perceelgrens, gemeenschappelijke buitenmuur isoleren op perceel buur

babipsylon
Topic Starter
Berichten: 122

perceelgrens, gemeenschappelijke buitenmuur isoleren op perceel buur

#1 , 08 aug 2023 23:07

Vraag

1. Hoe wordt in praktijk bepaald of een muur gemeenschappelijk is en waar de perceelgrens exact loopt bij rijhuizen? Dat is vaak enkel in praktijk duidelijk, en niet op de plannen. In dit geval staat er een muur tussen de tuin en het binnengedeelte van de twee woningen (woning 1 en 2), en diezelfde muur is ook de grens tussen de twee binnenruimten van woning 1 en woning 3.

2. We zitten een beetje in dubio: we zouden die buitenmuur willen isoleren. Die loopt deels over het dakterras van woning 3, en deels langs de tuin van woning 2. Buren van 2 en 3 willen niet dat we isoleren langs buiten. De wet is extreem vaag: zij mogen geen onredelijk nadeel lijden door die isolatie, blabliebloe, wet biedt totaal geen uitsluitsel. Dus moeten we naar de praktijk kijken en naar gangbare uitspraken hieromtrent in het verleden gok ik.

Uiteraard begrijpen wij de objectie van onze buren, anderszijs lijkt mij het nadeel dat zij zouden lijden miniem en het voordeel voor ons eerder groot, ook omdat we zo problemen met koudebruggen vermijden op de overgang van het nieuwe en oude stuk. Plus uiteraard comfort en stookkostenmindering.

Dan is er nog de sociale kost van naar de vrederechter te moeten met uw buren... . Die kost kan heel groot zijn.

Maar los daarvan: wat is de vermoedelijke uitspraak van de vrederechter in zo een dossier? Iemand een idee?

:shock: wet :shock:
Baseline is dat je geen principieel recht hebt om isolatie te realiseren boven het erf van de buur.
Je kan hem wel toestemming vragen (dan zet je dat best op papier) en je zou kunnen argumenteren dat als hij dat echt onredelijk weigert, er sprake is van rechtsmisbruik.
Is dit laatste relatief makkelijk aan te tonen? Of is het minder evident?

Lanox
Berichten: 3525
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 aug 2023 01:24

Wie bent u om te bepalen dat iemand anders nadeel miniem is. Ik zie niet in hoe het opeisen van je eigendomsrecht aanzien kan worden als rechtsmisbruik.

lukasi
Berichten: 1151

#3 , 09 aug 2023 08:20

Je laat de perceelgrenzen bepalen door een bevoegd landmeter. Zijn meting zal uitwijzen welke muren volle eigendom zijn en welke niet. Hij legt ook de grenzen vast.
Kostprijs 600-800€ voor kleine werken met beperkte moeilijkheidsgraad.

Isoleren langs buitenzijde van muren die grenzen aan OPENBAAR DOMEIN , bij gemeente toestemming vragen. Deze wordt altijd gegeven. Uitzonderingen zijn zeldzaam
Isoleren van muren die op de perceelgrens staan kan alleen met schriftelijke toelating van buur en eventuele overname van de ingenomen grond. Indien geen akkoord MOET de isolatie langs de binnenzijde aangebracht worden.

Eigendomsrecht gaat voor op isolatieverplichting

Heb zo een geval meegemaakt dat een bouwperceel tussen 2 bebouwde kavels zijn bouwvergunning niet kreeg omdat de buren hun woningen hadden geisoleerd met 20/25 cm isolatie over de perceelgrens heen...
Eigenaar van bewuste perceel had akkoord gegeven maar er niet bij stilgestaan dat de minimum bouwbreedte van een woning 6 meter is en met de isolatiepakken aan de gevels van de buur zat hij nu met een bouwbreedte van 5.60. Vergunning geweigerd.
Buren hebben alles mogen afbreken.

Reclame

babipsylon
Topic Starter
Berichten: 122

#4 , 09 aug 2023 09:59

Bedankt voor de toelichting.

Ivm je uitspraak: Eigendomsrecht gaat voor op isolatieverplichting. Denkt de vrederechter daar ook altijd zo over? Want de wet laat ruimte voor veel interpretatie die zowel in het voordeel van de isoleerder als als in het voordeel van de eigenaars van de aangrenzende percelen. Ik dacht dat er gesproken werd van moeten aantonen dat je "een onredelijk nadeel lijdt" als buur. Wat wel of niet makkelijk kan zijn, maar dat hangt dan van de vrederechter in kwestie af zou ik denken.

Het is trouwens niet zo dat je per se die grond moet overnemen, kan ook niet als bv. gelijkvloers van buur daar ook nog op staat :D dat zou wel de mop zijn.

Je kan ook iets op papier zetten dat je zonder argumentatie op vraag van de buur alles weer afbreekt.



Je laat de perceelgrenzen bepalen door een bevoegd landmeter. Zijn meting zal uitwijzen welke muren volle eigendom zijn en welke niet. Hij legt ook de grenzen vast.
Kostprijs 600-800€ voor kleine werken met beperkte moeilijkheidsgraad.

Isoleren langs buitenzijde van muren die grenzen aan OPENBAAR DOMEIN , bij gemeente toestemming vragen. Deze wordt altijd gegeven. Uitzonderingen zijn zeldzaam
Isoleren van muren die op de perceelgrens staan kan alleen met schriftelijke toelating van buur en eventuele overname van de ingenomen grond. Indien geen akkoord MOET de isolatie langs de binnenzijde aangebracht worden.

Eigendomsrecht gaat voor op isolatieverplichting

Heb zo een geval meegemaakt dat een bouwperceel tussen 2 bebouwde kavels zijn bouwvergunning niet kreeg omdat de buren hun woningen hadden geisoleerd met 20/25 cm isolatie over de perceelgrens heen...
Eigenaar van bewuste perceel had akkoord gegeven maar er niet bij stilgestaan dat de minimum bouwbreedte van een woning 6 meter is en met de isolatiepakken aan de gevels van de buur zat hij nu met een bouwbreedte van 5.60. Vergunning geweigerd.
Buren hebben alles mogen afbreken.

babipsylon
Topic Starter
Berichten: 122

#5 , 09 aug 2023 10:01

In jouw voorbeeld is het ook niet zo erg dat de buren alles moeten afbreken gok ik? Want er werd dan tegen hun muur aangebouwd, dan is die ook meteen geisoleerd?

Sirkii
Berichten: 5423

#6 , 10 aug 2023 19:24

Mocht ik je buur zijn dan krijg je natuurlijk GEEN toestemming om een stukje van mijn grond in te palmen. Wat denk je wel. Je isoleert bij jezelf aan de binnenkant. Voorts ben ik de vriendelijkheid zelf qua goed nabuurschap.

lukasi
Berichten: 1151

#7 , 10 aug 2023 19:58

Dat afbreken door de buren was niet het probleem, maar de schadeeis omdat ze toch maar probeerden om via de rechtbank hun isolatie te mogen houden ( rechtszaak heeft 5 jaar geduurd) de experten, advocaatkosten en dan natuurlijk ook mijn klant die 5 jaar zijn droom niet kon verwezenlijken en dan nog eens geconfronteerd werd met extra prijsstijgingen en extra huur... was niet opgelost met alsnog alles af te breken en er tegen een nieuw muurke bouwen.
Schadebedrag die beide buren mochten ophoesten liep serieus op en het was meer dan 100.000€

Inazuma
Berichten: 9781
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 11 aug 2023 15:25

Je laat de perceelgrenzen bepalen door een bevoegd landmeter. Zijn meting zal uitwijzen welke muren volle eigendom zijn en welke niet. Hij legt ook de grenzen vast.
Nogal zotte kosten bij rijwoningen ...

Kans dat landmeter iets anders dan de muur als perceelsgrens gaat bestempelen , is minimaal

In het onwaarschijnlijke geval dat die stelt dat de muren van de buren 30cm ofzo op de grond van vraagsteller staan, roepen die 99 kansen op 100 meteen de verkrijgende verjaring in.
En is het terug naar af ...


Tip: isoleer langs binnen en gezien het aan andere kant buitenmuur / tuinmuur is: dampopen isolatie en bezetting !

Als het een naakte stenen muur is: laat buitenkant (dus kant muur bij buren) bespuiten met dampopen spuitkurk in kleur naar hun keuze
Dat is ongeveer 1 cm,, dat mag toch geen probleem of hinder voor de buur opleveren, maar je muur is dan wel waterdicht.

babipsylon
Topic Starter
Berichten: 122

#9 , 05 nov 2023 13:57

Je laat de perceelgrenzen bepalen door een bevoegd landmeter. Zijn meting zal uitwijzen welke muren volle eigendom zijn en welke niet. Hij legt ook de grenzen vast.
Nogal zotte kosten bij rijwoningen ...

Kans dat landmeter iets anders dan de muur als perceelsgrens gaat bestempelen , is minimaal

In het onwaarschijnlijke geval dat die stelt dat de muren van de buren 30cm ofzo op de grond van vraagsteller staan, roepen die 99 kansen op 100 meteen de verkrijgende verjaring in.
En is het terug naar af ...


Tip: isoleer langs binnen en gezien het aan andere kant buitenmuur / tuinmuur is: dampopen isolatie en bezetting !

Als het een naakte stenen muur is: laat buitenkant (dus kant muur bij buren) bespuiten met dampopen spuitkurk in kleur naar hun keuze
Dat is ongeveer 1 cm,, dat mag toch geen probleem of hinder voor de buur opleveren, maar je muur is dan wel waterdicht.
Ivm kant moeilijke buren en isolatie:
Thx voor de tips. Het is bouwtechnisch heel complex, ik weet niet of isoleren langs de binnenkant uberhaubt een oplossing is ivm bouwknopen/schimmel/aandamping/koudebruggen.

Ivm de andere kant met de makkelijke buren:
Bedankt voor de tips ivm de landmeter. Vanaf hoeveel jaar is het verjaart? Want die muur staat er nog maar een tiental jaar denk ik. Was voor wij of zij het kochten. We willen gezien die muur op ons perceel lijkt te staan, enkel op die muur bouwen, ipv erlangs. Dat zou wel moeten mogen gok ik, gezien het een gemeenschappelijke muur is?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”