Illegale bomenkap?

JEPED
Topic Starter
Berichten: 60
Juridisch actief: Nee

Re: Illegale bomenkap?

#16 , 07 sep 2023 00:08

U hebt een boomverzorger ingeschakeld voor de snoeiwerken ?
Ja.
Sowieso als u voor de rechtbank moet verschijnen, kan u in de marge die bomenkap aanhalen als bewijs dat uw buur geen bomenvriend is , maar ik zou me focussen op wat u kunt doen om de rechter te overtuigen dat u maatregelen treft om te zorgen voor een goede buurverstandhouding.
Ik denk dan aan dat bomenbeheersplan maar ook aan een contract met een boomdeskundige om jaarlijks een visuele boomcontrole uit te voeren en daar naar te handelen.
Ik heb zelf in deze sector gewerkt.....ik weet er wel iets vanaf.
Niettemin (zwaar) overhangende takken zal ook een rechter niet mee kunnen lachen. Dat blijft mijn plicht.
Overigens heeft de buurman nu steeds zelf gesnoeid ZONDER mij te verwittigen.
Ik lig daar niet zo wakker van als hij sommige takken wat opsnoeit. Het zou anders worden als hij in stammen of dikke zijtakken gaat zagen. Daar kan ik niet mee lachen.

mvgr.

Mimo
Berichten: 26

#17 , 10 sep 2023 00:18

Ik denk niet dat hij dat recht al heeft tenzij via vrederechter en vonnis dat in kracht en gezag van gewijsde is.
Hij stuurt mij nu facturen door zijn eigen bedrijf opgesteld met snoei- en opruimkosten.
Nu ik niet betaal gaat hij deze via een incassobureau laten incasseren.
Ik heb nu met een aangetekende zending deze formeel betwist.
Die facturen wil hij dan voor de rechter laten komen??

Wordt vervolgt....
De wet is vorig jaar veranderd. Voor dergelijke zaken moet je buur niet meer naar de vredrechter. Als de buur je minstens 60 dagen op voorhand een aangetekende ingebrekestelling heeft gestuurd mag hij zelf snoeien op jouw kosten.

JEPED
Topic Starter
Berichten: 60
Juridisch actief: Nee

#18 , 10 sep 2023 22:21

De wet is vorig jaar veranderd. Voor dergelijke zaken moet je buur niet meer naar de vredrechter. Als de buur je minstens 60 dagen op voorhand een aangetekende ingebrekestelling heeft gestuurd mag hij zelf snoeien op jouw kosten.
1) Dat lijkt me toch wel heel straf.
2) Meneer heeft geklaagd via mail, daarin kreeg ik per direct een factuur van zijn eigen bedrijf (en dat is geen snoeibedrijf).
3) Een aangetekende brief heb ik nooit gekregen, wel een aangetekend factuur inmiddels :roll:.
4) Ik wacht het af wat zijn zetten nu zullen worden. Er zullen vast nog wel konijnen in zijn hoed zitten. Ik heb inmiddels aangetekend de factuur betwist.

Mvgr.

Reclame

JEPED
Topic Starter
Berichten: 60
Juridisch actief: Nee

#19 , 19 okt 2023 13:45

Helaas dreigt er neen nieuw hoofdstuk in deze zaak.
Mijn buurman heeft een mediator op me afgestuurd. Die gaat mij volgende week een aangetekende zending sturen en ik moet dan zoveel mogelijk bewijzen opsturen van die mediator. De kosten van die mediator plus de 'verzonnen' factuur worden op mij verhaalt, zo zei de mediator gisteren.
Nu gelukkig heb ik die factuur meermaals (en aangetekend) en op tijd geprotesteerd (ja ik leer bij). Ook is er een geen offerte van gemaakt van die factuur en allemaal geen opdracht. Ik ben zijn praktijken kotsbeu en ik ben al helemaal niet meer geneigd om naar zijn goesting mijn mooie bosrand te snoeien.

1) Maar moet ik meewerken met die mediator? Ik heb daar eigenlijk helemaal geen zin in omdat ik vind dat die buurman er ver over is gegaan (heeft mij bijv. voor de telefoon de huid vol gescholden).

2) Deze arbitrageprocedure is een soort zelfde stap als een vrederechter? Heeft deze procedure een wettelijk kader?

Dank
MVGR.

JEPED
Topic Starter
Berichten: 60
Juridisch actief: Nee

#20 , 19 okt 2023 21:30

Er staan een aantal spelfouten in bovenstaande tekst. Die kan ik niet meer terug verbeteren???

Thomas_A
Berichten: 2341
Juridisch actief: Nee

#21 , 19 okt 2023 22:50

Een bemiddelaar of mediator kan alleen iets betekenen als beide partijen meewerken. Dit is puur vrijwillig. U engageert zich beide om een scheidsrechter aan te stellen, deze te betalen en zijn beslissing te volgen.

Als u hier niks voor voelt, dan laat u dat gewoon weten. Uiteraard zal die mediator er niet te dik de nadruk op leggen dat dit vrijwillig is. Die wil ook geen klanten wegjagen.

In handelszaken wordt soms al in het contract afgesproken dat er bij dispuut een arbitrageprocedure wordt gebruikt. Dit is dan perfect geldig, maar in uw geval is er geen contract.

JEPED
Topic Starter
Berichten: 60
Juridisch actief: Nee

#22 , 19 okt 2023 23:59

In handelszaken wordt soms al in het contract afgesproken dat er bij dispuut een arbitrageprocedure wordt gebruikt. Dit is dan perfect geldig, maar in uw geval is er geen contract.

Meneer heeft dit blijkbaar op de achterkant van zijn papieren factuur gezet. Ik moet dit nog checken.
Ik heb de 'verzonnen' factuur (verstuurd via email) er nog eens bijgepakt.
En op de voorkant staat:
Verkoopsvoorwaarden, inclusief arbitragebevoegdheid, zie bijlage bij e-mail

Nu de bijlage is niet bijgevoegd in email.
Maar aangezien ik de factuur al vanaf dag 1 heb betwist, ga ik er niet meer op in.
Ik ga dit ook mededelen aan de mediator en zo dat ze op geen enkele manier de kosten op mij kan verhalen.
Ik kan me niet voorstellen dat de rechter hierin mee gaat aangezien die hele factuur verzonnen is en ik de factuur al vanaf dag 1 betwist heb.
Toch??

Mvgr.

Thomas_A
Berichten: 2341
Juridisch actief: Nee

#23 , 20 okt 2023 11:40

Sowieso geef ik de buurman geen kans voor zijn algemene redenering. Hij heeft als privé-persoon een probleem met uw overhangende takken. Omdat hij toevallig een niet-gelinkt bedrijf heeft, snoeit hij zelf maar en factureert vanuit dit bedrijf.

Zou me zelfs verbazen als hij hiermee naar een rechtbank trekt.

Zou persoonlijk nog tegeneis vorderen wegens het zelf snoeien van uw bomen zonder u de kans te geven dit te laten doen door de partij van uw keuze.

Ook geen bewijsstukken of inhoudelijke argumenten naar die bemiddelaar sturen, om niet te schijn te wekken dat u hem een opdracht tot arbitrage geeft of hiermee akkoord bent.

Franciscus
Berichten: 38617

#24 , 20 okt 2023 11:45

U kan mediator ook mededelen dat verdere correspondentie met u - zal beschouwd worden als belaging en mogelijk zelfs intimidatie en bedreiging volgens o.a. art 422 bis strafwetboek.
En en dus aangifte zal gedaan worden.

En aan buur wat @Thomas_A heeft geschreven met een AS?
Mag zijn firma wel bomen snoeien ... eventjes nakijken in KBO kan dus geen kwaad.

JEPED
Topic Starter
Berichten: 60
Juridisch actief: Nee

#25 , 20 okt 2023 13:17

Sowieso geef ik de buurman geen kans voor zijn algemene redenering. Hij heeft als privé-persoon een probleem met uw overhangende takken. Omdat hij toevallig een niet-gelinkt bedrijf heeft, snoeit hij zelf maar en factureert vanuit dit bedrijf.
Beste Thomas,

dank voor je bericht. Dat waardeer ik.
Voor alle helderheid: het is een bedrijf dat direct gevestigd is naast mijn bos (waar ik zelf niet woon).
Hij treedt dus niet op als privé-persoon, maar hij is directeur van dat bedrijf. Zelf woont hij een aantal straten verder dan mijn bos/zijn bedrijf.
Het ligt dus allemaal net even iets anders dan jij beschijft.
Zou me zelfs verbazen als hij hiermee naar een rechtbank trekt.
Ik hoop van niet, maar ik heb wel sterk idee dat hij hierin volhardt.
Het kan zijn dat hij al eens eerder een soortgelijke constructie heeft toegepast (met succes).
Zou persoonlijk nog tegeneis vorderen wegens het zelf snoeien van uw bomen zonder u de kans te geven dit te laten doen door de partij van uw keuze.
Wat zou je dan eisen?
Ook geen bewijsstukken of inhoudelijke argumenten naar die bemiddelaar sturen, om niet te schijn te wekken dat u hem een opdracht tot arbitrage geeft of hiermee akkoord bent.
IDD. Dat realiseer ik me ook wel!
Het vervelende is dat ze gisteren zo maar in mijn zaak stond. En zei dat het belangrijk is.
Ik heb haar inzicht gegeven in een van de meest recente protestbrieven die ik haar heb gestuurd en daar heeft ze foto's van getrokken (want die had ze niet). Ik wilde dat eigenlijk niet, maar ik heb dat toch maar gedaan omdat ze ook wat aandrong.

JEPED
Topic Starter
Berichten: 60
Juridisch actief: Nee

#26 , 20 okt 2023 13:22

U kan mediator ook mededelen dat verdere correspondentie met u - zal beschouwd worden als belaging en mogelijk zelfs intimidatie en bedreiging volgens o.a. art 422 bis strafwetboek.
En en dus aangifte zal gedaan worden.
Beste Franciscus,

Bedankt voor uw opdracht.
Dit lijkt me nu wel heel erg straf, maar ik ga dat wel overwegen.
Er moet mss. een signaal komen dat het moet stoppen.
En aan buur wat @Thomas_A heeft geschreven met een AS?
Mag zijn firma wel bomen snoeien ... eventjes nakijken in KBO kan dus geen kwaad.
Het zou kunnen, want ze werken toevallig wel in een houtsector.
'Grappige' is wel dat ik hem een paar jaar terug zelf moest helpen aan een boomwerker voor het snoeien bomen op zijn eigen bedrijfsperceel.

JEPED
Topic Starter
Berichten: 60
Juridisch actief: Nee

#27 , 20 okt 2023 13:34

Btw-activiteiten Nacebelcode versie 2008(1)
Btw 2008 46.732 - Groothandel in hout
Sinds 1 januari 2008


RSZ-activiteiten Nacebelcode versie 2008(1)
RSZ2008 16.100 - Zagen en schaven van hout
Sinds 1 januari 2008
En aan buur wat @Thomas_A heeft geschreven met een AS?
Mag zijn firma wel bomen snoeien ... eventjes nakijken in KBO kan dus geen kwaad.

Beste Franciscus,

ik heb het bedrijf opgezocht. Het is officieel een groothandel. Onder een groothandel, lijkt mij, val niet dat deze heggen en bomenkanten snoeit toch? Dat is werk voor een boomverzorger of tuinbedrijf toch? Doorredenerend, je kunnen stellen dat als het al tot een procedure komt de hele zaak hierdoor onontvankelijk kan worden verklaart?

MVGR.

JEPED
Topic Starter
Berichten: 60
Juridisch actief: Nee

#28 , 20 okt 2023 13:38

De wet is vorig jaar veranderd. Voor dergelijke zaken moet je buur niet meer naar de vredrechter. Als de buur je minstens 60 dagen op voorhand een aangetekende ingebrekestelling heeft gestuurd mag hij zelf snoeien op jouw kosten.
@Mimo, kun je hier aub meet tekst en uitleg over geven??
Ik stuur je ook een PB.

JEPED
Topic Starter
Berichten: 60
Juridisch actief: Nee

#29 , 20 okt 2023 13:44

En aan buur wat @Thomas_A heeft geschreven met een AS?

@Franciscus:
ik heb uw tekst nog eens goed doorgelezen.
Je bedoelt dus een vordering van een tegeneis naar de de buurman aangetekend sturen?

Mvgr.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”