( uitzonderlijk 3)
Neem uitweg via een andere muur zo dat de roosters uitgeven op tuinzijde en of straatzijde.
Ja je zal misschien extra leidingen moeten leggen .

loeki
Berichten: 268

#5 , 28 aug 2023 05:32

Als je op het hoogste verdiep zit kun je de VME vragen door het dak te mogen gaan
Door de gemene muur te willen gebruiken schuif je het probleem enkel voor je uit
Ooit komt de dag dat er tegen gebouwd word en dan moet je alsnog een andere oplossing zoeken
Dus beter nu onmiddelijk de korte pijn en de juiste oplossing

Ferre20
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 aug 2023 12:11

ART. 662. Geen nabuur mag in de gemene muur een holte maken of daartegen een werk aanbrengen of doen steunen, zonder toestemming van de andere nabuur of, indien deze weigert, zonder door deskundigen de middelen te hebben doen bepalen die nodig zijn om te voorkomen dat door het nieuwe werk aan de rechten van de andere nabuur afbreuk wordt gedaan.
@Bambipower :
ART. 662. Geen nabuur mag in de gemene muur een holte maken of daartegen een werk aanbrengen of doen steunen, zonder toestemming van de andere nabuur of, indien deze weigert, zonder door deskundigen de middelen te hebben doen bepalen die nodig zijn om te voorkomen dat door het nieuwe werk aan de rechten van de andere nabuur afbreuk wordt gedaan.

Hoe mag ik dit interpreteren / hoe kan ik deskundigen de middelen laten bepalen die nodig zijn om te voorkomen dat door het nieuwe werk aan de rechten van de andere nabuur afbreuk wordt gedaan.

Alvast bedankt,

Ferre

bambipower
Berichten: 1034

#7 , 29 aug 2023 13:37

Dat gaat volgens mij niet lukken..... je pusht je buur naar een ongewilde erfdienstbaarheid (na verloop van tijd). Wat als je je app verkoopt?

lukasi
Berichten: 1158

#8 , 29 aug 2023 13:44

niks lapsus
Jij legt met die roosters aan te brengen in een gemeenschappelijke muur annex wachtgevel een erfdienstbaarheid op het andere perceel.
Met andere woorden je zorgt ervoor dat je buur in de shit komt met je roosters.
Om het recht voor zen raap te zeggen: Het mag niet.
Ofwel ga je door je andere kamers naar de achtergevel ofwel naar de voorgevel.
Ofwel door het dak.

Ferre20
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 30 aug 2023 10:13

niks lapsus
Jij legt met die roosters aan te brengen in een gemeenschappelijke muur annex wachtgevel een erfdienstbaarheid op het andere perceel.
Met andere woorden je zorgt ervoor dat je buur in de shit komt met je roosters.
Om het recht voor zen raap te zeggen: Het mag niet.
Ofwel ga je door je andere kamers naar de achtergevel ofwel naar de voorgevel.
Ofwel door het dak.

Nogmaals : er is geen "shit" voor de buur, da's net de essentie : lucht wordt aangezogen en gaat 2 seconden later en 50 cm verder gewoon terug naar buiten. Een 100% gesloten circuit waar enkel maar warmte energie aan wordt onttrokken.
...maar uw mening is duidelijk

Lanox
Berichten: 3533
Juridisch actief: Nee

#10 , 30 aug 2023 12:19

U mag het geen shit vinden, uw buurman en heel het forum denken daar blijkbaar anders over. Ik denk niet dat de vrederechter een gunst naar u toe gaat opleggen die de rechten van uw buurman aantast. U mag natuurlijk altijd proberen, maar ik zou mijn tijd, geld en energie in het zoeken van een andere oplossing steken.

bambipower
Berichten: 1034

#11 , 30 aug 2023 14:17

Denk ik ook.....bij de vrederechter is het kansloos...
Er is zowiezo ’shit’ doordat er ongewild een erfdienstbaarheid komt.
Een papierke gaat die erfdienstbaarheid niet stuiten.

Als ik uw buurman was, was ik ook niet akkoord.
Zolang de buur zijn gebouw niet verhoogd is er geen probleem.... maar als hij (of de volgende koper) toch wil verhogen? Of kandidaat kopers zien, dat het niet kan verhoogd worden, daalt de waarde van de buur zijn eigendom.

Je moet dit vanuit de kant van de buur bekijken.... hij heeft alleen nadelen. En alleen omdat jij niet wil werken via dak, voorgevel of achtergevel.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”