Kosten waterschade

sylvia52
Topic Starter
Berichten: 179
Locatie: Antwerpen

Kosten waterschade

#1 , 24 jun 2009 20:30

Wij wonen in een gebouw met 6 eigenaars, geen syndic, geen afzonderlijke verzekering voor "gebouw" (ieder afzonderlijke verzekering). We komen redelijk goed overeen.
Volgend probleem : ik heb waterschade in mijn badkamer door waterdoorsijpeling via verluchting als het hard regent. Ik moet van mijn verzekering (brand) dakwerker contacteren om vast te stellen dat de oorzaak aan het dak (of schouw) ligt. Men eist dat alle eigenaars het ook aangeven aan hun respectievelijke verzekering. Dus ik veronderstel dat deze kosten gewoon door 6 gedeeld worden (via verzekering).
Maar ik moet mijn badkamer een deel laten herstellen (papier is van de muur gekomen en barsten in muur/plafond moeten afgekapt en herbezet worden). Mijn verzekering zegt dat ik bestek mag laten opmaken voor deze herstelling. Maar uiteraard is er steeds een "vrijstelling" ! Moet ik alleen voor deze kosten opdraaien of moet dit ook gedeeld worden door 6 daar de oorzaak het gemeenschappelijk dak is ???
Graag uw advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 26 jun 2009 10:24

“Art.1384.Men is aansprakelijk niet alleen voor de schade welke men veroorzaakt door zijn eigen daad maar ook voor die welke veroorzaakt wordt door de daad van personen voor wie men moet instaan,of van zaken die men onder zijn bewaring heeft...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

‘daar de oorzaak het gemeenschappelijk dak is ‘ zou inhouden dat de schade aan uw privatieve gedeelten veroorzaakt werd door de gemeenschappelijke gedeelten,zaak die alle mede-eigenaars onder hun bewaring hebben.

Of uw brandverzekering ook schade dekt veroorzaakt door derden (= eigenaars gemeenschappelijke gedeelten) dient u vooraf in uw polis zorgvuldig te onderzoeken.

Is dit niet het geval,dan dient u ALLE mede-eigenaars van de gemeenschappelijke gedeelten aan te manen uw schade te vergoeden en de oorzaak ervan op te heffen. Onderzoek uw polissen Brandschade en Familiale of deze een rechtsbijstandverzekering omvatten en doe daaraan desgevallend aangifte.

“Art.577-8.§ 1. Wanneer de syndicus niet in het reglement van medeëigendom aangesteld werd, wordt hij benoemd door de eerste algemene vergadering of, bij ontstentenis daarvan, bij beslissing van de rechter, op verzoek van iedere medeëigenaar.”(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

sylvia52
Topic Starter
Berichten: 179
Locatie: Antwerpen

#3 , 26 jun 2009 13:40

Bedankt voor uw antwoord. Ik zal het nodige onderzoeken/lezen in mijn contracten.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”