aanpassen basisakte wettelijk verplicht?

HIJARUBIA
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

aanpassen basisakte wettelijk verplicht?

#1 , 07 aug 2023 11:49

In 2020 werden bij werken aan condensatieketels, voor rekening van een deel van mede-eigenaars (rechtbank besliste dat dit moest worden gefinancierd door collectief van privatieven die gebruik maakten van de leidingen en koepels) , 2 nieuwe koepels geplaatst op het gemeenschappelijk dak. (in de statuten staat dat het dak volledig gemeenschappelijk is) Bij deze werken werd art 3.82 §2 compleet overgeslagen. Het bestaan van de koepels hebben wij bijgevolg na de werken 'ontdekt'. Bovendien zijn de koepels vrij amateuristisch gezet waardoor wij op termijn lekkages vrezen die gevolgen zullen hebben voor onze kavel die onder dat dak zit.
Ik heb dit punt aangekaart op een AV en gevraagd de oude omschrijving van de gemene delen in de basisakte aan te passen in die zin dat het collectief van mede-eigenaars die de koepels liet plaatsten aansprakelijk blijft voor alle kosten en onderhoud aan die koepels. Nu verneem ik dat dit aan de AV zal worden voorgelegd en dat daarover moet worden gestemd (3//4 of 4/5 meerderheid?)
Nu is mijn vraag: kan de AV dit tegenhouden? En wat als? Als dit niet aangepast wordt, dan moet ik meebetalen aan privatieve delen waar ik niks mee te maken heb. Kan ik de wijziging wettelijk afdwingen?

LYNX XX
Berichten: 2531
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 aug 2023 12:12

Bedoelt u met collectief van mede eigenaars ? VME ?

Zijn die condensatieketels gemeenschappelijk of privatief ? En de koepels stonden die al op het dak of is het een vervanging.
Indien koepels en condensatieketels en leidingen privatief : is toepassing van artikel 3.82 § 2 en uitspraak rechtbank.
Dan moet er aan de statuten niets gewijzigd worden.
Indien die koepels geplaatst zijn zonder toestemming AV, zijn die kosten voor zij die ze laten plaatsen hebben.
Begrijp niet dat de koepels pas ontdekt zijn na de plaatsing.

mava105
Berichten: 22283
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 07 aug 2023 16:30

Voor het plaatsen van die koepels , heeft men toch een opening in de vloer/dakplaat moeten maken. Was die in beton of hout? Staan die koepels in het lokaal waar de stookketels staan? Dan zijn het mogelijks brandkoepels, om de rook te evacueren bij brand, en verplicht door de brandweer.

Reclame

lebragard
Berichten: 227
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 aug 2023 07:36

Indien het vonnis vrederechter werd gekantmeld , maakt dit integraal deel uit van de statuten van het gebouw...maw. statuten van het gebouw werd aangepast dmv. het vonnis.

lees 2
https://www.lydian.be/nl/nieuws/het-nie ... msrecht-3d

LYNX XX
Berichten: 2531
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 aug 2023 07:59

Beste Lebragard,

Gebeurd die aanpassing automatisch met bijvoegsel of met een notariële akte ?

Dank voor info.

lebragard
Berichten: 227
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 aug 2023 09:27

Inhoud van het vonnis is voor mij een ? , maar indien het vonnis de lasten/kosten wijzigt voor bepaalde mede-eigenaars.....wordt (kan) het vonnis gekantmeld en is dit automatisch via beslissing van de rechtbank een feit en uitvoerbaar.
Wijzigen van de lasten/kosten kan hetzij via AV beslissing OF hetzij door een beslissing van de rechtbank, vandaar dan ook de noodzakelijke kantmelding !

Wijzigen van de lasten/kosten via AV beslissing = notariële akte.
Wijzigen van de lasten/kosten via beslissing rechtbank = kantmelding = overgeschreven op het bevoegde kantoor van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie.
De bedoeling is uitdrukkelijk de rechtszekerheid bij vastgoedtransacties te verzekeren.

LYNX XX
Berichten: 2531
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 aug 2023 09:48

Inhoud van het vonnis is voor mij een ? , maar indien het vonnis de lasten/kosten wijzigt voor bepaalde mede-eigenaars.....wordt (kan) het vonnis gekantmeld en is dit automatisch via beslissing van de rechtbank een feit en uitvoerbaar.
Wijzigen van de lasten/kosten kan hetzij via AV beslissing OF hetzij door een beslissing van de rechtbank, vandaar dan ook de noodzakelijke kantmelding !

Wijzigen van de lasten/kosten via AV beslissing = notariële akte.
Wijzigen van de lasten/kosten via beslissing rechtbank = kantmelding = overgeschreven op het bevoegde kantoor van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie.
De bedoeling is uitdrukkelijk de rechtszekerheid bij vastgoedtransacties te verzekeren.
Lebragard : Bedankt.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”